Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Marka – doświadczonego sprzedawcy pracującego w salonie samochodowym, który dzieli się technikami i patentami, które pomogły mu na różnych etapach kariery.

Część 5: kiedy najlepiej umawiać się na spotkania z klientami?

Wspomnienia sprzedawcy: najbardziej efektywny czas na sprzedaż

Opis sytuacji

Było już późno. Marek za pół godziny miał zamknąć salon. Właśnie kończył papierkowe zaległości po ciężkim dniu, w trakcie którego odbył cztery spotkania, rozwiązał dwie reklamacje i przygotował kilka ofert dla klientów instytucjonalnych, kiedy do salonu weszło młode małżeństwo. Marek westchnął ciężko i powoli zebrał się do powitania klientów.

Końcówka ciężkiego dnia nie jest najlepszym momentem na obsługę klientów. Mimo że młode małżeństwo to wymarzony nabywca (bez problemu dzielili się swoimi oczekiwaniami i obawami, byli cierpliwi i bardzo otwarci na współpracę), Markowi ciężko prowadziło się spotkanie. Zadawał wyuczone przez lata pytania, ale nie słuchał do końca odpowiedzi i przyłapał się na tym, że nieliczne i bardzo delikatne obiekcje klientów wyprowadzają go z równowagi. W końcu młodzi ludzie wyczuli zniechęcenie sprzedawcy, dlatego sami doprowadzili do końca spotkania i nie umówili się na kolejny kontakt.

Problem

Marek był zły na siebie. Wiedział, że właśnie stracił świetnych klientów, a potencjalnie nawet 100 kolejnych (o tym skąd się wzięła ta liczba, wyjaśnię w drugiej części artykułu). Zastanowił się nad tym, co właśnie zaszło i przypomniał sobie o pewnym zjawisku, na które zwrócił uwagę Kevin Hogan w jednym ze swoich podręczników dotyczących perswazji. Chodzi mianowicie o wytracanie przez każdego z nas tzw. jednostek samokontroli. Sytuacje stresowe powodują utratę pewnej liczby jednostek i kiedy jesteśmy już na ich wyczerpaniu, wówczas nawet drobne nieporozumienie może w nas wywołać gniew, nad którym nie będziemy mogli zapanować. Tak też było w przypadku Marka – mimo że klienci nie mówili nic nadzwyczajnego i nie byli opryskliwi, Markowi zabrakło cierpliwości i stracił ich przez brak samokontroli.

Rozwiązanie

Warto zastanowić się, w jakich porach dnia twoja efektywność i samokontrola stoją na najwyższym poziomie. W tym celu wykonaj poniższe ćwiczenie. Na krzywej wydajności (rys. 1, wykres po lewej) zaznacz, w jakich godzinach dnia twoja efektywność rośnie, a w których spada. Następnie porównaj swoją krzywą wydajności z krzywą wydajności, jaka powstała m.in. na podstawie badań statystycznych REFA (Komisji Badań nad Pracą, rys. 1, wykres po prawej).

Zdarzają się oczywiście wyjątki, gdy komuś lepiej pracuje się na przykład w nocy, ale większość z nas wpisuje się w krzywą wydajności przedstawioną na rys. 2. Wielu sprzedawców przegapia moment swojej największej wydajności i samokontroli, które przypadają między 8 a 12 rano. To właśnie w tym czasie możemy liczyć najbardziej na naszą automotywację, by wykonać nawet najcięższe (zimne) telefony do klientów, albo rozwiązać reklamacje. Warto się zastanowić, co robimy na rozpoczęcie każdego dnia. Markowi pierwsze godziny pracy mijały zazwyczaj na porannej kawie, sprawdzeniu wiadomości e-mailowych i rozmowach z kolegami z pracy o wydarzeniach z poprzedniego dnia. Wręcz nie lubił, kiedy jakiś klient przerywał ten rytuał, nie mając świadomości, że w ten sposób traci najlepsze godziny na sprzedaż.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.