Zdania oczywiście są podzielone, a odpowiedź też nie jest jednoznaczna. Moje doświadczenia mówią, że cold calling może być skuteczny, choć nie wszystkim się to udaje. Największy problem z cold callingiem jest taki, że często bywa nieprzemyślany, a co za tym idzie – nie działa.

Czy w 2021 roku cold calling nadal działa?

Sam z pewnością dobrze wiesz, jak to wygląda. Przychodzisz do biura, włączasz CRM i zastanawiasz się, do kogo by tu dziś zadzwonić? Może do pana Krzysztofa z firmy XYZ, a może do pani Magdy z firmy ZZZ? I tak mija pół godziny. Gdy już wiesz, do kogo wykonasz pierwszy telefon, uznajesz, że najpierw zrobisz sobie kawę. W kuchni spotykasz kolegę... i tak mija kolejne pół godziny. Wracasz do biurka, wreszcie dzwonisz i niestety klient nie odbiera. Myślisz: „Trudno, zadzwonię gdzie indziej”, po czym cały proces się powtarza. Podsumowując: przez cały dzień jesteś bardzo zajęty, ciężko pracujesz, a na koniec dnia ze zdziwieniem stwierdzasz, że... wykonałeś tylko 10 telefonów.

Jestem przekonany, że przynajmniej część z was właśnie zobaczyła jeden ze swoich dni, który był przeznaczony na cold calling.

Co zatem zrobić, by telefonów wykonywać zdecydowanie więcej i by były bardziej skuteczne?

Jakkolwiek banalnie to zabrzmi, najważniejsze jest wcześniejsze przygotowanie i przemyślane działania.

Planując działania cold callingowe, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, które wpływają na skuteczność telefonów. Jak się do tego zabrać?

1. Zastanów się, kto jest twoim klientem i czy cold calling jest dobrym kanałem, by do takiego klienta dotrzeć

Jest to oczywiście zależne od segmentu (B2B czy B2C), branży, w której działasz, i jeszcze kilku innych charakterystyk. Na przykład: jeśli działasz w B2B i personą, z którą się kontaktujesz, jest np. prezes, właściciel, to taka osoba w ciągu dnia jest raczej mocno zajęta i trudno będzie jej z tobą porozmawiać, bo realnie nie ma na to czasu.

Być może lepiej zadzwonić do takiego prezesa pod koniec dnia pracy, np. pomiędzy godziną 16 a 18, kiedy już ma trochę więcej luzu i szansa na rozmowę rośnie. A może w ogóle lepiej zadziała tu e-mail lub wiadomość wysłana na którymś z portali biznesowych.

Inny przykład? Rynek B2C, twoim klientem/ personą jest specjalista IT, który pracuje na home office. Taka osoba z większym prawdopodobieństwem odbierze telefon w godzinach twojej pracy i przynajmniej potencjalnie ma większą możliwość, by z tobą porozmawiać.

Podsumowując – zastanów się, czy w przypadku twoich klientów cold calling to optymalna forma kontaktu. Jeśli tak, pomyśl, jakie zwyczaje ma twój klient i staraj się dzwonić wtedy, kiedy potencjalnie ma najwięcej czasu na rozmowę.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wspomnienia sprzedawcy: Jak skutecznie rozwijać swoje umiejętności sprzedażowe?

Wspomnienia sprzedawcy: Jak skutecznie rozwijać swoje umiejętności sprzedażowe?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 18: w jaki sposób osiągnąć mistrzostwo w obsłudze klientów branży finansowej?

Czytaj więcej

Jak informować klienta o wadach produktu/usługi?

Jak informować klienta o wadach produktu/usługi?

Wszyscy ludzie związani ze sprzedażą rozumieją, jak istotne jest informowanie klientów o zaletach oferowanych produktów. Jednak wciąż bardzo wielu z nas – ludzi sprzedaży – nie do końca rozumie, że przekazywanie wieści o wadach jest równie istotne dla klientów. W jaki zatem sposób należy informować klientów o „złych wieściach”, aby przyniosło to nam korzyść w dłuższej perspektywie?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.