Nokia w 2007 roku miała 40% udziału w rynku telefonów, co dawało jej niezagrożoną pozycję lidera. Nikt nie robił tak trwałych, prostych w obsłudze i stosunkowo tanich urządzeń. Żaden inny producent nie miał też takiego wyboru telefonów jak Nokia. Absolutna supremacja. Ale dlaczego skupiamy się na roku 2007? Ponieważ to w połowie 2007 roku Apple pokazał pierwszego smartfona. To nie był tylko nowy telefon, lecz kompletnie nowe podejście do osobistego urządzenia mobilnego. Zarząd Nokii stwierdził, że ich pozycja jest zbudowana na konkretnym modelu ofertowym i nie będą zmieniali czegoś, co przyniosło im sukces. Dalszą historię znamy wszyscy.

Dlaczego tracisz sprzedaż?

Na potwierdzenie przytoczę dialog, jaki dwie ośmiolatki prowadziły ze sobą w okolicach roku 2015:

– A ty wiesz, że kiedyś ludzie nie mieli telefonów?

– Wiem. Mama mi mówiła, że kiedyś wszyscy mieli tylko takie stare Nokie z klawiszami.

Kurtyna.

W sprzedaży nic nie jest dane na zawsze. W tej historii oczywiście to decyzje zarządu spowodowały efekt odejścia klientów od produktów. Niestety, ten sam efekt jest wyraźnie widoczny również na poziomie obsługi klientów. I nie ma znaczenia czy mówimy o klientach biznesowych, czy indywidualnych. Chodzi o ochronę tego, co dało nam sukces, bez wrażliwości na zmiany wokół nas.

Próba utrzymania status quo

Próba zachowania tego, co dało nam sukces, jest najbardziej zwodniczą przyczyną porażki firm i osób, które taki sukces osiągnęły.

Co jako sprzedawcy możemy błędnie powielać jako skuteczne, bez koniecznej refleksji, że to już nie działa tak jak kiedyś?

Sposób komunikacji

Oczekiwania klientów w zakresie komunikacji z dostawcami bardzo się zmieniły w ostatnich latach. 10–20 lat temu ważna była sama informacja. Konkretne dane. Umiejętność bycia proaktywnym połączona z umiejętnością prezentacji korzyści. Dzisiaj w dobie nieograniczonego dostępu do informacji sukces daje indywidualizacja i umiejętność budowania relacji i zaufania. Próba sprzedawania w „stary” sposób poskutkuje zaszufladkowaniem nas do grupy sprzedawców „wciskaczy”. Jeżeli nie zmienimy narzędzi, nie dostosujemy ich do aktualnych potrzeb, to, co było naszym sukcesem kiedyś, dzisiaj może stać się przyczyną utraty klientów lub spadku skuteczności.

Dostęp do bezpłatnego artykułu, możliwy jest po pozostawieniu adres e-mail wraz ze zgodą reklamową.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dlaczego tracisz sprzedaż?

Dlaczego tracisz sprzedaż?

W życiu każdego handlowca najprawdopodobniej był już (albo przyjdzie) taki moment, w którym sprzedaż zaczęła spadać. Sami sprzedawcy, ich menedżerowie i szefowie niejednokrotnie zachodzą w głowę, co zrobić, żeby zapobiec takim sytuacjom. Przede wszystkim należy bliżej przyjrzeć się powodom, przez które tracimy sprzedaż. Łatwiej bowiem jest wyeliminować przyczyny i nie dopuszczać do utraty klientów, niż leczyć objawy i panikować w momencie, kiedy wyniki w firmie są na niezadowalającym poziomie.

Czytaj więcej

Aby raporty nie zabierały cennego czasu...

Aby raporty nie zabierały cennego czasu...

Raportów nie lubi nikt. Ani ci, którzy je piszą, ani ci, co czytają. To oczywiście silna generalizacja, ale bardzo bliska prawdzie. Handlowcy uważają je za stratę czasu, szefowie – za zło konieczne. Trzeba jednak pamiętać, że bez raportowania nie można zarządzać firmą. Postaram się pokazać, jak raportowanie wyników swojej pracy uczynić znośnym i nie zabierającym zbyt wiele czasu.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.