Transakcja to finał. Z każdym finałem jest tak, że dojście do niego poprzedza bardzo wiele małych kroków, które trzeba postawić. Twoje zachowanie, sposób mówienia, ubiór mogą wydawać się mniej istotne w zestawieniu z wiedzą merytoryczną, przygotowaniem do spotkania, umiejętnościami negocjacyjnymi, jednak za ich pośrednictwem wysyłasz klientowi pewne sygnały, które wpływają na to, jak jesteś przez niego postrzegany. Co komunikujesz klientom swoim sposobem bycia i strojem?

Od którego momentu zaczyna się droga prowadząca do finału, czyli transakcji? Od pierwszej sekundy spotkania z klientem. Jednym z najważniejszych elementów całego procesu sprzedaży jest pierwsze wrażenie, na które składają się:

Element 1. Wyraz twarzy

Twarz ma około 70 różnych mięśni, które wpływają na jej wyraz. Badania jasno pokazują, że ludzie o uśmiechniętej twarzy są odbierani jako bardziej atrakcyjni. Jednocześnie okazuje się, że o wrażeniu uśmiechu nie decydują usta, a oczy! Jeśli uśmiechają się oczy, cała twarz wygląda na uśmiechniętą. Skąd wziąć „uśmiech oczu”? Wynika on z twojego nastawienia, zespołu przekonań na temat siebie samego i sytuacji, w której się znajdujesz. Zadbaj o właściwe nastawienie, przede wszystkim odpowiednio się do przygotuj, a na spotkaniu na pewno będziesz wyglądać na osobę uśmiechniętą

Element 2. Strój

Na temat stroju można napisać kilka książek i jeszcze więcej artykułów. Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie: schludność oraz dobór garderoby. Czysty, wyprasowany strój, dostosowany do okazji, miejsca i klienta, to podstawa. Zwróć też uwagę na zestawienie kolorystyczne swoich ubrań, to, czy jedna cześć garderoby pasuje do drugiej oraz czy za pomocą stroju wysyłasz klientowi spójny komunikat. Osoby zadbane odbierane są jako godne zaufania. Najbardziej biznesowe kolory to granatowy i ciemne odcienie szarości. Latem dopuszczalny jest również jasno niebiski i jasne odcienie szarości. Coraz popularniejsza staje się krata i tzw. wzór tenisowy, czyli delikatne pionowe pasy. Oba wzory są jak najbardziej dopuszczalne w świecie biznesu. Podstawą do tego, żeby w czasie spotkania swoim zachowaniem i wyglądem budować odpowiednie wrażenie jest uzyskanie wcześniej informacji, jaki strój będzie odpowiedni. Jednym z najlepszych źródeł informacji na ten temat jest sekretarka/asystent. Te osoby wiedzą doskonale, jaki styl ubierania się preferuje prezes oraz jaki dress code obowiązuje w firmie na co dzień. Warto zapytać wprost sekretarki/asystenta o to, jak powinieneś się ubrać na spotkanie, żeby dobrze wypaść.

Element 3. Zapach

Już dawno temu przekonałem się o tym, że warto zainwestować w dobry antyperspirant. Po pierwsze, nie brudzi odzieży, a po drugie i najważniejsze – chroni przed wydzielaniem bardzo nieprzyjemnego zapachu potu. Tańsze dezodoranty często przy wysokich temperaturach lub dużej aktywności nie radzą sobie za dobrze. Brzydkie zapachy odstraszają. Przy okazji zapachów, które mogą odstraszyć potencjalnych klientów warto wziąć pod uwagę jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze, jedzenie, które jest spożywane tuż przed spotkaniem lub w jego trakcie. O tym, że czosnek wydziela brzydki zapach większość z nas wie. Warto go unikać w dużych ilościach. Podobnie jest z innymi ostrymi przyprawami, które są bardzo intensywne w smaku i zapachu. Tak samo warto również uważać na to, żeby nie spożywać potrwa przygotowywanych na głębokim tłuszczu, bo ten także wydziela intensywny i nieprzyjemny zapach. Zwróć uwagę także na to, żeby usiąść jak najbliżej przewiewnego miejsca. Pozwoli to zminimalizować skutki potencjalnych zapachów, które mogą dochodzić z kuchni. Po drugie, zadbaj o świeżość oddechu przed spotkaniem. Zwłaszcza, jeśli palisz papierosy. Guma do żucia zniweluje nieprzyjemny zapach z ust. Paląc staraj się zawsze ustawiać w stronę wiatru, żeby dym z papierosa nie leciał na ciebie. A najlepiej nie pal przed spotkaniem. Warto również pochylić się nad kwestię perfum. Na spotkania biznesowe lepsze będą mocniejsze, bardziej wyraziste zapachy, które komunikują klasę i odwagę (oczywiście połączone z odpowiednio dobranym strojem). Osoby, które nie dbają o takie rzeczy są odbierane jako niechlujne. A to po prostu nie sprzyja robieniu interesów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Proces zakupowy oczami klienta B2B: Mateusz Jonkowski - Tommy Cafe

AS_26_34.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Czytaj więcej

Komunikowanie zmian klientom

AS_26_30.jpg

Zmiana, zwłaszcza w relacjach biznesowych, wiąże się często z niepewnością i rodzi wiele pytań. Dlaczego coś się zmienia? Co to dla mnie osobiście oznacza? Czy poradzę sobie w nowych realiach? Czy zakup lub dalsze korzystanie z produktu/usługi nadal mi się opłaca? Jak pomóc klientowi przebrnąć przez ten trudny czas, nie tracąc go przy okazji?

Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Litwa

AS_26_26.jpg

Bliskość geograficzna czy liczne wydarzenia historyczne, które zarówno połączyły, jak i zwaśniły nasze narody mogą sprawiać wrażenie, że wiedza o Litwie jest w Polsce na wysokim poziomie. I wiele w tym prawdy. Na pewno mniej sytuacji zaskoczy nas w kontaktach z klientami z Litwy niż we współpracy z kontrahentami z bardziej odległych czy też egzotycznych zakątków świata. Kultura Litwy, zwyczaje i zachowania jej mieszkańców, są także pod sporym wpływem krajów bałtyckich oraz Rosji. Przed nawiązaniem współpracy z Litwinami warto zatem zapoznać się zarówno z podobieństwami, jak i różnicami pomiędzy naszymi kulturami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama