Co do tego, że warto budować dobre relacje z klientami, nie mamy wątpliwości. Pomagają nam w tym choćby reguła lubienia i sympatii czy reguła wzajemności. Pytanie tylko, jak daleko się posunąć, by relacje z klientem nie zaczęły przynosić strat zamiast zysków?

Zasady wywierania wpływu na ludzi - co innego znać, a co innego stosować!

Każda relacja jest swego rodzaju inwestycją, także ta z klientem. Wkładamy w nią swój czas, zaangażowanie, emocje, licząc na to, że klient odwdzięczy nam się zamówieniem. Powszechnie znane zasady wywierania wpływu na ludzi autorstwa profesora Roberta Cialdiniego bardzo pomagają zacieśniać taką relację. I choć większość z nas, po zapoznaniu się z tymi regułami, uznaje że teraz już wszystko pójdzie gładko, szybko przekonujemy się, że tak nie jest. Jak w praktyce wzbudzić sympatię czy powołać się na społeczny dowód słuszności? Jak stosownie zachęcić do wzajemności? Jak nie przesadzić z ilością „przysług” dla klienta, by zamiast zysków nie odnotowywać strat i poczucia zawodu?


Zapraszamy na szkolenie poświęcone najpopularniejszym zasadom Cialdiniego w ujęciu sprzedaży relacyjnej. Przyjrzymy się, jak je stosować, by budować zdrowe i zarabiające relacje.


1. Reguła wzajemności

Jest najbardziej powszechną i stosowaną regułą życia społecznego. Polega na tym, że człowiek, który otrzymał jakieś dobro czuje się zobowiązany, aby się darczyńcy zrewanżować. Jej siła i powszechność sprawiają, że reguluje się w ten sposób szereg różnego rodzaju wymian, procesów, generalnie pozytywnych z punktu widzenia społecznego. Jeśliby przełożyć to na proces sprzedaży, to często umożliwia zawarcie transakcji. Przecież bez działania reguły wzajemności nie zadziałałyby żadne rabaty, obniżki cen czy promocje. Ważną umiejętnością sprzedawcy jest właściwe pokazanie klientowi, że otrzymał coś ekstra oraz wzniecenie w nim potrzeby rewanżu. Tymczasem często z ust klienta padają słowa „Odbije pan sobie następnym razem”.

2. Reguła społecznego dowodu słuszności

W dużym uproszczeniu polega na tym, że jeśli jakaś grupa ludzi uważa coś za słuszne, to znaczy że tak jest. Jeśli istnieje bądź została wykreowana grupa, która twierdzi, że dany produkt jest dobry, jakościowy i potrzebny, to musi być prawda. Trudno sobie wyobrazić istnienie reklamy czy marketingu bez działania społecznego dowodu słuszności. Sprzedawcy też często odwołują się do takiego przykładu. Nie jest jednak łatwo przedstawiać dowody tak, by klient faktycznie poczuł ich wagę i – co najważniejsze – nie tylko nam pogratulował, ale zechciał kupić. A co, jeśli zakwestionuje wiarygodność dowodu lub uzna, że nie chce być taki jak większość?

3. Reguła lubienia i sympatii

Jako ludzie zdecydowanie bardziej wolimy tych, których lubimy i do których czujemy sympatię, bardziej im ufamy, czujemy jakże ważną wspólnotę. Lubimy też tych, których uznajemy za atrakcyjnych fizycznie. Sami również lepiej czujemy się w towarzystwie osób, które lubią nas. Nie jest łatwo w naturalny sposób wzbudzić sympatię klienta ani też pokazać mu, że my również go lubimy. Fałsz szybko zostanie wykryty i zadziała dokładnie na odwrót – zniechęci klienta i wzbudzi jego nieufność.

Dobrze jest mieć dobre relacje! Zmierzmy się wspólnie z tym wyzwaniem podczas naszych warsztatów 20 września w Poznaniu!

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 41/2022

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?
  • W czym pomaga dobry kontakt posprzedażowy z klientem?
  • Dlaczego w sprzedaży trzeba dbać o emocje klienta?
  • Na czym polega over-delivery?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 41/2022

Sztuka prezentacji, czyli jak budować zaufanie i obudzić pragnienia klienta

Wielu sprzedawców sądzi, że jednym z najważniejszych etapów procesu sprzedaży jest prezentacja handlowa. Może ona być początkiem długiej współpracy lub początkiem jej końca. Co powinno poprzedzać udaną prezentację? W jaki sposób odgadnąć motywacje klienta i wzbudzić potrzebę posiadania danego produktu? Jak zbudować zaufanie, które zaowocuje przyjęciem naszej propozycji? Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytania, które zadaje sobie każdy sprzedawca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.