• Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby e-commerce przyniósł korzyści parkowi maszynowemu?
  • W jaki sposób automatyzacja sprzedaży może wpływać na zwiększenie wydajności produkcji?
  • Jakie dane można pozyskać, łącząc system sprzedaży online ze zleceniami produkcyjnymi?
Wydajna produkcja - jak połączyć sklep internetowy z parkiem maszynowym

Ograniczony dostęp do surowców, pogłębiająca się inflacja, szalejące koszty energii elektrycznej i gazu, rosnące stopy procentowe, słabnący popyt konsumencki, spowolnienie koniunktury. Choć nie napawa optymizmem — to właśnie rzeczywistość 2023 roku. Od razu siąść i płakać? W końcu nie wymyśli się koła na nowo. A może w tym przypadku nie siedzieć z założonymi rękami, tylko szukać nowych dróg? Może właśnie gdzieś za rogiem znajdują się nieznane dotąd ścieżki? Może należy jeszcze raz spojrzeć na koło i zastanowić się, jak je przerobić, aby pasowało również do twojego pojazdu?

Szczególnie w tym roku warto patrzeć ciut głębiej, szerzej, z innej perspektywy. Coś, co mogłoby się wydawać podróżą do przeszłości lub wręcz przeciwnie — futurystyczną wyprawą w wehikule czasu, może bowiem okazać się nieodkrytym diamentem, leżącym pod progiem. Takim właśnie skarbem dla polskiej produkcji i produktów personalizowanych może okazać się sprzedaż online.

Automatyzacja sprzedaży dla wszystkich? Dla wszystkich!

Cyfryzacja i automatyzacja sprzedaży dla wielu branż jest standardem. Mówimy oczywiście o procesie od momentu podjęcia przez klienta decyzji zakupowej do dokonania przez niego płatności. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie sprzedaży odzieży, kosmetyków czy elektroniki bez kanału online. To właśnie wspomniane wcześniej koło.

Dla rynku B2C okno do e-commerce otworzyło się już wiele lat temu, zapewniając powiew nowych klientów, większej sprzedaży i zupełnie nowej, stałej relacji z konsumentem. Jednak z roku na rok automatyzacja sprzedaży wkracza również na zupełnie nowe ścieżki — rynek D2C (ang. direct-to-consumer) oraz produktów personalizowanych. Jeśli komuś wydaje się, że parkom maszynowym trudno jest dopasować e-commerce’owe koło do swoim potrzeb — warto poznać poniższe przykłady.

Produkcja i sprzedaż customizowanych koszulek

Wyobraź sobie, że poprzez platformę internetową oferujesz personalizowane koszulki. Twój klient może wybrać rozmiar, materiał, krój i oczywiście nadruk czy haft — wielkość, kolory, rodzaj nici itd. W takim przypadku droga od zamówienia do wytworzenia towaru jest zazwyczaj wyboista, a w całym procesie bierze udział kilka osób. Wpływa to na czas i koszty. W pierwszym kroku bowiem zespół obsługuje zamówienia, wpisuje zlecenia do programu Excel lub systemu zamówień. Następnie udostępnia widok kolejnemu działowi, który odpowiada za planowanie produkcji. Dopiero później tworzony jest harmonogram na poszczególne maszyny. Wszystko oddzielnie, manualnie, bez skorelowanych danych, które dobrze wykorzystane pozwolą zoptymalizować produkcję, zmniejszyć koszty wytwarzania, a także lepiej dopasować ofertę do potrzeb odbiorców. Jednak całą tę komunikację można zautomatyzować.

Jak może wyglądać?

Zamówienie klienta automatycznie trafia do systemów ERP (ang. Enterprise Resource Planning — Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa) i MES (ang. Manufacturing Execution System — System Zarządzania Produkcją). Algorytmicznie tworzony jest optymalny plan produkcyjny.

  • Powstaje BOM (ang. Bill of Materials), czyli dokument określający wszystkie surowce niezbędne do wytworzenia danego produktu, w tym przypadku personalizowanej koszulki.
  • Magazyn automatycznie otrzymuje informację o rezerwacji konkretnych surowców – komponentów.
  • Przekazywana jest informacja, na kiedy surowce powinny zostać przygotowane i dostarczone na halę produkcyjną.
  • Operator maszyny od razu wie, co w danym momencie powinien wytworzyć.

W całym procesie dane dotyczące klienta, wykorzystanych surowców, procesu produkcyjnego są połączone. Umożliwia to ich szybką analizę i podejmowanie efektywnych decyzji biznesowych lub inwestycyjnych.

Wykorzystaj potencjał danych

Łącząc system sprzedaży online ze zleceniami produkcyjnymi, możesz zyskać naprawdę wiele danych, m.in.:

  • które z oferowanych przez ciebie produktów wytwarzasz najtaniej,
  • jakie towary są najchętniej kupowane,
  • które produkty (różne, jednak produkowane w podobny sposób, na tych samych maszynach) najefektywniej jest wytwarzać zaraz po sobie — zyskując czas na przezbrojenie maszyny, zmianę ustawień itp.,
  • czy koszt produkcji danego wyrobu zmienia się w zależności od godziny, systemu zmianowego, dnia itd.,
  • jak dzielą się poszczególne koszty wytworzenia — jaka ilość energii elektrycznej, gazu, danego surowca jest potrzebna do wytworzenia konkretnego produktu.

Opierając się na pozyskanych danych, można:

  • porównywać różnego rodzaju zlecenia względem siebie,
  • uszczuplać ofertę i zostawiać w niej te towary, które sprzedawane są najczęściej lub są najtańsze.
  • tworzyć efektywne promocje — przykładowo masz zamówienie na wykonanie dziewięciu koszulek. Wiesz jednak, że najbardziej opłaca się produkować w jednym ciągu dwanaście koszulek. Możesz zatem wprowadzić promocję w sklepie internetowym. Tworząc rabat na trzy brakujące koszulki — sprzedasz je taniej, jednak cała produkcja będzie bardziej opłacalna, a twoja firma po prostu zarobi więcej.
  • zaplanować efektywną produkcję — przykładowo może okazać się, że wytworzenie dwunastu koszulek jest tańsze na drugiej zmianie we wtorek niż na pierwszej w środę.
  • wyciągać szereg wniosków, które pozwolą sprawnie reagować na dynamicznie zmieniające się warunki.

Rzetelne informacje pozwolą tworzyć zwinną fabrykę, która na bieżąco reaguje i dopasowuje do tego, co opłaca się produkować względem zmieniającej się sytuacji.

Bezpieczeństwo gwarantowane

W tym miejscu warto rozpocząć od wyjaśnienia pojęcia Traceability (ang. „trace” – namierzać oraz „ability” – zdolność). Traceability to umiejętność weryfikacji historii, lokalizacji, pochodzenia danego produktu. Jest ona standardem m.in. w przemyśle spożywczym, chemicznym czy farmaceutycznym, a także branży motoryzacyjnej, a nawet hurtowniach B2B. Dzięki rozwiązaniom traceability wiadomo m.in.:

  • z jakich komponentów został stworzony produkt,
  • jakie półfabrykaty wchodzą w skład wyrobu gotowego,
  • od jakiego dostawcy, z jakiej partii materiałów pochodzą surowce,
  • przy pomocy jakich maszyn i w jakich warunkach zostały wyprodukowane komponenty,
  • w jakim miejscu i czasie został wyprodukowany element,
  • którzy pracownicy brali udział w procesie produkcyjnym.

Niezależnie od tego, czy jesteś klientem, sprzedawcą, czy producentem genealogia produkcji (traceability) jest niezwykle istotna, chociażby ze względów bezpieczeństwa. Czemu? Zobrazujemy na przykładach.

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 3/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Praca zdalna w Dzienniku Ustaw ‑ czy będzie lepiej? Dla kogo?

Praca zdalna w Dzienniku Ustaw - czy będzie lepiej? Dla kogo?
  • Jakie zmiany związane z uregulowaniem prawnym pracy zdalnej pojawiły się ostatnio w polskim kodeksie pracy?
  • Komu bezwzględnie przysługuje praca zdalna?
  • Jakie obowiązki związane z organizacją pracy zdalnej spoczywają na pracodawcach?
Czytaj więcej

Dlaczego nam się nie chce i jak to wykorzystać w sprzedaży

Dlaczego nam się nie chce i jak to wykorzystać w sprzedaży
  • O czym mówi zasada najniższej energii i co to ma wspólnego z pracą w sprzedaży?
  • Kiedy zasada najniższej energii ma najważniejsze zastosowanie?
  • Na czym polega efekt czystej ekspozycji?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.