W świecie sprzedaży, gdzie liczba kontaktów interpersonalnych z klientami, dostawcami, partnerami, współpracownikami jest ponadprzeciętnie wysoka, warto znaleźć czas na przeanalizowanie, jaką markę udało nam się stworzyć do tej pory i jakie pozytywne lub negatywne konsekwencje są jej efektem.

Personal branding to hasło cieszące się ostatnio dużą popularnością. Pojawia się jako temat wielu artykułów, szkoleń czy celów realizowanych w ramach procesów mentoringowo-coachingowych. Chcemy nauczyć się, jak budować swoją markę osobistą, aby skutecznie realizować się w wybranej roli, nie zdając sobie często sprawy z faktu, że każdy z nas… ma już markę osobistą, która jest efektem naszych dotychczasowych zachowań, prezentowanych postaw i doświadczeń.

Czym jest marka osobista?

To twój wizerunek, zebrany kapitał reputacyjny, na podstawie którego otaczający cię ludzie decydują się na wchodzenie z tobą w relacje zawodowe i prywatne lub unikają ich ze względu na krytyczną ocenę twojej marki. Joanna Malinowska-Parzydło, autorka książki „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”, zwraca uwagę na fakt, że nasza marka to nasz kapitał strategiczny, który zwłaszcza w obszarach zawodowych będzie decydował o sukcesie lub porażce. Współczesny świat jest tak zróżnicowany i przesycony informacjami, że większość konsumentów kieruje się w swoich wyborach drogowskazami – markami, co ułatwia dokonanie wyboru spośród tysięcy istniejących możliwości. Chcesz się wyróżnić na rynku sprzedaży? Przeanalizuj, jaki wizerunek rynkowy zbudowałeś do tej pory i zastanów się, czy nie należy zmodyfikować przyjętej strategii1.

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć, jest przyjrzenie się naszemu wizerunkowi, który już funkcjonuje na rynku sprzedaży, na podstawie którego definiują naszą markę klienci, partnerzy czy konkurencja. Kluczowe obszary eksploracji pozwolą odpowiedzieć na pytania:

  • Jakim jestem sprzedawcą? Jakie mam talenty? Czym się wyróżniam, a co mnie ogranicza, czego nie potrafię?
  • Jak postrzegają mnie klienci? Czy i co na mój temat sądzi konkurencja? Gdzie sprzedaję swoją markę?
  • Jaki wizerunek kreuję w mediach społecznościowych, a jak jestem postrzegany na co dzień? Czy jestem spójny?
  • Z jakich zasobów intelektualnych/materialnych/osobowych korzystam? W jaki sposób wspiera/osłabia to moją markę zawodową?
  • Jaki jest cel podejmowanych działań? Co jest dla mnie wartością? Na czym opieram budowanie zaufania i profesjonalizmu mojej marki? Do czego dążę?

Czas poświęcony na rzetelne przeanalizowanie tematu i uczciwe udzielenie odpowiedzi na postawione pytania umożliwi przejście do kolejnego etapu, jakim będzie stworzenie marki sprzedawcy premium, czyli brandu, który pozwoli wyróżnić się na rynku i dotrzeć do grona pożądanych klientów.

Kluczowe warunki zbudowania wiarygodnej marki sprzedawcy

W dzisiejszych czasach do zbudowania rozpoznawalnej i profesjonalnej marki konieczna jest obecność w mediach społecznościowych. Skoro dokonałeś już analizy dotychczasowych działań i wizerunku, jaki udało ci się stworzyć, zastanów się czy twoje zawodowe „ja offline” jest spójne z twoim „ja online”. To podstawa do zbudowania wiarygodności przekazu.

Czy twój profil i aktywność w mediach społecznościowych są zgodne z wizerunkiem, jaki budujesz na co dzień w bezpośrednich kontaktach interpersonalnych? Jeżeli celem podejmowanych aktywności, takich jak: wystąpienia publiczne, prowadzenie spotkań z partnerami czy pisanie artykułów w prasie branżowej jest zbudowanie marki profesjonalnego handlowca, to sprawdź, co komunikujesz światu na portalach społecznościowych. Niekulturalne komentarze, niecenzuralne zdjęcia czy nieodpowiednie słownictwo, którego używasz na portalach społecznościowych, traktując je jako obszar prywatnej działalności, mogą skutecznie zniwelować wysiłek, jaki włożyłeś w zbudowanie marki profesjonalnego handlowca. Pamiętaj, że w świecie, w którym proces zakupowy został skrócony o etap wyboru i oceny produktu/usługi, jaki klienci podejmują samodzielnie na podstawie informacji dostępnych w sieci, kontrahenci tą samą drogą zweryfikują twoją zawodową wiarygodność i kompetencje. Decydując się zatem na jakąkolwiek aktywność online, zastanów się, w jaki sposób może ona wzmocnić lub osłabić twoją markę, wpłynąć na twój wizerunek eksperta w swojej dziedzinie.

Miejsca aktywności ja offline:

Miejsca aktywności ja online:

  • miejsce pracy
  • spotkania z klientami/partnerami/ dostawcami
  • artykuły eksperckie
  • konferencje
  • organizacje, w których działasz
  • prowadzone szkolenia, spotkania networkingowe, wystąpienia publiczne
  • targi
  • eventy sprzedażowe
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Instagram
  • Facebook
  • GoldenLine
  • Twitter
  • strona WWW
  • blog
  • platforma sprzedażowa
  • webinary
  • komentarze
  • fora, czaty

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

On-line only no. 23/2019

Wspomnienia sprzedawcy: Budowanie swojej wartości sprzedawcy

AS_23_wspom.jpg

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 5: jak zwiększyć swoją pewność siebie i budować wartość jako sprzedawcy, z którym klienci sami chcą współpracować.

Read more

Warto być elastycznym w sprzedaży

AS_23_64.jpg

Kiedy rozpoczynałem współpracę z afrykańskim producentem kawy, który oferuje wysokiej jakości produkt, liczyłem na dużą sprzedaż. Sądziłem, że polski klient B2B będzie zainteresowany dobrej jakości surowcem. Jednak już po kilku tygodniach przekonałem się, że życie w sprzedaży potrafi zaskoczyć nawet doświadczonych handlowców. Na własnym przykładzie pokażę, co zrobić, kiedy produkt z półki premium notuje zaledwie kilka procent sprzedaży w stosunku do założonego planu.

Read more

Marketing dla handlowców: E-marketing w praktyce

AS_23_40.jpg

Handlowiec i marketer to profesje, które wymagają stałej współpracy i wzajemnego wsparcia. Wspólny wysiłek jest skierowany na to, aby pozyskać klienta i osiągnąć przychód dla firmy. Zasadniczo podział ról i obowiązków jest znany, ale niejednokrotnie praktyka pokazuje, że jest inaczej. Dlatego też każdy handlowiec (ty również!) powinien znać techniki marketingowe, chociażby w zakresie e-mail marketingu, który przydaje się w kontakcie z klientami. Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak wykorzystać e-mail marketing w sprzedaży, zmień to i dowiedz się, jak podkręcić swoje sprzedażowe wyniki.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama