Udało się! Na twoją pocztę wpadł brief od klienta. Co prawda twój rozmówca wypełnił większość pól w ankiecie, ale co tam... Ty i tak wiesz swoje i trzeba ostro zaatakować, by ten kontakt zamienił się w kontrakt.

Słuchaj z empatią i przestań tyle gadać

Już wiesz, jak to rozegrasz. Na początek miły small talk o pogodzie, planach na urlop i inflacji. Potem przejdziesz do działania. Masz gotowy skrypt, napisany przez copywritera, który na co dzień pisze o wędkach, ale wpadło takie zlecenie, więc dał radę i dzięki temu ty i twoi koledzy możecie poprowadzić klienta prosto do kasy.

Marketing dostarczył kolorową prezentację na 138 slajdów, więc masz niezły arsenał na start. Klient musi kupić.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło ci się przyprzeć klienta do muru, zagadać, zanudzić lub po prostu nie dać mu nic powiedzieć – ten artykuł jest dla ciebie.

Zanim przejdziesz dalej, wykonaj krótkie zadanie.

  1. Przypomnij sobie ostatnią rozmowę z klientem lub sięgnij do notatek w CRM.
  2. Przeanalizuj tę rozmowę i określ procentowo – ile mówiłeś ty, a ile klient. Bądź ze sobą szczery.
  3. Powiel to zadanie na innych procesach sprzedaży.

Jak wyniki?

Twoje gadulstwo zabija sprzedaż

Jeśli dopiero zaczynasz pracę w sprzedaży lub szukasz pomysłów na doskonalenie siebie jako przedsiębiorcy, który samodzielnie sprzedaje, z pewnością chcesz opowiedzieć światu o tym, dlaczego, jak i co robisz. To naturalne. Wydaje ci się, że jeśli nie przejmiesz inicjatywy, to nie będziesz dobrze wykonywał swojej pracy i albo nie dowieziesz wyników, albo twój biznes pójdzie na dno. Nawet jeśli masz za sobą lata praktyki i czujesz, że coś nie działa tak jakbyś chciał, nie przyszło ci do głowy, że twoja energia może zabijać sprzedaż.

Wyobraź sobie taką sytuację: klient przychodzi do ciebie po wybrany produkt, czy usługę, bo czegoś mu brakuje lub chce czegoś uniknąć. W każdej z tych opcji klient musi przyznać, że potrzebuje pomocy, bo czegoś nie wie, nie potrafi, coś mu nie idzie i szuka wsparcia. Pisze, dzwoni, spotyka się z tobą – obcą osobą – i chce powiedzieć, czego mu trzeba. Liczy na konkretne rozwiązanie, kilka opcji do wyboru i najlepiej jakby udało się wszystko załatwić na jutro.

Co się dzieje, gdy trafia na rekina sprzedaży, który zarzuca go prezentacjami, katalogami, ścieżką rozmowy, która liczy 78 punktów i gotowym rozwiązaniem, zanim zdąży podać swoje nazwisko?

Płoszy się i mimo że z uznaniem kiwa głową, przegląda katalog, popijając kawę, to w rzeczywistości czeka tylko, aż skończysz wykład i albo spróbuje zabrać głos, albo ucieknie.

Ty chcesz dobrze. Klient chce powiedzieć, czego potrzebuje, ale sprzedaż kończy się na pierwszym spotkaniu, a raczej odchodzi gdzieś w siną dal...

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 41/2022

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?
  • W czym pomaga dobry kontakt posprzedażowy z klientem?
  • Dlaczego w sprzedaży trzeba dbać o emocje klienta?
  • Na czym polega over-delivery?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 41/2022

Sztuka prezentacji, czyli jak budować zaufanie i obudzić pragnienia klienta

Wielu sprzedawców sądzi, że jednym z najważniejszych etapów procesu sprzedaży jest prezentacja handlowa. Może ona być początkiem długiej współpracy lub początkiem jej końca. Co powinno poprzedzać udaną prezentację? W jaki sposób odgadnąć motywacje klienta i wzbudzić potrzebę posiadania danego produktu? Jak zbudować zaufanie, które zaowocuje przyjęciem naszej propozycji? Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytania, które zadaje sobie każdy sprzedawca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.