Praca na słuchawce to ciężki kawałek chleba, ale jeszcze cięższym jest zarządzanie grupą telemarketerów. Zazwyczaj stanowisko team leadera obejmują osoby bez doświadczenia w zarządzaniu i pierwsze dziewięćdziesiąt dni jest ich być albo nie być. Co zatem trzeba, co można, a co warto zrobić, by utrzymać się w siodle i zbudować zaangażowany i skuteczny zespół telesprzedawców?

Z telemarketera na team leadera

Opis sytuacji

Jeszcze niedawno sprzedawałeś na słuchawce. Pracowałeś w jednym z większych call centers w Polsce przy kampanii sprzedaży dla operatora telekomunikacyjnego. Poczułeś jednak, że praca na tym stanowisku już nie sprawia ci tej frajdy co kiedyś, twoje ambicje są większe i masz ochotę na zmiany, postanowiłeś więc spróbować swoich sił na stanowisku team leadera. Twoje wyniki, zaangażowanie i predyspozycje zostały docenione, dlatego otrzymałeś propozycję awansu na stanowisko kierownicze. Euforia, która cię ogarnęła tuż po ogłoszeniu decyzji, za chwilę ustąpiła miejsca obawie: „Jak ja sobie poradzę? Przecież nie mam pojęcia o zarządzaniu? Czy uda mi się zbudować skuteczny zespół? Czy zaakceptują mnie jako lidera? Czy będą mnie słuchać?”.

Mówi się, że rok pracy w call center to tak, jak 5 lat pracy w innej branży, ponieważ dynamika zmian, ilość konfrontacji z porażką w przeliczeniu na jeden dzień, jest nieporównywalnie większa niż w innych sektorach. Pracownik na kasie w supermarkecie, kierowca w firmie kurierskiej czy też kelner w restauracji nie jest nawet w ¼ narażony na tyle obelg i inwektyw każdego dnia co konsultant telefoniczny. Podejmując decyzję o tym, by dołączyć do call center, trzeba mieć świadomość tego, że nie jest to praca dla każdego. Jeśli ktoś sprawdzi się w niej, to później poradzi sobie na każdym stanowisku.

Typowa kariera w call center wygląda tak, że najpierw jesteś telemarketerem, wykonując od 70 do nawet 120 rozmów dziennie, pracując na jednym lub kilku projektach równocześnie. Kiedy zdobędziesz niezbędne szlify, posiądziesz większe umiejętności komunikowania, nauczysz się negocjować z klientem i udowodnisz, że potrafisz realizować cele, to zazwyczaj kolejnym szczeblem kariery jest awans na stanowisko menedżera bądź trenera zespołu.

Problem

Funkcje te wymagają różnych kompetencji. O wiele trudniej jest być menedżerem, dlatego że podejmując pracę w call center zazwyczaj nie mamy wcześniejszego doświadczenia w zarządzaniu zespołem, nie mamy pojęcia, jak zarządzać ludźmi, w jaki sposób wyznaczać im cele, jak rozliczać z ich wykonania, jak planować pracę, jak kierować nimi na co dzień, jak wszystko zorganizować. Zatem, co zrobić w pierwszych tygodniach swojej pracy na nowym stanowisku, aby nie tylko nie dać się zrzucić ze stołka, ale także zbudować silny i efektywny zespół telesprzedaży?

Rozwiązanie

Zdecydowanie największym problemem w pierwszej fazie budowania zespołu jest fakt, że jego przełożony jeszcze chwilę temu razem ze swoimi podwładnymi pracował biurko w biurko, w jednym pokoju, na tym samym stanowisku. Robił to, na co od tej pory będzie patrzył krzywo: podczas przerwy na papierosa wspólnie ze wszystkimi utyskiwał na swojego menedżera, podczas trudniejszych momentów, być może zrzucał winę na bazę, bądź też po prostu miewał gorsze dni, w których nic mu nie wychodziło i nie miał werwy do działania. Z tych powodów, kiedy otrzymasz awans, twoi podwładni traktują cię tak jak do tej pory – jak wówczas, kiedy byłeś na równi z nimi w hierarchii firmowej. Mogą próbować podkopywać twój autorytet i sprawdzać, jak daleko mogą się posunąć, zanim stanowczo zareagujesz. Z tego też powodu najważniejszą kwestią już na samym początku jest ustalenie hierarchii i zasad, które będą obowiązywały w twoim zespole od dziś, a następnie ogłoszenie ich pracownikom, co fachowo nazywa się „exposé”.

Do exposé należy się dobrze przygotować, gdyż stanowi kamień węgielny, na którym w kolejnych miesiącach budowana będzie siła drużyny. Musisz jasno zakomunikować zasady, których przestrzegania będziesz oczekiwać, aby każdy członek zespołu był świadom swoich praw i obowiązków.

Zakomunikuj zasady

Exposé składa się z czterech elementów, które trzeba zakomunikować podwładnym tuż po objęciu stanowiska:

  • intencja (dlaczego to ja zostałem menedżerem),
  • minimalne granice (czego nie będę tolerował),
  • maksymalne preferencje (co będę nagradzał),
  • pytania (czy wszystko jest jasne).

Pierwsze działania na stanowisku team leadera

  1. Ustal zasady obowiązujące w zespole i ogłoś je podczas exposé.
  2. Pracuj nad autorytetem przez dzielenie się wiedzą, doświadczeniem, relacje z zespołem, branie odpowiedzialności za wyniki, decyzyjność, autentyczność.
  3. Przedstaw swoją wizję zespołu i wyznacz kierunek działań.
  4. Doceniaj i chwal tych, którzy mają odpowiednią postawę i wyniki.
  5. Zrezygnuj ze współpracy z tymi, którzy nie podzielają twojej wizji.

Zanim dojdzie do wygłoszenia exposé, musisz zastanowić się, jaką rolę chcesz pełnić w zespole, którym będziesz zarządzać, kim chcesz się stać dla swoich podwładnych. Czy chcesz być mentorem i uczyć innych ludzi sprzedaży? Czy większy nacisk położysz na rozwój pracowników aniżeli na egzekwowanie wyników? Czy masz zamiar być twardym zarządcą, który nie będzie interesował się poziomem wiedzy i motywacji swoich podwładnych, a będzie cię interesowała tylko sprzedaż? Czy może chcesz być liderem kompletnym, który będzie stawiał zarówno na rozwój i motywację swoich pracowników, jak również będzie pamiętał o tym, aby rozliczać z osiąganych wyników?

Pozostałe 52% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.