Tworzenie raportów sprzedażowych dla swoich przełożonych to jedno z wielu niezbyt lubianych przez handlowców zadań. Tymczasem jest wiele narzędzi, które mogą znacznie ułatwić przygotowanie podsumowania sprzedaży. Najlepszym narzędziem do tworzenia dynamicznych, umożliwiających łatwe wprowadzanie zmian raportów (zwanych dashboardami lub panelami menedżerskimi), są tabele przestawne.

Dashboard sprzedażowy

Zebrane przez nas dane sprzedażowe są środkiem prowadzącym do celu, czyli odpowiedzi na ważne dla nas pytania, np. jak zmieniała się nasza sprzedaż w ciągu kilku lat oraz które produkty sprzedawały się w tym czasie najlepiej. Menedżer, zlecając przygotowanie raportu, chce uzyskać konkretne odpowiedzi, aby nie musiał sam analizować niezliczonej ilości danych dostarczanych mu przez każdego z handlowców. Dlatego warto się zastanowić, jaka forma przedstawienia danych będzie najbardziej przejrzysta i zrozumiała. Świetnie w takim przypadku sprawdzają się wykresy. W pierwszej kolejności zbudujemy wykres pokazujący sprzedaż w poszczególnych latach, ale w sposób dynamiczny – aby można było wybrać lata/rok, który będzie wyświetlany na wykresie.

Tabela przestawna z podsumowaniem danych

Aby uzyskać pożądany efekt, musimy zacząć od stworzenia tabeli przestawnej. Tabela przestawna nie będzie częścią prezentacji, dlatego umieszczamy ją obok danych. Zaznaczamy pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie wybieramy polecenie Tabela Przestawna z karty Dane i odpowiednio wypełniamy okno wstawiania, które się otworzy (rys. 1).

Kolejnym krokiem jest przeciągnięcie pola (kolumny) Data w tabeli przestawnej do obszaru etykiet kolumn, a pola Sprzedaż do obszaru podsumowania wartości (rys. 2). Od Excela 2016 domyślnym sposobem grupowania dat jest grupowanie po latach, kwartałach i miesiącach. Jeśli Excel pogrupował daty w inny sposób, albo w ogóle nie pogrupował danych, należy kliknąć w dowolną datę w tabeli przestawnej, a następnie wybrać z podręcznego menu polecenie Grupuj (rys. 3).

Następnie w oknie, które się pojawi, musimy wybrać po jakich okresach chcemy grupować dane (rys. 4). Ponieważ wybraliśmy tutaj grupowania aż po trzech różnych okresach, Excel dodał dwa nowe pola do tabeli przestawnej (Kwartały i Lata – patrz rys. 2). Później zastanowimy się, czy faktycznie potrzebujemy aż takiego rozróżnienia, czy może jednak zrezygnować z kwartałów, żeby uprościć odbiór naszego dashboarda.

Nasza tabela przestawna (rys. 2) nie będzie prezentowana na dashboardzie, więc wybrany układ raportu tabeli przestawnej nie ma większego znaczenia (domyślnie kompaktowy), ale dobrze byłoby zmienić sposób pokazywania liczb, ponieważ zaczyta się on do wykresu przestawnego, który będziemy tworzyć. Aby dokonać zmiany klikamy w dowolną liczbę prawym przyciskiem myszy i z podręcznego menu wybieramy opcję Format liczby (rys. 5).

Otworzy się klasyczne okno do formatowania komórki ograniczone do zakładki Liczby. Chcemy wybrać tutaj formatowanie walutowe z zerem miejsc po przecinku (rys. 6).

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Networking ‑ nie dla idiotów

Networking - nie dla idiotów

Gdyby uderzenie się młotkiem w palec dawało efekty po jakimś czasie, a nie od razu, świat byłby pełen ludzi z poobijanymi palcami. I właśnie tak jest w przypadku networkingu. Jest cała masa ludzi, którzy twierdzą, że networking nie działa. Zgadzam się z tym w całej rozciągłości. Bo to ty możesz działać przy pomocy networkingu. On sam jest jedynie zestawem narzędzi. I jeśli będziesz używać go zgodnie z przeznaczeniem, nie obtłuczesz sobie palców.

Czytaj więcej

Przestań się bać wystąpień publicznych!

Przestań się bać wystąpień publicznych!

Wystąpienia publiczne są zmorą wielu osób. Śmiało można chyba zaryzykować stwierdzenie, że boimy się ich często wręcz panicznie. Jak się przygotować do prelekcji czy prezentacji, żeby zniwelować stres i zaskoczyć wszystkich świetnym wystąpieniem? O tym pisze Robert Kozak w swojej najnowszej książce, która została napisana w konwencji rozmowy trenera Gandalfa i przygotowującego się pod jego okiem do swojego wystąpienia pracownika Sama. Poniżej prezentujemy fragment tej książki.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama