• Na czym polegają zmiany w oznaczaniu współpracy reklamowej przez influencerów w mediach społecznościowych?
  • Które z nich budzą wątpliwości interpretacyjne?
  • Co powinno znaleźć się w umowie z influencerem, który ma reklamować produkt?
"Hej kochana, skąd ten sweterek?", czyli o oznaczaniu współpracy reklamowej przez influencerów

Od grudnia 2021 r. podmioty działające w mediach społecznościowych śledziły prace nad nowymi wytycznymi dla influencerów. Trwały one – jak zazwyczaj w przypadku tworzenia tego typu dokumentów – długo, ale finalnie, od 26 września 2022 r. rzeczywistość w mediach społecznościowych uległa diametralnej zmianie. Na skutek wydanych przez Tomasza Chróstnego – Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) – wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych – „Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych” („Rekomendacje”), świat influencerów (oraz podmiotów zlecających im prowadzenie działań reklamowych na ich kanałach) został (a przynajmniej taki był zamiar) uporządkowany.

W ramach niniejszej publikacji podpowiemy, w jaki sposób influencerzy powinni oznaczać współpracę, aby było to zgodne z wytycznymi Prezesa UOKiK, a jednocześnie nie traciło swojego celu – maksymalizacji liczby odbiorców i nabywców reklamowanych produktów lub usług.

Wytyczne są jasne, ale niejednoznaczne

Zaproponowane przez UOKiK Rekomendacje zawierają ponad 30 stron wytycznych dotyczących oznaczania treści reklamowych przez inflencerów. Opracowanie ma wiele praktycznych przykładów i graficznych propozycji, udostępnionych w przystępnej dla czytelnika formie. Wywołały one jednak internetową burzę. Nic dziwnego – pomimo obszerności dokumentu, po publikacji Rekomendacji pojawiło się więcej pytań niż odpowiedzi.

Od momentu udostepnienia Rekomendacji UOKiK, zarówno na swojej stronie internetowej, jak i prowadzonym na Instagramie profilu, regularnie zamieszcza doprecyzowujące artykuły i materiały mające przybliżyć czytelnikom temat prawidłowego oznaczania treści reklamowych, jak również rozwiać wszelkie wątpliwości wynikające z tego tytułu.

Nowe oznaczanie na ekranie

Przygotowane Rekomendacje zawierają precyzyjne określenie tego, jak ma dokładnie wyglądać informowanie o reklamach, proponując przy tym dwupoziomowe oznaczanie. W praktyce oznacza to, że influencer powinien wykorzystać funkcjonalność danej platformy social media do oznaczenia treści komercyjnych, a także w samym materiale zawrzeć oznaczenie o tym, że jest to materiał reklamowy. Oznaczenia materiałów reklamowych, które publikuje influencer na swoich kanałach w mediach społecznościowych, mają być zatem czytelne, jednoznaczne oraz zrozumiałe dla każdego odbiorcy. Dodatkowo Rekomendacje zawierają przykłady określeń reklamowych, które są niezalecane i należy się ich wystrzegać, jak np. dotychczas chętnie stosowane oznaczenie reklam jako #ad czy #promo. W ocenie UOKiK takie oznaczenie treści reklamowej jest nieprawidłowe i wprowadza obserwatorów w błąd.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 1/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?

Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania UX oraz UI?
  • Jakie są korzyści i wyzwania w zastosowaniu AI do projektowania interfejsów i doświadczeń użytkowników?
  • Jak efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję do projektowania doświadczeń użytkowników oraz interfejsów dla stron i sklepów internetowych?
  • Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem UX oraz UI ze sztuczną inteligencją i jak sobie z nimi radzić?
Czytaj więcej

Strategia Content & SEO w 2024 ‑ integracja AI w marketingu cyfrowym

Strategia Content & SEO w 2024 - integracja AI w marketingu cyfrowym
  • W jaki sposób hiperpersonalizacja i marketing konwersacyjny rozwinie się dzięki AI?
  • Dlaczego warto wykorzystać wideo, podcasty czy interaktywne treści w działaniach content marketingowych?
  • Jak dostosować treści i strategię SEO do aktualnych trendów i oczekiwań odbiorców?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.