• Jak zorganizować obowiązki menedżerskie w możliwie najbardziej efektywny sposób?
  • Dlaczego o rekrutacji należy myśleć nawet wtedy, gdy nie potrzebujemy w danym momencie nowego pracownika w zespole?
  • Jak planować spotkania z zespołem?
Jak zarządzasz, tak masz

Sposób, w jaki zorganizujesz obowiązki jako menedżer, będzie mieć decydujący wpływ na późniejsze rezultaty pracy zespołu. Jeśli weźmiemy pod uwagę podstawowe obowiązki kierownika w statystycznej firmie, mówimy o obszarach, takich jak: rekrutacja i wdrożenie nowych osób, wsparcie pracowników w spotkaniach z klientami, motywowanie do aktywności i osiąganie wyników, rozwiązywanie problemów i konfliktów oraz szkolenia i podnoszenie kompetencji podległej kadry. Jak widać, repertuar umiejętności statystycznego menedżera musi być szeroki. Każdy z tych obszarów mógłby stanowić odrębne stanowisko pracy. W wielu firmach zarządy delegują część obciążeń, rozwijając struktury pomocnicze – specjalistów i działy zajmujące się wsparciem. Im więcej obowiązków ma menedżer, tym większą wagę będzie stanowić organizacja jego pracy oraz kompetencje podnoszenia kwalifikacji czy wdrażania w obowiązki podległych jednostek. Ostateczny model zarządzania w danym miejscu pracy zależy od wielu zmiennych, jak branża, sposób pracy, możliwości, logistyka i infrastruktura konkretnej firmy, rotacja kadry czy wymagania konkretnego środowiska biznesowego. W artykule przedstawię model pracy, który sprawdził się w wielu branżach. Proporcje między konkretnymi obowiązkami trzeba jednak dopasować do środowiska biznesowego danej firmy.

Rekrutacja

W zależności od tego, na jakim etapie budowy zespołu jesteś, rekrutacja będzie stanowić priorytet bądź czynność dodatkową – uzupełnienia braków kadrowych lub pozyskiwania talentów z rynku. Osobiście jestem zwolennikiem działań rekrutacyjnych podejmowanych nawet w momencie, gdy zespół jest uformowany, m.in. z uwagi na śledzenie potencjału rynku i poszukiwania talentów. Dzięki temu łatwiej podejmować korzystne decyzje i mieć zaplecze w trakcie nieprzewidzianych zmian w składzie zespołu. Posiadanie ludzi gotowych do pracy w twoim zespole, nawiązywanie kontaktów i możliwość szybszego pozyskania nowych osób będzie miało wielkie znaczenie również dla stabilnych członków twojego teamu. Jeśli w nieprzewidzianych sytuacjach nie poradzisz sobie z uzupełnianiem kadry, to doświadczeni i stabilni pracownicy będą ponosić tego konsekwencje. W końcu to na nich spadną dodatkowe obowiązki, większe plany lub inne obciążenia związane z niedoborem kadrowym. Przygotowanie podłoża pod stabilność biznesu jest więc istotną kwestią dla funkcjonowania każdej firmy.

Kolejnym benefitem jest bycie w formie, co oznacza, że wykonujesz czynność bez wysiłku, naturalnie i sprawnie. Znam wielu menedżerów, którzy przez lata mieli stabilne zespoły, a kiedy po czasie zaczęły się one rozpadać, nie mieli żadnych kontaktów, żeby zrównoważyć straty w zasobach ludzkich. Tak dawno nie rekrutowali, że zapomnieli, o co właściwie pytać i jak sprawdzać kandydatów przed zatrudnieniem do pracy. Pamiętaj, że jakość rekrutacji jest ściśle związana z czasem poświęconym na późniejsze wdrożenie kandydata. Jeśli szybko rekrutujesz ludzi, żeby zapełnić wakaty, mogą być oni słabo dopasowani do zawodu, co spowoduje, że stracisz więcej czasu w późniejszym etapie wdrożenia.

Obciążasz też inne działy dodatkowymi problemami. Więcej pracy będą miały: dział HR, specjaliści wsparcia czy infolinie pomocnicze, dlatego część firm, dbając o predyspozycje przyszłej kadry, zabiera z barków menedżerów pozyskanie CV i wstępne rozmowy rekrutacyjne, zatrudniając specjalistów ds. pozyskiwania kandydatów z rynku. Ostatecznie rozmowy i zatwierdzenie kandydata powinno być jednak obowiązkiem bezpośredniego przełożonego, który będzie w przyszłości pracować z daną osobą.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?
  • Jakie są korzyści i wyzwania w zastosowaniu AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?
  • Jak efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsów dla stron i sklepów internetowych?
  • Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem UX oraz UI ze sztuczną inteligencją i jak sobie z nimi radzić?
Czytaj więcej

Strategia Content & SEO w 2024 ‑ integracja AI w marketingu cyfrowym

Strategia Content & SEO w 2024 - integracja AI w marketingu cyfrowym
  • W jaki sposób hiperpersonalizacja i marketing konwersacyjny rozwinie się dzięki AI?
  • Dlaczego warto wykorzystać wideo, podcasty czy interaktywne treści w działaniach content marketingowych?
  • Jak dostosować treści i strategię SEO do aktualnych trendów i oczekiwań odbiorców?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.