Dawno, dawno temu... Tak zaczynały się historie, które lata temu zwiastowały podróż w niezwykły świat wyobraźni. Jako dzieci uwielbialiśmy słuchać opowieści o niezwykłych krainach, w których dobro zwycięża zło, a bohater jest nagradzany za swoje wysiłki. Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, nadal je lubimy, tyle że nie w formie bajek, a w postaci historii, które przekazywane są nam przez ludzi, filmy, reklamy czy gazety. Możemy słuchać ich w nieskończoność aż do momentu, gdy staną się... źle opowiedzianą historią.

Źle opowiedzianą, czyli taką, która jest, na przykład, przeraźliwie przewidywalna. Wyobraźmy sobie powieść, w której główny bohater od samego początku wszystko w życiu ma: zawodowo jest najlepszy w tym, co robi, prywatnie ma wspaniałą żonę, a na koncie sumy, które pozwalają na beztroskie życie. Słowem, nie ma dla niego przeszkód, których nie byłby w stanie pokonać. Czy jesteśmy gotowi czytać dalej? Może tak, może nie, rodzi się jednak pytanie: po co, skoro wszystko jest w tej powieści tak przewidywalne, że nie musimy się zastanawiać, jak się zakończy. Na pewno skończy się dobrze.

Nie ma dobrej historii bez komplikacji

Dobra historia to taka, w której pojawia się komplikacja, czyli przeszkoda, która wywołuje zmianę. Wiedzą o tym twórcy reklam, którzy, chcąc wzbudzić w odbiorcach pragnienia, wyolbrzymiają przeszkody lub niebezpieczeństwa. Bakterie wywołujące przeziębienie stają się diabełkami tańczącymi w gardle, a głód przybiera postać małego, złośliwego stworka, który pojawia się wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy coś zrobić, ale nagle odczuwamy głód. Wszystko po to, by udaremnić cel, jaki bohater reklamy usiłuje osiągnąć i by w głowie widza zrodziło się pytanie: uda mu się czy nie?

A gdy bohater jest już doprowadzony do ostateczności, następuje zmiana, która prowadzi do pozytywnego zakończenia: niedoświadczona pani domu usunie uporczywe plamy z ubrań dzieci, podupadający biznes zdobędzie klientów, a starsze małżeństwo pozbędzie się bólu w stawach i będzie mogło w pełni korzystać z życia. Emocje wywołane perspektywą zmiany są ekscytujące, dlatego każda opowieść, która ma zainteresować, na tym właśnie powinna się opierać. Co sprawia, że niektóre historie przestają nas interesować już po kilku zdaniach?

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tylko on-line nr 30/2020

Rola wideo w procesie sprzedażowym

40_SS_88.jpg
  • Jak sprawdzić, na jakim etapie decyzyjnym znajduje się klient i dlaczego to ważne?
  • Jakiego rodzaju wideo przygotować, by wpisać się w potrzeby klienta?
  • Z jakich narzędzi korzystać, żeby zmniejszyć koszty tworzenia filmów?
Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Zdalna sprzedaż usług finansowych ‑ jak przygotować się i obsługiwać klienta na platformie internetowej?

AS_30_74.jpg

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 12: Na co zwracać uwagę przy zdalnej obsłudze klientów?

Czytaj więcej
Tekst otwarty Promocyjny nr 30/2020

Oszczędzaj czas dzięki multiintegracji

AS_30_50.jpg

Multiintegracje e-commerce starają się rozwiązać problemy związane z potrzebą inwestowania dużych nakładów czasu i pieniędzy w rozwój firmy. Multiintegrator tworzy nowe połączenia pomiędzy systemami e-commerce oraz systemami fakturującymi ERP i firmową infrastrukturą, dążąc przy tym przede wszystkim do zautomatyzowania procesów sprzedażowych w trakcie realizacji zamówienia.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama