• Jak raz na zawsze uporządkować komunikację z klientami?
  • Jakie pytanie zadać na początku procesu, by dowiedzieć się o kliencie tego, czego sam nie powie?
  • Co robić, kiedy klienci ciągle odkładają decyzję o zakupie i czujesz, że wynika to ze strachu?
Jak sprzedawać, kiedy klienci boją się kupować?

Podobno relacja sprzedawca–klient kończy się, gdy jedna ze stron umiera... Sam nie wiem, co myśleć o takiej teorii. Rynek co kwartał serwuje nam jakieś nowości.

Zmiany, jakie zachodzą dziś na rynku nie śniły się mentorom sprzedaży, którzy budowali swoje szkoleniowe imperia w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Mimo że darzę szacunkiem każdego kolegę i koleżankę po fachu, to nadszedł czas, aby się przezbroić.

Czas na sprzedaż w warunkach, kiedy klienci bardziej niż kiedykolwiek boją się kupować – przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę ostatnie 20 lat.

Na początek wykonaj krótkie ćwiczenia:

  • Przejrzyj swój CRM z ostatnich 5 lat. Jeśli pracujesz w sprzedaży krócej, zasięgnij języka u innych handlowców lub weź pod uwagę swój start kariery.
  • Szukaj kamieni milowych w swoich procesach sprzedaży.
  • Przypomnij sobie kluczowe momenty – jak sprzedawałeś, jak się komunikowałeś, co pomagało, a co przeszkadzało w sprzedaży.

Sprzedaż zaczyna się od języka

Ostatnio jeden z potencjalnych klientów – dodam, że jeden z lepszych, jeśli wezmę pod uwagę prognozy sprzedażowe – rzucił w czasie rozmowy hasło, które zbiło mnie z nóg.

– Mateusz, wiesz – zaczął, a ja szykowałem się na coś w stylu „nasza branża jest specyficzna” lub „dajemy wysoką jakość klientom”. A tu nagle klient odpala torpedę, która z powodzeniem zatopiłaby dziesięć Titaniców. – Bo my wymagamy traktowania VIP. Będę was potrzebował niemal 24/7, bo u nas wszystko rozwija się dynamicznie i jak się ma nad wszystkim kontrolę, to oznacza, że za wolno idzie się naprzód. Dlatego nieraz będę potrzebował czegoś na „już” i jestem w stanie za to dobrze zapłacić.

Początkowo nie wiedziałem, co odpowiedzieć. Wewnątrz mnie walczyło ze sobą dwóch Mateuszów. Jeden mówił: „Nie ma opcji, my tak nie pracujemy”, drugi, widząc potencjalny przychód wołał: „Eee tam, tylko tak mówi, a potem to się jakoś ogarnie i będzie dobrze”.

Co zrobiłem?

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 4/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jest cyfra, jest spokój?

Jest cyfra, jest spokój?
  • Dlaczego koncentracja na targecie bywa bardzo zwodnicza?
  • Czy miarą skuteczności handlowca są wyniki sprzedaży?
  • Jak pracować mądrzej, a nie ciężej?
Czytaj więcej

Między technologią a biznesem ‑ jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii

Między technologią a biznesem - jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii
  • Jakie są wyzwania klienta i dostawcy oprogramowania w trakcie procesu zakupowego, gdy przedmiotem zakupu są nowe technologie?
  • Jak zrozumieć nietechnologicznego klienta i realnie odpowiedzieć na jego potrzeby?
  • Jak cyfryzować, aby realizować konkretne potrzeby przedsiębiorstwa, wdrożyć system sprawnie i do tego nie popłynąć finansowo?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.