Nasi klienci coraz częściej oczekują, że damy im możliwość dopasowania produktu do ich indywidualnych potrzeb i gustów. Czy kastomizacja (ang. customization) na stałe zagości w naszych przedsiębiorstwach?

Kastomizacja produktu - jak odpowiedzieć na rosnący trend indywidualizacji oferty?

Jest sobotnie popołudnie. Udało nam się zorganizować spotkanie sporej grupy osób, z którymi kiedyś studiowaliśmy. Chcemy usiąść, wspólnie coś zjeść i pogadać o starych dobrych czasach. Spotykamy się w pizzerii, a kiedy podchodzi kelner, zaczyna się koncert życzeń. Czy można poprosić pizzę z pepperoni, ale bez sera? Czy mają państwo jakieś propozycje dla osób uczulonych na gluten? Można wziąć drink mohito, ale bez alkoholu? Chcielibyśmy wziąć jedną porcję frytek na pół, czy to możliwe?

Spójrzmy na tę sytuację z obu punktów widzenia. Kelner, a także pracownicy kuchni będą podenerwowani. Zamówienie jest nietypowe, przez co zajmie więcej czasu zarówno na etapie przyjmowania go, jak i przygotowania posiłku. Klienci, zamiast wybrać coś ze standardowego menu, kombinują, zawracają głowę.

A jak to widzą klienci? Jeśli uda się spełnić ich oczekiwania, poczują ulgę i wdzięczność. Ulgę, bo są w stanie zaspokoić tak zróżnicowane oczekiwania kulinarne w jednym miejscu. A wdzięczność, bo będą zdawać sobie sprawę, że wprowadzili sporo zamieszania i sprawili dodatkowy trud obsłudze. To doskonała podstawa do tego, by pojawili się w tej samej restauracji w przyszłości. Zarówno razem – na podobnych dużych spotkaniach, jak i osobno – z rodzinami i już bez dodatkowego marudzenia.

Znaczenie kastomizacji

Gotowość do dopasowania produktu pod gusta i oczekiwania klienta rośnie na znaczeniu. Można powiedzieć, że historia w pewien sposób zatacza koło, bo przecież przed wynalezieniem maszyny parowej, a co za tym idzie – produkcji masowej, wytwarzanie dóbr na zamówienie klienta było czymś powszednim.

Coraz więcej przedsiębiorstw widzi potrzebę umożliwienia swoim klientom dopasowania produktu końcowego do ich potrzeb. Początkowo była to wartość dodana, wyróżnik firm, które chciały być lepsze od konkurencji. Teraz jednak staje się to standardem w wielu branżach i trzeba spodziewać się, że nasi klienci coraz częściej będą po prostu zawiedzeni, jeśli nie da się im tej możliwości.

Opublikowany przez McKinsey & Company „Next in Personalization 2021 Report” wskazuje, że już ponad siedemdziesiąt procent amerykańskich konsumentów oczekuje, że firmy będą umożliwiać im personalizację oferty. Natomiast firmy, które im na tę potrzebę odpowiedzą, z dóbr objętych personalizacją generują o 40% wyższe przychody niż z ich niemodyfikowalnych odpowiedników.

Można więc powiedzieć, że trend ten nie tylko pozwala nam przyciągnąć i utrzymać klienta, ale jeszcze dodatkowo zarobić.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Algorytmy sprzedaży i obsługi klienta

Algorytmy sprzedaży i obsługi klienta

Czym są algorytmy sprzedaży i obsługi klienta? Najłatwiej obrazuje to pojęcie następująca sytuacja pojawiająca się podczas naszych szkoleń – pytamy uczestników: „Jakie spotykacie najczęstsze obiekcje waszych klientów?” Odpowiadają zwykle: „Że jest za drogo!”. Z pasją w głosie dodają przy tym: „Wszyscy pytają o cenę – tylko cena ich interesuje!”.

Wtedy zadajemy im pytanie: „A więc skoro tak często i tak wielu klientów pyta o cenę lub stwierdza, że wasza propozycja jest za droga i dzieje się to od lat, to gdzie macie przemyślane i opracowane różne warianty reakcji na taką obiekcję?” Zwykle zapada wtedy niezręczna cisza.

Czytaj więcej

Jak budować zaufanie klienta?

Jak budować zaufanie klienta?

O roli zaufania w sprzedaży i biznesie powiedziano w ostatnich latach wiele. Każda sprzedaż, bez znaczenia, czy jest to sprzedaż typowo transakcyjna, czy doradczo-konsultacyjna wymaga zaufania klienta. Jeśli klient ma powierzyć nam swoje pieniądze, musi dostatecznie zaufać, że nasze rozwiązanie sprawdzi się w jego firmie i da mu odpowiednią wartość. Jak budować zaufanie klienta? Co zrobić, żeby klient chciał nam zaufać?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.