Nie ma jednej recepty na sukces. Można jednak wyróżnić 3 ważne aspekty sprzedażowego sukcesu. Trzeba mieć CO, KOMU i JAK sprzedawać. Co możesz zrobić, by być bardziej efektywnym i skutecznym? W poniższych 10 wskazówkach zawarta jest wiedza, obserwacja i doświadczenie wielu handlowców, z którymi współpracowałam.

Żeby sprzedać, trzeba... 10 warunków sprzedażowego sukcesu
  1. Uwierz w siebie/najpierw TY

    Pracuj z pasją, połącz to, co robisz zawodowo z tym, co kochasz prywatnie. Odpowiedz sobie na pytanie: czy ta branża, produkt, firma dają ci radość i spełnienie? Czy sam chciałbyś korzystać ze swoich usług lub produktów? Czy byłbyś w stanie pracować choćby kwartał za darmo? Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że jesteś w dobrym miejscu. Gdy całym sobą wierzysz w to, co robisz, inni to zauważają i również w to wierzą.

    Wiara w ciebie, w twoją pasję do sprzedaży, a w efekcie w twój produkt to również pochodna twoich zachowań i uczciwości. Obsługuj klientów tak, jak sam chciałbyś być obsłużony. Staraj się robić to tak, by zostali z tobą na długie lata. Dziś to właśnie pozyskanie klienta jest najtrudniejsze, a wybicie się wśród konkurencji nie jest proste. Dlatego doceniaj tego klienta, którego już masz.

    Pamiętaj, że nie sprzedajesz jedynie swojego produktu czy usługi, ale również siebie. Swoje podejście do firmy, swoje przekonania na temat własnego produktu. Klient zauważy twój entuzjazm, zaangażowanie i podejście do tego, co robisz. Przeanalizuj wobec tego, jakich zwrotów używasz, wyrażając się o swojej firmie, jaka jest twoja postawa i mowa ciała podczas spotkań z klientami. Dodatkowo przeanalizuj swoje kompetencje i umiejętności. Czy wiesz, które z nich są kluczowe w twojej branży? Na jakim poziomie rozwoju powinny one być, abyś był skuteczny i zadowolony ze swojej pracy? Określ plan zdobycia tych umiejętności oraz kompetencji: co musisz zrobić i w jakim czasie?

  2. Bądź zorganizowany

    Bycie zorganizowanym to nic innego, jak szanowanie swojego czasu oraz czasu klientów. Czasu, którego każdy z nas dostaje tyle samo. Od ciebie zależy, jak go wykorzystasz i na co spożytkujesz te ofiarowane godziny, a nawet minuty. Od tych decyzji zależy twój sukces. Sprawdza się tutaj zasada Pareto: 20% działań przynosi 80% efektów. Paradoksalnie te działania niejednokrotnie nie są przyjemne lub proste, niemniej są skuteczne. Weź pod lupę swój dzień: z jakich czynności się składa, ile czasu na nie poświęcasz, jak zarządzasz swoim kalendarzem, a ile spotkań i zadań odkładasz na później? Czy umawiając spotkanie z klientem bierzesz pod uwagę czas dojazdu i ewentualne korki, czy zawsze się spieszysz? Ile czasu w ciągu dnia i tygodnia poświęcasz na poszukiwanie nowych klientów, poznawanie ich, opiekę nad stałymi klientami i dosprzedaż? Bez takich uporządkowanych danych pracujesz w chaosie i to przypadek, ślepy traf rządzi twoim kalendarzem, a nie ty sam. Metod pracy z kalendarzem oraz sposobów zarządzania sobą w czasie jest kilka, większość z nich była już szeroko opisywana na łamach „Asa Sprzedaży”. To, co jest najważniejsze to przeanalizować, co robisz dziś i znaleźć miejsca do usprawnienia. Wypisz wszystkie swoje obowiązki. Wykonywanie telefonów, odpisywanie na maile, tworzenie ofert dla klienta, prace biurowe – na to wszystko potrzebujesz czasu. Spotkania z klientami – ile trwają? Czy teraz, kiedy przeniosły się do wirtualnej rzeczywistości, zwolnił ci się czas poświęcany do tej pory na dojazdy? Być może nadal odwiedzasz klientów fizycznie – czy zmienił się czas dojazdu i zmniejszyły korki? Gdy już w nich utkniesz, co robisz i możesz zrobić, będąc w samochodzie? Po takiej analizie możesz przejść do kolejnych punktów, by wiedzieć, co i jak zaplanować w swoim kalendarzu.

  3. Znajdź odpowiednich ludzi

    Znalezienie odpowiednich ludzi w swoim otoczeniu to nic innego, jak poszukiwanie najlepszych w swojej dziedzinie i naśladowanie ich, czerpanie od nich inspiracji. Poszukiwanie odpowiednich ludzi powinieneś praktykować na dwóch płaszczyznach: zawodowej oraz wśród klientów.

    Uczenie się od najlepszych, podpatrywanie ich dobrych praktyk powodować będzie, że sam się dokształcisz, pogłębisz wiedzę, doszlifujesz praktykę. Bycie pod opieką mentora w sprzedaży to bardzo dobry pomysł. Aby go zrealizować, przyjrzyj się swojemu otoczeniu: kto wśród ludzi, których znasz, ma doświadczenie, sukcesy i wiedzę na takim poziomie, do którego chciałbyś dojść? Ciągła nauka, pogłębianie wiedzy powodują, że praca staje się łatwiejsza, a sukces bliższy. Bycie pod opieką mentora to również oszczędność czasu – możesz uczyć się na jego błędach, nim popełnisz je sam i będziesz potrzebował czasu, by je wyprostować. Dzisiejsza wirtualna rzeczywistość zaciera granice i taką osobę możesz znaleźć wszędzie.

    Drugim obszarem, w którym należy poszukiwać odpowiednich ludzi są twoi klienci - wśród nich zapewne są tacy, którzy będą wybitnie zadowoleni z waszej współpracy. O takich ambasadorów nam chodzi. Niech sami szerzą swoje zadowolenie i dobre słowo o tobie wśród swoich kontrahentów, znajomych, i polecają współpracę z tobą. O ambasadorów trzeba dbać, ale również i poprosić, by się nimi stali i dzielili tym dobrym doświadczeniem. Pomyśl, kto wśród twoich dzisiejszych klientów już jest takim ambasadorem, jak się zachowuje, komu może cię polecać. Dodatkowo przeanalizuj pozostałych klientów pod tym kątem – co powinieneś zrobić, poprawić czy usprawnić, by dołączyli do grona wybitnie zadowolonych klientów i chętnie polecali cię dalej?

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Żeby sprzedać, trzeba... 10 warunków sprzedażowego sukcesu

Żeby sprzedać, trzeba... 10 warunków sprzedażowego sukcesu

Nie da się przedstawić jednej recepty na sprzedażowy sukces. Nie ma jednej techniki, która bije na głowę wszystkie inne. Jest jednak kilka czynników, które sprawią, że sprzedaż stanie się prostsza i skuteczniejsza.

Czytaj więcej

Jak dotrzeć do prawdziwej potrzeby klienta?

Jak dotrzeć do prawdziwej potrzeby klienta?

Potrzeby klientów to punkt wyjścia dla wszystkich działań konsumenta na rynku związanych z dokonywaniem zakupów. Krótko mówiąc, to początek ścieżki zakupowej i katalizator podejmowania decyzji. Są dwa główne powody, dla których handlowiec powinien umieć dobrze je zdiagnozować. Pierwszy jest związany z szansą na pozytywne zamknięcie sprzedaży, drugi zaś to ochrona własnego czasu, ponieważ nie każdy lead sprzedażowy może finalnie zostać klientem. Bez dokonania trafnej oceny szansy na transakcję można łatwo przepalić swój czas, za którym kryją się konkretne koszty. Słuchanie i diagnozowanie potrzeb klienta to dwie kluczowe, ale zarazem najtrudniejsze umiejętności w pracy handlowca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama