• Jak zbudować pozytywne pierwsze wrażenie w rozmowie telefonicznej z klientem?
  • Jakiego radia słucha każdy klient?
  • Jaki pretekst spowoduje, że klient zdecyduje się kontynuować rozmowę?
Jak rozpoczynać rozmowy telefoniczne, żeby klient nie odłożył słuchawki

Materiały z toolboxa

Halo! Dzień dobry, z tej strony Janek K., dzwonię z firmy ABC Panele. Jako właściciel domu na pewno myślał Pan o tym, jak obniżyć ceny prądu. Jesteśmy liderem w branży fotowoltaicznej i chciałbym porozmawiać z Panem o naszej najnowszej promocji. Czy rozmawiam z osobą decyzyjną? – taki telefon w ostatnim czasie miałem przyjemność odebrać. No, może nie nazwałbym tego przyjemnością.

Jedyna myśl, jak przyszła mi do głowy (i zapewne przychodzi w takich sytuacjach wielu innym osobom), to: „dzwoni kolejny telemarketer”. Reakcja jest zatem najprostsza z możliwych: „Nie jestem zainteresowany, do widzenia!” (i odkładam słuchawkę). Oczywiście podaję tę sytuację jako przykład i wprowadzenie do tematu, bez zamiaru oczerniania kogokolwiek z tej branży.

Początek rozmowy telefonicznej jest jednym z kluczowych momentów, buduje bowiem w głowie rozmówcy pierwsze wrażenie, programuje go na dalszą cześć rozmowy. Już w pierwszych sekundach potencjalny klient podejmie decyzję, czy chce z nami dalej rozmawiać. Finalnie będzie on także miał wpływ na ewentualność podjęcia współpracy, umówienia się na spotkanie, czy nawet zakupu – słowem, decyzji na TAK.

Jeśli zatem jednym ze źródeł pozyskiwania przez ciebie klientów jest właśnie rozmowa telefoniczna, lub w ten sposób umawiasz spotkania, inicjujesz kontakty, by przekazać późniejszą ofertę handlową, to twoim zadaniem jest zbudować obraz przyjazny klientowi. Obraz osoby, z którą warto podjąć rozmowę – normalną rozmowę. Zadecyduje o tym jej początek.

Pierwsze wrażenie

Pierwsze wrażenie, które buduje się w głowie rozmówcy jest momentalne, nieuchronne, unikatowe i nieodwracalne. Będzie rzutowało na dalszą długość rozmowy, jakość tej rozmowy i chęci naszego rozmówcy do podejmowania decyzji. Pierwsze wrażenie jest obrazem. Nasz umysł pracuje wyłącznie obrazami, ma wbudowany system filtrów, tzw. mechanizmy porządkujące, które w ułamkach sekund przyporządkowują obraz do czegoś, co nasz umysł już zna, do doświadczeń, jakie były wcześniej, te zaś katalogowane są właśnie w formie obrazów. Jeśli obraz zostanie przyporządkowany do doświadczeń pozytywnych, będziemy mieli do czynienia z efektem halo (inaczej: aureoli), jeśli zaś do doświadczeń negatywnych – pojawi się efekt golema (inaczej: diabelskich rogów). Jest to półautomatyczny proces psychiczny, który nakazuje nam przypisywać komuś cechy pozytywne lub negatywne. Te zaś będą rzutowały na przychylność naszego rozmówcy.

Najprostszym sposobem na budowanie dobrego pierwszego wrażenia jest więc odwołanie się do pozytywnych emocji rozmówcy i zadbanie o jego psychiczny komfort i bezpieczeństwo w rozmowie telefonicznej. Dobrze jest używać powszechnie stosowanych zwrotów grzecznościowych, które mają na celu ocieplić kontakt, np.:

– Dzień dobry, nazywam się Krzysztof Wilczewski, czy mam przyjemność z Panią Anną Kowalską?

– Dzień dobry, nazywam się Krzysztof Wilczewski, czy rozmawiam z właścicielem firmy XYZ, Panem Michałem?

To wyrażenie szacunku w kierunku rozmówcy, w którym przedstawiamy się i potwierdzamy również czy rozmawiamy z odpowiednią osobą, z którą chcemy rozmawiać. Z drugiej strony uzyskujemy odpowiedź, którą chcemy usłyszeć, czyli „TAK”, a to słowo ma pozytywny wydźwięk, wiec kierujemy rozmówcę w odpowiednią stronę.

Można także po słowach „Dzień dobry” lub „Dzień dobry, nazywam się Krzysztof Wilczewski” zrobić krótką pauzę, w której druga strona najczęściej odpowiada także „Dzień dobry”.

Gdy zwroty grzecznościowe wymienimy, co jest powszechnie uznawane w naszej kulturze jako poprawne, i pierwsze TAK już usłyszeliśmy, czas na uzyskanie drugiego TAK.

Kontrakt na czas rozmowy

– Dzień dobry, nazywam się Krzysztof Wilczewski, czy mam przyjemność z panią Anną Kowalską?

– TAK

– Możemy w tym momencie swobodnie porozmawiać?

lub

– Dzień dobry, nazywam się Krzysztof Wilczewski, czy rozmawiam z właścicielem firmy XYZ, panem Michałem?

– TAK

– Czy to dobry czas na rozmowę?

Zastosowanie takiego pytania jest kontraktem na czas rozmowy, ponieważ jeśli klient może rozmawiać, to daje nam jasny sygnał, często pojawia się też doprecyzowanie: „TAK, A O CO CHODZI?”. Jeśli natomiast usłyszymy: „NIE, NIE BARDZO” – wówczas okazujemy szacunek i grzecznie zwracamy się z prośbą o podanie godziny, o której możemy zadzwonić, nie wchodząc w szczegóły dalszej rozmowy i nie zdradzając, o co dokładnie chodzi.

Należy unikać takich zwrotów, jak „to zajmie tylko chwilkę”, „czy może mi Pani poświęcić minutkę?”, bo zawężają nam pole manewru – później naprawdę musimy spróbować załatwić swoją sprawę w chwilkę/minutkę. Zadbajmy zatem o to, by czas na rozmowę nie był ściśle określony, wówczas zwykle będziemy mieć go więcej.

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Źródło: Szef Sprzedaży nr 3/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Praca zdalna w Dzienniku Ustaw ‑ czy będzie lepiej? Dla kogo?

Praca zdalna w Dzienniku Ustaw - czy będzie lepiej? Dla kogo?
  • Jakie zmiany związane z uregulowaniem prawnym pracy zdalnej pojawiły się ostatnio w polskim kodeksie pracy?
  • Komu bezwzględnie przysługuje praca zdalna?
  • Jakie obowiązki związane z organizacją pracy zdalnej spoczywają na pracodawcach?
Czytaj więcej

Dlaczego nam się nie chce i jak to wykorzystać w sprzedaży

Dlaczego nam się nie chce i jak to wykorzystać w sprzedaży
  • O czym mówi zasada najniższej energii i co to ma wspólnego z pracą w sprzedaży?
  • Kiedy zasada najniższej energii ma najważniejsze zastosowanie?
  • Na czym polega efekt czystej ekspozycji?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.