Oferta handlowa stanowi swoiste zakończenie prezentacji produktu i początek negocjacji. Wielu handlowców nie przywiązuje jednak odpowiednio dużej wagi do jej tworzenia, przez co popełniają – skądinąd łatwe do uniknięcia – błędy, które mogą prowadzić do fiaska rozmów. Jak przygotować ofertę, która będzie odzwierciedlała oczekiwania klienta? W artykule analizujemy wszystkie elementy oferty. Pokazujemy również, w jaki sposób oferta staje się narzędziem do finalizacji sprzedaży.

Dobra oferta, czyli jaka?

1. Forma i treść

Oferta handlowa powinna być efektem wcześniejszych ustaleń z klientem. Oprócz informacji podstawowych, takich jak prezentacja firmy czy ogólne warunki realizacji, powinna stanowić odpowiedź na wszystkie pytania klienta, jego potrzeby i wątpliwości. Zdecydowanie zaś nie powinna być zbiorem wszystkich możliwych informacji o produkcie czy usłudze. Klienci bowiem są zainteresowani tylko tym, co rozwiązuje ich problemy lub zaspokaja ich potrzeby.

Przykład:

Krzysztof, handlowiec w firmie produkującej oprogramowanie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem, po spotkaniu z klientem, przedstawicielem firmy zajmującej się dystrybucją leków weterynaryjnych, przystąpił do tworzenia oferty. W gamie oferowanych przez niego produktów znajduje się zarówno oprogramowanie dla spółek, jak i przedsiębiorstw państwowych oraz jednostek administracji państwowej. Krzysztof, chcąc pokazać gamę możliwości, ujął w ofercie szczegółowe informacje o wszystkich tych rozwiązaniach, przez co stała się ona kompletnie nieczytelna, a co ważniejsze – zupełnie nie odpowiadała zapotrzebowaniu klienta. W rezultacie konieczne było kolejne spotkanie oraz przygotowanie nowej oferty, co wydłużyło czas negocjacji i wzbudziło niepokój klienta, że Krzysztof chce mu sprzedać na siłę coś, czego on zupełnie nie potrzebuje.

Oferta ma odpowiadać na pytania klienta, a nie prowokować kolejne.

Tworząc ofertę trzeba mieć też na względzie formę. Tę samą treść można pokazać w różny sposób, w zależności od potrzeb i narzędzi, którymi dysponujesz. Jeśli w wyniku ustaleń z klientem oczekuje on dokumentu w formie pliku przesłanego pocztą elektroniczną, to taki właśnie plik należy przygotować. Oferta powinna być zwarta, zawierać wszelkie niezbędne informacje, ale jednocześnie prezentować dane w odpowiedni sposób, ma bowiem wzbudzić w kliencie zainteresowanie. I nie chodzi tu o ozdobniki, lecz o profesjonalną treść, jakiś haczyk, który przyciągnie uwagę. W przypadku oprogramowania mogłoby to być pokazanie dodatkowej funkcji lub możliwości w zakresie, jaki klienta interesuje.

Jeśli zaplanowano prezentację oferty w siedzibie klienta, to oferta w formie papierowej nie wystarczy. Należy wspomóc się prezentacją multimedialną, która oprócz podstawowych danych uwypukli te cechy produktu, na których klientowi najbardziej zależy. W takim przypadku masz więcej możliwości technicznych, możesz np. zaprezentować film pokazujący konkretne funkcjonalności i korzyści wynikające z użytkowania produktu.

Wskazówka:

  • Oferta powinna odpowiadać na pytania klienta i zawierać tylko te informacje, które go interesują.
  • Treść powinna być zwarta i wyglądać profesjonalnie.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 42-43/2022

Sztuka zadawania pytań w sprzedaży

Pytanie to podstawowe narzędzie wykorzystywane przez każdego sprzedawcę, służące do zbierania informacji o kliencie i jego potrzebach. Jest to jednocześnie jedno z tych narzędzi, z którymi sprzedawcy mają duży problem. Czego potrzeba, by zadawać właściwe pytania? W jaki sposób je konstruować?

Czytaj więcej

Jak zwiększyć procent monetyzowanych szans sprzedażowych?

Jak zwiększyć procent monetyzowanych szans sprzedażowych?

Jeśli słowo Agile jest ci jeszcze obce, nie przejmuj się. Ten artykuł powstał, aby pokazać ci, dlaczego metodyka Agile jest przydatna w każdym zespole, który zarządza procesami.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.