W pracy handlowca, która cechuje się koniecznością częstego wprowadzania zmian i dopasowywania się do panujących na rynku trendów, bardzo ważne jest planowanie. Idealnym sposobem wydaje się więc skorzystanie z reguł japońskiej filozofii Kaizen, która krok po kroku przeprowadzi cię przez proces sprzedaży i pomoże w uzyskaniu pożądanego wyniku. Należy z niej jednak korzystać ostrożnie, by nie zgubić się w gąszczu ciągłych zmian i nieustannego dążenia do perfekcji. 

Japonia to kraj o dziwnych zwyczajach. Wiesz, że nie wolno tam tańczyć w nocy? Prawo obejmujące ten zakaz obowiązuje od 1948 r., a jego wprowadzenie miało bezpośrednio wpłynąć na publiczną moralność. Policja regularnie weryfikuje, czy prawo jest przestrzegane. Ciekawostką jest też fakt, że istnieje niepisana umowa między sprzedawcami, zgodnie z którą w każdego przyłapanego złodzieja rzuca się przygotowanymi uprzednio balonami, wypełnionymi farbą. Ta metoda pomaga policji szybciej złapać złodzieja i jest powszechnie akceptowana przez społeczeństwo. No, może nie przez złodziei. Na pierwszy rzut oka zasady wprowadzane przez Japończyków wydawać się mogą dość ekscentryczne, jednak ich idea jest prosta – dbają o to, by w ich świecie panowało prawo, a moralność była na wysokim poziomie. Podobnie jest w wykonywanej przez nich pracy.

Często można usłyszeć, że coś działa jak w szwajcarskim zegarku lub ma niemiecką jakość. To, co z pewnością można powiedzieć o Japończykach, to to, że są oni perfekcjonistami. I choć perfekcjonizm sam w sobie może mieć pejoratywny wydźwięk, to jego wykorzystanie w sposób mądry prowadzi do korzyści. Przykładem mądrego wykorzystania perfekcjonizmu jest filozofia Kaizen, w dosłownym tłumaczeniu filozofia „dobrej zmiany” (Kai – zmiana, Zen – dobry). W myśl tej filozofii, niemal każdy aspekt życia sprowadzać się powinien do permanentnego procesu ulepszania.

Kaizen – jak to się zaczęło?

Początków Kaizen należy doszukiwać się w kryzysie, jakiego doświadczyła Japonia po II wojnie światowej. Reglamentacja zasobów niezbędnych do codziennego funkcjonowania, takich jak woda, pożywienie, a przede wszystkim ogromne ograniczenia dotyczące tak fundamentalnej kwestii, jaką jest samo miejsce życia, spowodowały, że wprowadzanie oszczędności stało się koniecznością niemal dla każdego Japończyka.

Za największego propagatora filozofii Kaizen na świecie uznawany jest Masaaki Imai – japoński menedżer i autor wydanej ponad 30 lat temu książki „Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success”. Książka została przełożona na ponad 20 języków, dzięki czemu trafiła w ręce menedżerów wyższego szczebla w wielu zakątkach świata. Właśnie tak rozpoczął się proces Kaizen w światowym wymiarze.

Masaaki rozpoczął zgłębianie tajników zarządzania, mając nieco ponad 25 lat, gdy został wysłany wraz z grupą doświadczonych japońskich biznesmenów do Stanów Zjednoczonych, by zaczerpnąć wiedzy i w konsekwencji wykorzystać amerykańskie standardy do podniesienia efektywności japońskich organizacji.

Współcześnie owoce tych podróży przekładają się nie tylko na grunt zarządzania przedsiębiorstwem czy zwiększenia efektywności produkcji. Kaizen z powodzeniem zastosować można w zarządzaniu swoim życiem i własną pracą. Zwłaszcza gdy w grę wchodzą funkcje wymagające sporej samodyscypliny i regularnej pracy nad wzmacnianiem swoich kompetencji. Kaizen to filozofia, która może przynieść niesamowite rezultaty każdemu handlowcowi.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Efektywność w pracy handlowca

AS_23_14.jpg

Praca w sprzedaży wymaga dobrej organizacji, jednak wielu handlowców ma z tym problem. W zawodzie tym często pracują osoby spontaniczne, komunikatywne, relacyjne, nastawione na działanie. Oczywiście, te cechy nie wykluczają bycia dobrze zorganizowanym, jednak często nie idą one w parze z uporządkowaniem i systematycznością. Wszystkiego można się jednak nauczyć. Jak lepiej i skuteczniej organizować swoją pracę sprzedażową?

Read more
Open access no. 22/2019

Maksymalizacja zysków z jednej transakcji

AS_22_12.jpg

Pozyskiwanie nowych klientów jest drogie i czasochłonne, dlatego warto przyjrzeć się takim rozwiązaniom, które pozwolą zwiększyć sprzedaż na klientach, którzy już zostali pozyskani. Mowa tutaj o cross-sellingu (sprzedaż krzyżowa) i up-sellingu (podwyższanie wartości produktu lub usługi).

Read more

Pozostawić dobre wrażenie

AS_21_14.jpg

Każdy kontakt klienta z twoją firmą, produktem/usługą i tobą jest dla niego doświadczeniem. Krótkie pozytywne lub negatywne wrażenie może zdecydować o być albo nie być twoim czy organizacji, którą reprezentujesz. Dlatego zarządzanie doświadczeniami klientów (Customer Experience Management), czyli proces dostarczania im unikatowych przeżyć i wywołania pozytywnych emocji, odgrywa coraz większą rolę w procesie sprzedaży. Jak budować przewagę konkurencyjną poprzez dostarczanie klientom niepowtarzalnych doświadczeń sprzedażowych?

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement