Sprzedaż to połączenie sztuki i matematyki. Jedno bez drugiego nie daje gwarancji sukcesu. W czasach, gdy każdy z nas ma w kieszeni dostęp do całego świata, zbyt łatwo zapomina się o relacjach, ich wpływie na końcowy efekt sprzedaży. A to właśnie kontakt z partnerem w biznesie buduje portfel sukcesów handlowca. Nawet najlepszy CRM nie wygeneruje nowej sprzedaży. Rozmowa z klientem tak. W jaki sposób? Pokażemy to na przykładzie Michała, przedstawiciela handlowego w branży FMCG.

Opis sytuacji

Początek lat dziewięćdziesiątych XX w. to czas, kiedy zaczęły pojawiać się w Polsce pierwsze sklepy wielkopowierzchniowe. Wszystko to, co obecnie stanowi standard w pracy handlowca, wykuwało się wtedy w codziennym działaniu. Sprzedawca nie miał wówczas do dyspozycji nic poza segregatorem kart klientów i własnymi umiejętnościami. Michał był przedstawicielem handlowym pracującym na rzecz wiodącego producenta lodów. Do jego zadań należała akwizycja nowych punktów sprzedaży, doprowadzenie do umieszczenia w sklepie sprzętu chłodniczego, a następnie stałe zatowarowanie punktu.

Michał pozyskał informację, że w jednym z miast jego rejonu rozpoczęła się budowa dużego obiektu handlowego, największego pod względem powierzchni w owym czasie. Już na tym etapie podjął działania, w wyniku których dotarł do osoby decydującej o zakupach w dziale spożywczym. Przygotował ofertę współpracy, która zawierała propozycję udostępnienia odpowiednich urządzeń chłodniczych oraz plan systematycznych zamówień. Miały one gwarantować stałą sprzedaż i rentowność urządzeń na wymaganym poziomie. Trzeba tu przypomnieć, że w tamtym czasie lody były traktowane jako produkt sezonowy. Producenci musieli włożyć dużo sił i środków, aby przekonać odbiorców, że mogą przez cały rok generować odpowiednio wysokie obroty. Aby tak się stało, należało spełnić kilka warunków:

  • umieścić urządzenia chłodnicze w możliwe najlepszych lokalizacjach sklepu – małe przy kasach, duże odpowiednio wyeksponować w dziale produktów mrożonych,
  • zadbać o pełen asortyment produktów umieszczonych w cenniku, nie dopuszczając do braków w chłodziarkach,
  • utrzymywać w chłodni stan rezerwy na asortymentach o najszybszej rotacji tak, aby w czasie między jedną dostawą a kolejną nie zabrakło ich w ekspozycji,
  • na bieżąco uzupełniać materiały reklamowe, takie jak cenniki, ulotki itp.,
  • uczestniczyć we wszelkich imprezach promocyjnych, zwłaszcza w miesiącach tradycyjnie postrzeganych jako te, w których lody sprzedają się gorzej.

Wszystkie te elementy zawierał plan przedstawiony przez Michała odbiorcy. Po kilku spotkaniach i korektach został zatwierdzony poprzez podpisanie umowy o współpracy. Czas, który pozostał do otwarcia sklepu, handlowiec wykorzystał na przygotowanie sprzętu i zabezpieczenie asortymentu produktów oraz materiałów reklamowych. Pozostawał też w stałym kontakcie z partnerem biznesowym, pomagając we wszystkich kwestiach związanych z ekspozycją lodów. Ten właśnie okres miał kluczowe znaczenie dla nawiązania dobrej relacji z klientem i miał wpływ na rozwiązanie problemów, które w naturalny sposób pojawiają się w ramach każdej współpracy.

Problem

Pierwszy problem jaki pojawił się we współpracy z odbiorcą dotyczył wstępnego zatowarowania. Siłą rzeczy miało ono wysoką wartość, wzbudzało słuszny niepokój klienta o rotację. Michał niezwykle dokładnie przygotował asortyment, dbając przy tym, aby na otwarcie sklep dysponował wszystkimi oferowanymi produktami, zachowując jednocześnie równowagę między artykułami o różnej rotacji. Dzięki dotychczasowej współpracy, mimo pewnych obiekcji, odbiorca zaufał, że jest ono właściwe dla sklepu o takiej wielkości.

Początek nie był obiecujący, otwarcie sklepu nastąpiło w okresie jesiennym, co nie sprzyjało osiągnięciu spektakularnych wyników sprzedaży lodów. Przez pierwsze trzy miesiące każdego tygodnia Michał przyjeżdżał, porządkował i uzupełniał asortyment w zamrażarkach, ale nie naciskał na nowe zamówienie. Sprzedaż była niższa od zaplanowanej, więc nie było takiej potrzeby.

Rozwiązanie

Odbiorca oczywiście nie był zadowolony z takiego obrotu sprawy. Widział jednak, jak duże jest zaangażowanie Michała w to, aby asortyment był jak najlepiej wyeksponowany, a cenniki zawsze dostępne, jak stara się on doprowadzić do planowanego poziomu sprzedaży. Najbardziej zaś cenił to, że nie upomina się o kolejne zamówienia, które tylko zalegałyby w chłodni. I kiedy nadszedł moment, gdy nowe zamówienie było już koniecznością, tylko pobieżnie sprawdził poszczególne asortymenty. W ten sposób ukształtował się pewien schemat współpracy: raz w tygodniu Marek przyjeżdżał, uzupełniał i porządkował eskpozycję, a następnie robił zamówienie na kolejny tydzień, które klient akceptował. Dzięki konsekwencji i zaufaniu sklep zaczął robić obroty na zaplanowanym poziomie, czasem je przekraczając. Pamiętajmy o tym, że w tamtych czasach normą nie była całoroczna sprzedaż lodów. Wyzwaniem dla sprzedawcy było wytworzenie takiej potrzeby i utrzymanie jej. Michał sprostał temu zadaniu i dlatego odniósł sukces.

Pozostałe 55% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.