Chcesz wiedzieć, czy dobrze wykorzystujesz LinkedIn do swoich działań prosprzedażowych? Sprawdź swój Social Selling Index (SSI). To bezpłatne narzędzie, które służy do mierzenia potencjału aktywności osób na tej platformie. W artykule rozkładam SSI na czynniki pierwsze i wskazuję, co warto robić, żeby mieć nie tylko wysoki SSI, ale również osiągać przy tym realne wyniki.

Handlowiec na LinkedIn: Społeczny Indeks Sprzedaży

Powstanie SSI oparto na badaniach ankietowych oraz analityce behawioralnej około 4200 profesjonalnych sprzedawców. Celem tych badań było zrozumienie, co robią najlepsi użytkownicy Linked- In, lub – innymi słowy – co przyczynia się do tego, że jedni osiągają lepsze, a drudzy gorsze wyniki. W ten sposób wyłoniono około 50 aktywności, których wykonywanie przybliża do realizacji celów sprzedażowych.

Kryteria te zostały pogrupowane w cztery główne filary:

  • Filar I. Budowanie profesjonalnej marki osobistej (establish professional brand),
  • Filar II. Pozyskiwanie wartościowych kontaktów (find the right people),
  • Filar III. Zaangażowanie i dzielenie się wiedzą (engage with insights),
  • Filar IV. Rozwój relacji (build relationships).

W każdym z tych filarów możesz zdobyć maksymalnie 25 punktów, czyli w sumie 100 punktów za wszystkie. Twoje wyniki zostaną przedstawione na tle rankingu profili w twoim zespole, branży i sieci kontaktów. Wynik jest aktualizowany w skali tygodnia, więc jeśli nie jesteś systematycznie aktywny, to twoja pozycja łatwo może spaść.

System punktowy sprawia, że narzędzie ma charakter grywalizacyjny i porównawczy. Na pewno może to działać motywująco. Chciałbym jednak przestrzec przed bezkrytycznym patrzeniem na wskaźniki – nie zawsze idealnie oddają rzeczywistość. Osoba, która regularnie publikuje posty i wysyła dużo wiadomości wcale nie musi osiągać dobrych wyników sprzedażowych, po prostu ma statystycznie większe szanse na efekty. Wedle badań, osoby, które uzyskują wynik powyżej 70 punktów, znacznie łatwiej osiągają dobre wyniki sprzedażowe – taki wskaźnik oznacza przynależność do liderów LinkedIn. Uważam jednak, że warto starać się o wynik powyżej 80 punktów – nawet jeśli niełatwo go utrzymać.

Jeżeli nie podejdziemy do aktywności na LinkedIn strategicznie, czyli nie zbudujemy konceptu swojej osoby (np. jako doradca, ekspert w branży x), nie wyznaczymy sobie konkretnych celów obecności na tej platformie, nie skupimy się na potencjalnych klientach i aktywnościach do nich skierowanych (postach, komentarzach, poleceniach) oraz nie będziemy spójnie i systematycznie działać, to pomimo wysokiej pozycji SSI możemy nie mieć satysfakcjonującej skuteczności sprzedażowej.

Właśnie dlatego proponuję spojrzeć na SSI przede wszystkim jako na narzędzie pozwalające obserwować i mierzyć obszary do rozwoju swojej aktywności. Inaczej mówiąc – jak na informację zwrotną dotyczącą tego, co robimy dobrze, a gdzie jeszcze być może warto rozwinąć swoje działania.

Warto zaznaczyć, że nie ma jednego pewnego źródła informacji na temat tego, co buduje SSI, a co nie. Sam LinkedIn jest w tym zakresie dosyć skryty i dotychczas nie podał pełnej listy wskaźników. W celu napisania tego artykułu zapoznałem się ze zróżnicowanymi źródłami, oparłem się również na swoich osobistych obserwacjach. Myślę, że dzięki temu jest to najobszerniejszy opublikowany do tej pory poradnik o tematyce SSI w Polsce.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 42-43/2022

Sztuka zadawania pytań w sprzedaży

Pytanie to podstawowe narzędzie wykorzystywane przez każdego sprzedawcę, służące do zbierania informacji o kliencie i jego potrzebach. Jest to jednocześnie jedno z tych narzędzi, z którymi sprzedawcy mają duży problem. Czego potrzeba, by zadawać właściwe pytania? W jaki sposób je konstruować?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć procent monetyzowanych szans sprzedażowych?

Jak zwiększyć procent monetyzowanych szans sprzedażowych?

Jeśli słowo Agile jest ci jeszcze obce, nie przejmuj się. Ten artykuł powstał, aby pokazać ci, dlaczego metodyka Agile jest przydatna w każdym zespole, który zarządza procesami.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.