Słuchanie jest sztuką. Szczególnie dzisiaj, kiedy mamy dookoła tak wiele bodźców, które odciągają naszą uwagę. Jeśli jednak nauczymy się tej sztuki i będziemy gotowi słuchać naszych klientów, odwdzięczą się nam zaufaniem i przywiązaniem. A dodatkowo pozwolą nam poznać takie zakamarki swoich potrzeb, do których być może nigdy nie dotarła nasza konkurencja.

Nastaw uszu i słuchaj!

Wyobraźmy sobie taką sytuację: idziemy do sklepu AGD, bo do naszego nowego mieszkania potrzebujemy lodówki. Już po pierwszym zdaniu „Szukam lodówki” przemiły sprzedawca ciągnie nas za rękę do sekcji z tym sprzętem i dumnie wskazuje jedną z nich ze słowami: „Ta, ta będzie dla pana najlepsza. Polecam serdecznie”. A gdzie pytania o to, jakie są nasze potrzeby? Czy mieszkamy w pojedynkę? Czy mamy szóstkę dzieci? Czy robimy zakupy często w małych ilościach, czy preferujemy obkupić się raz a dobrze i przechowywać żywność w domu? Czy zna nasze upodobania kulinarne? Może lubimy piec torty lub indyki w całości? Czy wie, ile chcemy wydać na taki zakup i na ile ważna jest dla nas ekologia?

To oczywiście przejaskrawiony przykład, ale warto od niego zacząć, by podkreślić umiejętność słuchania sprzedawców. A nie jest to wcale oczywista kompetencja. Wielu sprzedawców woli raczej mówić, zaprezentować swoją ofertę, ubić interes i lecieć na kolejne spotkanie. Tak można podsumować priorytety sprzedawcy, które jeszcze są podsycane wyśrubowanymi targetami ze strony jego menedżera.

Tymczasem dobry sprzedawca to ten, który najpierw potrafi posłuchać swojego klienta. Jak pisał Stephen Covey w swojej bestsellerowej książce „7 nawyków skutecznego działania”: „Staraj się najpierw zrozumieć, później być zrozumianym”.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 40/2022

"Kliencie, pomóż nam się rozwijać!"

"Kliencie, pomóż nam się rozwijać!"
  • Jak wykorzystać relacje z klientem do planowania rozwoju i strategii sprzedażowej firmy?
  • W czym pomaga mapowanie doświadczeń klienta?
  • W jaki sposób sztuczna inteligencja może wesprzeć kontakt z klientem?
Czytaj więcej

Słuchaj z empatią i przestań tyle gadać

Słuchaj z empatią i przestań tyle gadać

Udało się! Na twoją pocztę wpadł brief od klienta. Co prawda twój rozmówca wypełnił większość pól w ankiecie, ale co tam... Ty i tak wiesz swoje i trzeba ostro zaatakować, by ten kontakt zamienił się w kontrakt.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.