Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 4: dlaczego warto korzystać ze standardów działania w codziennej pracy sprzedażowej?
Wspomnienia sprzedawcy: Standardy w sprzedaży – pomoc czy ograniczenie?

Opis sytuacji

Kolejny miesiąc zaczął się dla Dawida dość nietypowo. Podszedł do niego kierownik oddziału i nawet nie zapytał, a bardziej stwierdził:

- Jutro przychodzi do nas nowy doradca. Chciałbym, abyś go wprowadził do pracy, pokazał, jak należy obsługiwać klientów i jak ich szukać. Po prostu pokaż mu jak się u nas pracuje, ok?

Następnego dnia nowy kolega pojawił się przy biurku Dawida i już na początku zasygnalizował, czego nie lubi w pracy z klientami.

Problem

Michał, bo tak miał na imię nowy doradca, już na wstępie zapytał:

- Powiedz, obowiązują tutaj takie sztywne standardy, jakie miałem pracując w banku?

- Ja też pracowałem wcześniej w banku – uśmiechnął się Dawid, a Michał od razu się rozemocjonował:

- Więc wiesz o co mi chodzi. Nienawidziłem tego, jak byliśmy oceniani przez tajemniczych klientów na podstawie kryteriów, które nie miały zbyt wiele wspólnego z prawdziwą obsługą klientów.

Dawid wiedział jak to jest. Twarde procedury, które miały spowodować, że klient na końcu podpisze umowę bez wątpliwości i pytań. Standardy były tak szczegółowe, że chcąc je zrealizować w trakcie rozmowy, trudno było się skupić na kliencie i jego potrzebach. Najzabawniejsze jest to, że pracownicy w większości przypadków bez trudu rozpoznawali tajemniczego klienta, tylko z nim prowadząc sztywną rozmowę opartą o schemat.

- Mam nadzieję, że w tej pracy nie ma takiego cyrku i nie wydaje się pieniędzy na coś takiego.

Dawid, zanim odpowiedział Michałowi, zastanowił się chwilę. Z jednej strony rozumiał jego obawy – sam też nie lubił sprzedawać według sztywnego schematu. Kiedy sztywne stosowanie się do standardów jest nieefektywne?

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.