• Jakie czynniki mają wpływ na wybór strategii cenowej?
  • Na czym polega strategia zbierania śmietanki?
  • Kiedy stosować strategię loss leader pricing?
Strategie cenowe - rodzaje i ich charakterystyka

W obecnych czasach coraz więcej miejsca w codziennej dyskusji poświęca się kosztom oraz sposobom na ich optymalizację. Jednak nie można również zapomnieć o drugiej stronie medalu, która finalnie wpływa na wielkość zysku, czyli o przychodach. One z kolei są uzależnione od właściwej strategii cenowej, która jest jednym z kluczowych elementów planowania strategicznego. Źle dobrana strategia i poziom cen wpływają na wolumen sprzedaży, a zarazem na wysokość przychodów, dlatego warto zapoznać się z rodzajami strategii cenowych i zastanowić się, która z nich jest najlepsza dla danego przedsiębiorstwa i oferowanego produktu.

Strategia cenowa – pojęcie oraz popularne podejścia

Proces tworzenia strategii cenowej polega na ustaleniu wartości oferowanych przez firmę produktów lub usług. Cena musi być na takim poziomie, by z jednej strony zapewniła zysk (przy założonym wolumenie sprzedaży i danym poziomie kosztów), a z drugiej strony, by była akceptowalna przez klienta.

Podejście do strategii cenowej znacząco się zmieniło (na plus) w ciągu ostatnich lat, głównie z racji coraz większej i ostrzejszej konkurencji. Jednakże wciąż można odnieść wrażenie, że firmy podchodzą niestarannie do procesu ustalania właściwej ceny. Wiele firm stosuje podejście oparte na kosztach, czyli punktem wyjścia jest baza kosztowa. Do tej bazy dodawana jest marża (często niepoparta konkretnymi założeniami) i tak powstaje finalna cena. Brakuje tu chociażby analizy konsumentów oraz realiów rynkowych. Kolejny popularny sposób to stosowanie cen konkurencji. W tym wypadku firma zakłada, że konkurencja wie, co robi i analizuje rynek.

W obu przypadkach nie można powiedzieć, że obrana strategia jest idealna. Pierwsza z nich może prowadzić do zbyt wysokich, nieracjonalnych cen lub do cen zbyt niskich, wskutek czego albo klientów zabraknie, albo będzie pod dostatkiem, ale przychody będą dużo niższe, niż mogłyby być. Kopiowanie cen konkurencji też nie daje gwarancji sukcesu, bo firma nie wie, czy konkurent na pewno wie, co robi i w jakiej sytuacji się znajduje.

Powyżej wymienione strategie (podejścia) cenowe są oczywiście jakąś opcją i są łatwe do zastosowania, jednakże warto znać pełny wachlarz możliwości, by dokonać optymalnego wyboru z punktu widzenia danej firmy.

Właściwa strategia cenowa jest potrzebna z kilku powodów:

  • Dobrze dobrana strategia cenowa zwiększa prawdopodobieństwo pozyskania nowych klientów oraz zatrzymania przy sobie obecnych. Właściwy poziom cen oferowanego produktu jest kluczowy nie tylko na etapie wdrożenia produktu, ale również w późniejszym okresie.
  • Wybór strategii cenowej ma wpływ na wizerunek firmy na rynku. Na przykład, decydując się na wysoki poziom cen (np. w ramach strategii premium pricing, czyli strategii cen premium), firma może starać się pokazać klientowi, że sprzedaje produkty luksusowe. w tym wypadku za jakość trzeba zapłacić więcej.
  • Wprowadzenie właściwej strategii cenowej pozwala uniknąć chaotycznego procesu decyzyjnego. Warto podejść do tego zagadnienia poważnie i poświęcić tyle czasu, ile trzeba, ponieważ właściwą cenę łatwiej jest też reklamować klientowi. Ponadto osiągnięcie wyznaczonych celów biznesowych okaże się prostsze.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 2/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.