• Jak zadbać o swoje kompetencje jako sprzedawcy?
  • Jak rozpoznać swoje luki kompetencyjne?
  • Które kompetencje pozwolą stać się lepszym doradcą dla klientów?
Wiedza sprzedawcy to inwestycja

Czy wiedza w sprzedaży jest ważna? Chyba trudno odpowiedzieć inaczej, niż „tak”. Co więcej, staje się ona coraz ważniejsza, gdyż rola sprzedawcy zmienia się z dostawcy w partnera i doradcę.

Nasze produkty i usługi są coraz bardziej złożone. Coraz bardziej zawiłe stają się też potrzeby klientów oraz rynek. Trudno, nie ucząc się nowych rzeczy, nadążać za tymi zmianami. Dzisiejszy sprzedawca powinien być gotowy na nieustanne poszerzanie wiedzy.

Od lat mówi się, że współczesna gospodarka jest oparta na wiedzy. U podstaw tego stwierdzenia leży fakt, że najszybciej rozwijające się przedsiębiorstwa i gospodarki to te, które potrafią wprowadzać zmiany i innowacje, opierając się na intensywnym wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń.

Podobnie, jak każdą dziedziną własnego rozwoju, tak i wiedzą powinniśmy umiejętnie zarządzać. Szkolenia, jakie proponuje nam pracodawca, to tylko jedno z wielu możliwych narzędzi i często wcale nie optymalne.

Wiedza o sobie

Pierwszym krokiem do zadbania o swoje nowe kompetencje jest poznanie własnych luk kompetencyjnych. Mówimy tu o takiej wiedzy czy umiejętnościach, które nie są wystarczające, byśmy na wysokim poziomie realizowali postawione przed nami zadania lub takie, o które chcemy zabiegać.

Wielu luk już jesteśmy świadomi. Wiemy na przykład, że nasza znajomość angielskiego jest za słaba, by móc zabiegać o klienta z zagranicy. Wiemy, że spotkania budżetowe, na które jesteśmy zapraszani, są dla nas trudne, bo nie znamy wielu wskaźników, jakie są tam omawiane. Mamy świadomość, że naszą piętą achillesową jest słaba organizacja. Dobrze przypomnieć sobie wszystkie sytuacje, które pokazywały nam, że mamy niedobory i nazwać je. Przypomnijmy też sobie, jakie pytania ze strony klientów wprawiały nas w konsternację, kiedy nie byliśmy pewni odpowiedzi.

Drugim źródłem informacji na temat naszej niewiedzy są opinie innych. Często mamy do nich dostęp, dzięki sformalizowanym narzędziom badania kompetencji pracowniczych, z jakich korzysta firma, np. ocenie 360 stopni. Pochylmy się nad tym, jak widzą nas inni: pracodawcy, przełożeni, koledzy. Być może mamy też dostęp do badań satysfakcji klienta, w których pytano o współpracę ze sprzedawcą. To ważne źródło wiedzy.

Aby móc jak najlepiej zbadać swój status quo, możemy pójść jeszcze dalej. Zapytajmy osoby z naszego otoczenia, jak nas widzą. W czym jesteśmy dobrzy, a gdzie powinniśmy się wzmocnić. Powiedzmy, że potrzebujemy tej wiedzy, by zaplanować dla siebie ścieżkę rozwoju. Możemy też sięgnąć po rozmaite narzędzia, które zostały zaprojektowane po to, by badać kompetencje pracownicze, czy to na poziomie wiedzy fachowej (jak testy), czy kompetencji osobistych (jak indywidualne profile osobowości).

Kiedy zbierzemy wiedzę pochodzącą z tak różnych źródeł, skatalogujmy uczciwie nasze niedobory i zaznaczmy te, którymi powinniśmy zająć się w najbliższym czasie.

W tym artykule chciałabym skupić się szczególnie na tych kompetencjach, które pozwolą stać się lepszym doradcą dla klientów.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wykorzystanie czatu na stronie www do pozyskiwania leadów i poprawy CX

Wykorzystanie czatu na stronie www do pozyskiwania leadów i poprawy CX
  • Dlaczego czat w e-commerce to dziś must-have?
  • Jak poprowadzić rozmowę z klientem, używając czatu na stronie www?
  • Jak wykorzystać 100% możliwości, jakie daje czat?
Czytaj więcej

Bezpieczna marka ‑ co to znaczy?

Bezpieczna marka - co to znaczy?
  • Czym są brand suitability i brand safety i na czym polegają różnice pomiędzy nimi?
  • Na kim spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo marki?
  • Jakie konsekwencje może mieć niedopasowanie treści marketingowych do marki?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.