W pracy handlowca, która cechuje się koniecznością częstego wprowadzania zmian i dopasowywania się do panujących na rynku trendów, bardzo ważne jest planowanie. Idealnym sposobem wydaje się więc skorzystanie z reguł japońskiej filozofii Kaizen, która krok po kroku przeprowadzi cię przez proces sprzedaży i pomoże w uzyskaniu pożądanego wyniku. Należy z niej jednak korzystać ostrożnie, by nie zgubić się w gąszczu ciągłych zmian i nieustannego dążenia do perfekcji. 

Kaizen w pracy handlowca

Japonia to kraj o dziwnych zwyczajach. Wiesz, że nie wolno tam tańczyć w nocy? Prawo obejmujące ten zakaz obowiązuje od 1948 r., a jego wprowadzenie miało bezpośrednio wpłynąć na publiczną moralność. Policja regularnie weryfikuje, czy prawo jest przestrzegane. Ciekawostką jest też fakt, że istnieje niepisana umowa między sprzedawcami, zgodnie z którą w każdego przyłapanego złodzieja rzuca się przygotowanymi uprzednio balonami, wypełnionymi farbą. Ta metoda pomaga policji szybciej złapać złodzieja i jest powszechnie akceptowana przez społeczeństwo. No, może nie przez złodziei. Na pierwszy rzut oka zasady wprowadzane przez Japończyków wydawać się mogą dość ekscentryczne, jednak ich idea jest prosta – dbają o to, by w ich świecie panowało prawo, a moralność była na wysokim poziomie. Podobnie jest w wykonywanej przez nich pracy.

Często można usłyszeć, że coś działa jak w szwajcarskim zegarku lub ma niemiecką jakość. To, co z pewnością można powiedzieć o Japończykach, to to, że są oni perfekcjonistami. I choć perfekcjonizm sam w sobie może mieć pejoratywny wydźwięk, to jego wykorzystanie w sposób mądry prowadzi do korzyści. Przykładem mądrego wykorzystania perfekcjonizmu jest filozofia Kaizen, w dosłownym tłumaczeniu filozofia „dobrej zmiany” (Kai – zmiana, Zen – dobry). W myśl tej filozofii, niemal każdy aspekt życia sprowadzać się powinien do permanentnego procesu ulepszania.

Kaizen – jak to się zaczęło?

Początków Kaizen należy doszukiwać się w kryzysie, jakiego doświadczyła Japonia po II wojnie światowej. Reglamentacja zasobów niezbędnych do codziennego funkcjonowania, takich jak woda, pożywienie, a przede wszystkim ogromne ograniczenia dotyczące tak fundamentalnej kwestii, jaką jest samo miejsce życia, spowodowały, że wprowadzanie oszczędności stało się koniecznością niemal dla każdego Japończyka.

Za największego propagatora filozofii Kaizen na świecie uznawany jest Masaaki Imai – japoński menedżer i autor wydanej ponad 30 lat temu książki „Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success”. Książka została przełożona na ponad 20 języków, dzięki czemu trafiła w ręce menedżerów wyższego szczebla w wielu zakątkach świata. Właśnie tak rozpoczął się proces Kaizen w światowym wymiarze.

Masaaki rozpoczął zgłębianie tajników zarządzania, mając nieco ponad 25 lat, gdy został wysłany wraz z grupą doświadczonych japońskich biznesmenów do Stanów Zjednoczonych, by zaczerpnąć wiedzy i w konsekwencji wykorzystać amerykańskie standardy do podniesienia efektywności japońskich organizacji.

Współcześnie owoce tych podróży przekładają się nie tylko na grunt zarządzania przedsiębiorstwem czy zwiększenia efektywności produkcji. Kaizen z powodzeniem zastosować można w zarządzaniu swoim życiem i własną pracą. Zwłaszcza gdy w grę wchodzą funkcje wymagające sporej samodyscypliny i regularnej pracy nad wzmacnianiem swoich kompetencji. Kaizen to filozofia, która może przynieść niesamowite rezultaty każdemu handlowcowi.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Mity finalizowania sprzedaży

Mity finalizowania sprzedaży

Jedno z najczęściej zadawanych pytań przez handlowców brzmi: jak lepiej, szybciej, lub w większej ilości finalizować sprzedaż? Jest to również zagadnienie, z którego najczęściej chcą się szkolić osoby zgłaszające się do trenerów sprzedaży. Różnej maści poradniki aż kipią od technik i opisów metod na finalizację sprzedaży. Nic dziwnego, że wokół tego tematu powstało wiele mitów oraz strategii, które niekoniecznie działają na naszą korzyść. Jakie to mity?

Czytaj więcej

Algorytmy sprzedaży i obsługi klienta

Algorytmy sprzedaży i obsługi klienta

Czym są algorytmy sprzedaży i obsługi klienta? Najłatwiej obrazuje to pojęcie następująca sytuacja pojawiająca się podczas naszych szkoleń – pytamy uczestników: „Jakie spotykacie najczęstsze obiekcje waszych klientów?” Odpowiadają zwykle: „Że jest za drogo!”. Z pasją w głosie dodają przy tym: „Wszyscy pytają o cenę – tylko cena ich interesuje!”.

Wtedy zadajemy im pytanie: „A więc skoro tak często i tak wielu klientów pyta o cenę lub stwierdza, że wasza propozycja jest za droga i dzieje się to od lat, to gdzie macie przemyślane i opracowane różne warianty reakcji na taką obiekcję?” Zwykle zapada wtedy niezręczna cisza.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.