Drzwi do udanych transakcji

Tylko on-line nr 15/2018

„Nigdy nie chciałem rejestrować się w LinkedIn, bo nie sądziłem, że do czegoś mi się to przyda” – jeżeli podpisujesz się pod tym zdaniem, nie jesteś jedyny. W dalszym ciągu wiele osób uważa LinkedIn za serwis przydatny jedynie w sytuacji poszukiwania pracy. A szkoda, bo jest on jednym z największych serwisów networkingowych i cennym źródłem kontaktów biznesowych. Jak zatem w pełni wykorzystać możliwości, które daje serwis i za jego za pomocą budować swój profesjonalny wizerunek?

LinkedIn jest takim samym narzędziem jak młotek czy wiertarka, których skuteczność zależy od tego jak umiejętnie umiemy się nimi posługiwać. Dopiero w połączeniu z doświadczeniem oraz posiadanymi kontaktami obecność na portalu może przełożyć się na realne efekty biznesowe.

Jakie informacje umieścić na profilu?

Oprócz rzeczy oczywistych, takich jak imię, nazwisko, dane kontaktowe i zdjęcie, profil powinien zawierać informacje w następujących sekcjach:

  • Nagłówek – informacja o firmie i stanowisku, jakie zajmujesz. Jest tam przestrzeń na wpisanie 120 znaków, można więc umieścić krótki opis swojej działalności, np. „Właściciel firmy XYZ, wspierającej małe i średnie firmy w prowadzeniu księgowości”, co da innym użytkownikom pełniejszy obraz tego, czym się zajmujesz.
  • Lokalizacja i branża – w ten sposób informujesz innych, gdzie prowadzisz działalność, co czasem ułatwia nawiązywanie kontaktów w tym właśnie miejscu. Zawsze przecież łatwiej jest prowadzić interesy z kimś, kto nie jest od nas oddalony o setki kilometrów. Poza tym, LinkedIn sam przypisuje konkretny region do profilu, w zależności od kodu, jaki podamy.
  • Wykształcenie – warto zamieścić jak najszerszą informację o swoim wykształceniu, nawet o szkole średniej, ponieważ dzięki temu innym może być łatwiej cię odnaleźć. Ponadto, wspólne miejsce nauki może okazać się niekiedy czynnikiem decydującym przy wyborze partnera do współpracy. W końcu łatwiej zaufać komuś, z kim mamy wiele wspólnego, np. ukończenie tej samej szkoły.
  • Podsumowanie – ta część może zawierać streszczenie twojego życia zawodowego, listę konkretnych osiągnięć, fragment listu polecającego lub rekomendacji, zainteresowania lub informację o tym, gdzie można uzyskać dodatkowe informacje o twoich dokonaniach. Podsumowanie powinno zawierać ogólny opis twojej sylwetki. Szczegółowe informacje można umieścić w kolejnych pozycjach, takich jak Doświadczenie, Wykształcenie, Projekty, Publikacje itd., w zależności od tego, co chcesz pokazać.

W jaki sposób pokazać istotne informacje?

Oprócz tego co pokazujemy, ważne jest również, w jaki sposób to robimy. Nasz profil nie powinien wyglądać jak życiorys zawierający tylko ogólne informacje, co jest jednym z najczęstszych błędów powielanych przez użytkowników. Drugim poważnym błędem jest niepełne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. W każdym polu mamy określoną liczbę znaków do dyspozycji, warto ją odpowiednio spożytkować:

  • w części dotyczącej witryn internetowych wypełnij wszelkie dostępne pola i dokładnie opisz podane strony;
  • w części związanej z doświadczeniem, zamiast ograniczać się do skrótów, zastosuj określenia opisowe, dzięki którym innym łatwiej będzie trafić na twój profil z wyszukiwarki, np. MBA z naciskiem na handel międzynarodowy lub mgr z językiem francuskim;
  • w części poświęconej zainteresowaniom opisz to, co sprawia ci przyjemność, by ukazać odrobinę swojego osobistego charakteru (tylko nie przesadź, aby twój profil na LinkedIn nie upodobnił się do profilu facebookowego).

Duże znaczenie ma kolejność prezentowanych treści. Serwis podpowiada domyślne ułożenie poszczególnych sekcji, warto jednak zamieścić najważniejsze informacje jak najwyżej, chociażby ze względu na fakt, że niektórzy mogą nie dotrzeć w dolne czy nawet środkowe rejony profilu. Jeżeli cechuje cię duże doświadczenie, warto tę część profilu umieścić na górze. Jeżeli z kolei dopiero skończyłeś studia, lepiej będzie pochwalić się ciekawymi wpisami w sekcji Wykształcenie. W trybie edytowania profilu można zarządzać rozmieszczeniem poszczególnych treści za pomocą strzałek w górę i w dół.

Większość ekspertów zajmujących się serwisem LinkedIn zgadza się co do tego, że profil powinien zawierać zdjęcie. Najlepiej przedstawiające uśmiechniętą twarz. Jednym słowem, zdjęcie powinno ukazywać sympatyczną, profesjonalną osobę, z którą chciałoby się robić interesy.

Szczególną uwagę należy poświęcić wezwaniom do działania, które mają na celu zmotywować odwiedzających profil do nawiązania kontaktu. W końcu cel, jaki przyświeca budowaniu profesjonalnego wizerunku to m.in. generowanie przychodów. Wezwanie do działania można umieścić w kilku miejscach na profilu – w podsumowaniu, nagłówku, publikacjach, witrynach internetowych czy przesłanych plikach. Powinno ono zachęcać np. do obejrzenia materiału wideo, pobrania dokumentu, wejścia na stronę internetową czy chociażby zamieszczenia rekomendacji. Rozmieszczenie wezwania do działania w odpowiednich miejscach pozwoli odwiedzającym łatwiej zidentyfikować zagadnienia, w których dana osoba się specjalizuje.

Dobre praktyki

Gdy już uda się stworzyć konkretny i treściwy profil, taki, który zwiększy szanse na to, że zostaniesz znaleziony przez innych, dobrze jest zadbać o inne aspekty związane z obecnością na portalu. Nasza obecność na LinkedIn powinna czemuś służyć – znalezieniu nowej pracy, budowaniu sieci kontaktów w pokrewnych branżach, budowaniu wizerunku eksperta, wzmocnieniu wiarygodności rynkowej itd. Wszystkie podejmowane przez ciebie działania powinny być przemyślane i podlegać określonej strategii, ponieważ tylko w ten sposób można zbudować profesjonalny wizerunek.

Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.