Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 14: Jak radzić sobie ze stresem jako sprzedawca?

Wspomnienia sprzedawcy: Jak radzić sobie ze stresem jako sprzedawca

Zima w tym roku zaskoczyła wszystkich obfitymi opadami śniegu. Był środek dnia, gdy Dawid, będąc na spacerze, cieszył się pięknym krajobrazem i wdychał mroźne, świeże powietrze. Jeszcze rok temu nie uwierzyłby, gdyby ktoś powiedział mu, że będzie potrafił robić sobie takie przerwy w trakcie dnia pracy. Przecież kiedy jesteś w pracy, to masz pracować, prawda? Z jednej strony raporty pokazują, że sprzedawcy potrafią pracować efektywnie raptem przez 3 godziny dziennie, trwoniąc pozostały czas na portale społecznościowe i inne niepotrzebne rozpraszacze. Z drugiej strony Dawid z własnego doświadczenia wiedział, że sprzedawcy nie potrafią odpoczywać, planować i organizować efektywnych przerw, które mają zbawienny wpływ na koncentrację i skuteczność pracy. Co się zatem stało, że Dawid zaczął odrywać się od pracy w trakcie dnia? Wszystko za sprawą stresu, który przez ostatnie miesiące kumulował się w niespotykanych dotąd proporcjach.

PROBLEM

Był rok 1967, kiedy to dwóch psychiatrów, Thomas Holmes oraz Richard Rahe, postanowiło zbadać, czy stres może być przyczyną poważnych chorób. Przebadali oni 5000 pacjentów i przygotowali listę 44 zdarzeń, z których każdemu przypisano inną wagę „stresową” wyrażoną w jednostkach od 1 do 100. Kwestionariusz pokazywano osobom przywożonym na ostry dyżur oraz osobom im towarzyszącym. Badanych pytano, które ze zdarzeń dotyczyło ich osobiście w ciągu ostatnich 2 lat, po czym sumowano wyniki. Okazało się, że im pacjenci uzyskiwali większą wartość punktową (a więc jeśli przeżyli zdarzenie wysoko oceniane na skali stresorów), tym większe było prawdopodobieństwo, że ciężko zachorują. W ten sposób udowodniono wpływ czynników stresogennych na zapadanie na różne choroby, zaś popularny kwestionariusz stworzony przy tej okazji przez Holmesa i Rahe’a nazwany został SRRS (Social Readjustment Rating Scale).

Skala oceny społecznego reagowania (SRRS) pozwala określić, czy w naszym życiu pojawiło się tyle stresorów, że możemy się obawiać poważnej choroby. U osób, które uzyskują powyżej 200 punktów na tej skali, ryzyko zachorowania sięga 51% prawdopodobieństwa. Jakie zdarzenia znalazły się na liście? Oto kilka przykładowych, związanych typowo ze sprzedażą:

  1. Zwolnienie z pracy/bezrobocie 50 pkt
  2. Poważna zmiana w pracy lub reorganizacja firmy 39 pkt
  3. Zmiana statusu finansowego 38 pkt
  4. Zmiana stanowiska pracy 36 pkt
  5. Awans w pracy lub degradacja stanowiska 29 pkt
  6. Kłopoty z szefem 23 pkt
  7. Zmiana godzin lub warunków pracy 20 pkt
  8. Urlop 13 pkt

Sprzedaż zawsze była, jest i będzie wiązać się z odczuwaniem stresu. Pojawia się on zarówno w trakcie poszukiwania nowych klientów i spotkań z kontrahentami, jak i podczas rozliczeń planów czy wyliczania prowizji (albo jej braku). Do tego dochodzi niepewność i zawirowania wywoływane obostrzeniami związanymi z pandemią. Być może traktowane pojedynczo nie mają one tak silnego wpływu na zdrowie, jak choćby tragedie rodzinne (śmierć osoby bliskiej i/lub współmałżonka to kolejno 63 i 100 punktów), co nie zmienia faktu, że musimy pamiętać, że punkty te się sumują. Obecnie bardzo dużo firm przeszło reorganizację i zmianę warunków pracy.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.