• Dlaczego dynamiczne, sprawnie działające zespoły przestają takie być?
  • Dlaczego pracownicy powinni znać cele stojące przed całą firmą, a nie tylko przed nimi samymi?
  • Jak ożywić codzienne rutyny w pracy?
Co wysysa energię z twojego zespołu?

Przedstawiamy naszym pracownikom ambitny cel, a ci z energią, wręcz z podnieceniem, podejmują się wymyślania nowych, ciekawych pomysłów, jak go osiągnąć. Nie mogą się doczekać, kiedy przejdą od teorii do działania. Pomagają sobie nawzajem, motywują się do pracy, a potem, w czasie krótszym niż zakładaliśmy, osiągają cel – to marzenie wielu szefów sprzedaży. Tymczasem rzeczywistość bywa zupełnie inna. Pracownicy są zdemotywowani i zniechęceni. Entuzjazm w zespole ledwie się tli, a niezbędna do pracy energia ulatuje szybko jak powietrze z przekłutego balonika. Co się stało z naszymi ludźmi?

Lista czynników, które pozbawiają energii nawet najlepsze zespoły jest bardzo długa. Na wiele z nich, jak koniunktura czy zmiany w przepisach, szefowie zespołów nie mają wpływu. Na inne, jak sytuacja samego przedsiębiorstwa czy poziom wynagrodzeń – tylko ograniczony. Chciałabym w tym artykule skupić się na takich przyczynach, które znajdują się w jurysdykcji menedżerów i na które oni oraz sami członkowie zespołów mają realny wpływ. Przyjrzyjmy się wspólnie tym kwestiom, które spowalniają działania zespołów i sprawiają, że ich członkowie tracą codzienny entuzjazm, a w konsekwencji obniżają swoją efektywność i zaczynają rozglądać się za nową pracą.

Brak uzasadnienia dla celów

Kiedy mamy do zrealizowania plany czy cele, chcemy mieć przekonanie o ich zasadności. Niestety, często do członków zespołu nie docierają informacje o tym, z czego wynikają konkretne zadania. Każdy próbuje sobie na własną rękę odpowiedzieć na pytanie, skąd taki kierunek. Pojawiają się spekulacje, plotki, nadinterpretacje. A zamiast energii do pracy rośnie nieufność czy nawet strach. Czy nie byłoby wspaniale nakreślać sytuację rynku i firmy i dopiero wtedy mówić o celach? A prócz samych celów wspólnie zastanowić się, jak działać, by móc je osiągnąć? Dobrze pamiętać o tym, że do skutecznego działania przyczynia się znajomość tzw. szerszego obrazka, czyli całej firmy, jej strategii i jej pozycji konkurencyjnej. Mając przed oczami długoterminową perspektywę rozwoju, łatwiej o motywację do codziennych zajęć.


Do przemyślenia i  przedyskutowania:

  • Jaka jest ogólna sytuacja firmy, jej strategia i cele?
  • W jaki sposób cele departamentu i poszczególnych pracowników wynikają z celów firmy?

Nudne spotkania

W wielu przedsiębiorstwach tradycja cotygodniowych spotkań jest tak głęboka, że nikt już w sumie nie pamięta, czemu miały służyć. Poszczególne osoby kolejno wzywane są do raportowania aktualnej sytuacji. Podczas spotkania monotonnym głosem mówią, że „W sumie nic się nie zmieniło” albo „Mamy w planach”, podczas gdy reszta grzebie dyskretnie w swoich komórkach albo wychodzi, by odebrać kolejny telefon. Nie wiadomo, co uczestników boli bardziej – czy to, że ktoś nie szanuje ich czasu, czy to, że ktoś pozwala, by ten nonsens nadal trwał. Może spotykać się rzadziej i zmienić formułę spotkań na dyskusyjną, a niezbędne (autentycznie niezbędne) informacje wysyłać sobie wcześniej mailem?


Do przemyślenia i  przedyskutowania:

  • Jak możemy najefektywniej przekazywać sobie bieżące informacje?
  • Jak wykorzystać spotkania na dyskusje zamiast na prezentacje?

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 2/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dyrektywa Omnibus, czyli o zmianach istotnych dla branży e‑commerce słów kilka

Dyrektywa Omnibus, czyli o zmianach istotnych dla branży e-commerce słów kilka
  • Czego dotyczy dyrektywa Omnibus?
  • Jakie obowiązki nakłada ona na przedsiębiorców?
  • Jakie mogą być konsekwencje braku przestrzegania nowych wymogów?
Czytaj więcej

Czy w social mediach możemy być lean?

Czy w social mediach możemy być lean?
  • O czym mówi pięć zasad Lean Start-up?
  • Jak stosować metodologię lean w mediach społecznościowych?
  • Jak mierzyć skuteczność contentu, jaki proponujemy w social mediach?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.