Miałam kiedyś okazję pracować w agencji reklamowej, gdzie nie tylko można było pierwszą godzinę pracy każdego dnia poświęcić na przegląd mediów, ale kierownictwo wręcz to sugerowało. Siadaliśmy wtedy nad dziennikami lokalnymi i czytaliśmy, co takiego dzieje się wśród firm w regionie. Potem podobny przegląd realizowaliśmy z wykorzystaniem mediów internetowych. Po takiej prasówce wiedzieliśmy już, gdzie powinniśmy zadzwonić, z jakimi klientami umówić spotkanie, a z jakimi lepiej przez jakiś czas się nie umawiać.

Dobry zwyczaj - czytaj (gazety)!

Śledzenie doniesień z mediów to jeden z tych zwyczajów, których znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa trudno przecenić. Jeśli jeszcze nie próbowaliście prasówki, warto zacząć już dziś.

Czego szukać w prasie?

W mediach znajdziemy wiele istotnych tematów, ale oczywiście nie wszystkie z nich są równie ważne w pracy handlowca. Dlatego na początku warto sobie sporządzić listę tych najbardziej kluczowych i według nich przeglądać prasę. Jakie to mogą być obszary?

  • Informacje o naszych obecnych klientach. Jeśli pada gdzieś nazwa naszego klienta, trzeba koniecznie sprawdzić, o co chodzi. Może podpisał właśnie duży kontrakt, a to może oznaczać, że zwiększą się jego potrzeby. Z drugiej strony, zwiększy się też zainteresowanie nim ze strony konkurencji. Wiadomości o kliencie mogą nieść też ze sobą sygnały ostrzegawcze, na przykład o jego kłopotach z prawem czy z wypłacalnością. Powinniśmy zastanowić się, czy i jak reagować w takiej sytuacji.
  • Informacje o potencjalnych klientach. Zapewne mamy sporo klientów, o których staramy się od jakiegoś czasu. Informacje o nowościach po ich stronie mogą stać się przyczynkiem do tego, by odświeżyć kontakt i pokazać naszą ofertę w nowym świetle.
  • Informacje o otwierających się rynkach. Możemy natknąć się w prasie na informację o tym, że w naszym mieście ulokuje się nowy inwestor. Być może to dla nas potencjalny odbiorca i możemy już teraz próbować zachęcić go do naszej oferty? Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw z sektora B2B (business to business), dla których klientem jest inna firma lub instytucja, ale także firm oferujących produkty i usługi w sektorze B2C (business to consumer). Jeśli oferujemy na przykład pizzę z dowozem, a w sąsiedztwie naszego osiedla ma być budowane nowe, pojawią się szanse sprzedażowe, do których powinniśmy przygotować się już teraz.
  • Informacje o konkurentach. To niezwykle cenna część naszej codziennej prasówki. Możemy dowiedzieć się z niej o nowych produktach, nad jakimi pracuje konkurencja. Odkryć, w których wydarzeniach (np. targach, misjach gospodarczych) bierze udział. Śledząc ogłoszenia o pracę, możemy zobaczyć, jakich specjalistów poszukuje na rynku i czy jest to powiększanie zespołu, czy raczej wynik dużej rotacji na stanowiskach.
  • Informacje o naszej branży. Warto wiedzieć, na jakim rynku przyszło nam funkcjonować. Jakie są prawidła, które nim rządzą? Jakie obowiązują przepisy, a jakie wkrótce mogą się zmienić? Kto jest liderem opinii i jakie są jego poglądy? Jakie są obecnie gorące tematy w naszej branży?
  • Informacje o interesujących nas branżach. Jest wiele branż, z którymi jesteśmy w pewien sposób powiązani. Na przykład handlując meblami, obserwujemy w naturalny sposób nie tylko swoją konkurencję, ale też branżę budowlaną. Będą nas więc interesować statystyki dotyczące budownictwa, informacje o planowanych inwestycjach w regionie naszego działania. W ten sposób możemy znaleźć nie tylko liczby istotne dla naszych prognoz sprzedaży, ale też potencjalnych partnerów. Są na rynku np. oferty mebli kuchennych dołączanych przez dewelopera gratis do zakupionego mieszkania.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 38/2022

Jak mierzyć efekty współpracy z agencją PR? 38 KPIs, które działają

Jak mierzyć efekty współpracy z agencją PR? 38 KPIs, które działają

Najlepsza agencja PR na świecie* – Edelman – w 2020 r. osiągnęła income fee w wysokości 840,022,000$. I chociaż mówi się, że public relations to inwestycja w wizerunek, to... ta inwestycja musi się zwracać. Jak zatem mierzyć efekty działań PR i rozliczać się z agencjami? Które wskaźniki media relations to must-have? Jak dobrze policzyć AVE i jak faktycznie sprawdzić, czy współpraca z influencerem jest opłacalna? Poznaj 38 KPIsów, które faktycznie działają.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 38/2022

Dziesięć najczęstszych błędów w analizach benchmarkingowych

Dziesięć najczęstszych błędów w analizach benchmarkingowych
  • Z jakich elementów składa się proces benchmarkowania?
  • Jakie wyróżnia się rodzaje benchmarkingu w zależności od relacji z wzorcowym przedsiębiorstwem?
  • Jakie błędy można popełnić, stosując benchmarking, i czym one grożą?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.