• Gdzie szukać przewag konkurencyjnych, jeśli produkt, który sprzedajemy jest prosty i ma wiele odpowiedników na rynku?
  • Jak budować wartość sprzedawanego produktu/usługi?
  • Dlaczego w sprzedaży warto posiłkować się próbkami produktów i usług?
"Dla nas liczy się tylko cena". Czy na pewno?

Podczas mojej już ponaddwudziestoletniej przygody ze sprzedażą często już na samym początku rozmowy/ spotkania słyszałem „Panie Łukaszu, dla nas liczy się tylko cena. Co Pan może nam zaproponować?”. Jednak w miarę jak rozmowa się rozwijała, poruszaliśmy ważne dla obu stron kwestie, okazywało się, że cena jednak nie jest najważniejsza, a jest tylko jednym z wielu ważnych dla klienta aspektów.

Stwierdzenie, że cena jest najważniejsza to mit. Bo czy wszyscy jeździmy najtańszymi samochodami, chodzimy w tych samych najtańszych ubraniach i korzystamy z usług najtańszego dentysty? (O zgrozo,
nawet nie chcę o tym myśleć!)
Odpowiedź jest prosta i brzmi „NIE”.

Z ceną jest tak, że dany produkt czy usługa są warte tyle, ile klient jest w stanie za nie zapłacić, tzn., że ma dla klienta jakąś określoną wartość, którą da się przełożyć na pieniądze.

Świetnie widać to na przykładzie dóbr luksusowych lub dzieł sztuki, gdzie wartość materialna przedmiotu jest obiektywnie dużo niższa niż wartość rynkowa. Wystarczy policzyć koszt płótna, farb, czy nawet liczby godzin potrzebnych na wykonanie obrazu, by dojść do wniosku, że wartość produktu jest w pewnym sensie symboliczna. Daje klientowi coś, czego potrzebuje, pragnie, co zaspokaja różne potrzeby i za co klient jest w stanie zapłacić często ogromne pieniądze.

A to prowadzi nas do pierwszej zasady, którą warto wziąć pod uwagę, odpowiadając na pytanie postawione w tytule.

[1] Zbuduj unikalną wartość tego, co sprzedajesz

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, jednak nawet przy najprostszym produkcie czy usłudze jesteśmy w stanie zaproponować jakąś unikalną wartość. Jak pracować nad wartością?
Można powiedzieć, że każdy produkt/ usługa reprezentuje wartość w 3 podstawowych obszarach:

  1. Wartości płynące z samego produktu
  2. Wartości płynące z obsługi/ serwisu
  3. Wartości dodane

Zastanawiając się nad wartością płynącą z produktu /usługi musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, co takiego ma ten produkt, czym wyróżnia się na rynku, jaka jest jego unikalna propozycja sprzedaży, w czym jest lepszy od konkurencji itp. Jeśli znajdziesz odpowiedzi na te pytania, wiesz jak przedstawić produkt, by klient nie skupił się tylko na cenie.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 4/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jest cyfra, jest spokój?

Jest cyfra, jest spokój?
  • Dlaczego koncentracja na targecie bywa bardzo zwodnicza?
  • Czy miarą skuteczności handlowca są wyniki sprzedaży?
  • Jak pracować mądrzej, a nie ciężej?
Czytaj więcej

Między technologią a biznesem ‑ jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii

Między technologią a biznesem - jak przełamać bariery przy zakupie nowych technologii
  • Jakie są wyzwania klienta i dostawcy oprogramowania w trakcie procesu zakupowego, gdy przedmiotem zakupu są nowe technologie?
  • Jak zrozumieć nietechnologicznego klienta i realnie odpowiedzieć na jego potrzeby?
  • Jak cyfryzować, aby realizować konkretne potrzeby przedsiębiorstwa, wdrożyć system sprawnie i do tego nie popłynąć finansowo?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.