Na pierwszy rzut oka odpowiedź jest jednoznaczna – kłamstwo jest od zarania dziejów czymś złym, niezgodnym z wychowaniem, kulturą, normami społecznymi. Wydaje się jednak, że źródło pytania we współczesnym świecie leży gdzie indziej. Postaram się je wskazać i oszacować, czy i jak wielki ma wpływ na działania sprzedażowe.
Definicji obu pojęć jest wiele, zarówno potocznych, jak i filozoficznych. Za Słownikiem Języka Polskiego PWN ( sjp.pwn.pl) przyjmijmy następujące: prawda to „zgodna z rzeczywistością treść słów, interpretacja faktów, przedstawienie czegoś zgodne z realiami”, zaś kłamstwo to „twierdzenie niezgodne z rzeczywistością, mające wprowadzić kogoś w błąd”. Obie proste i oczywiste. A teraz realia.
Przykład pierwszy. Podczas pierwszej fali pandemii w Internecie można było zobaczyć zdjęcia przedstawiające wojskowe ciężarówki we włoskim Bergamo, na które nocą ładowane są prowizoryczne trumny. W domyśle miały to być trumny z ciałami ofiar koronawirusa. W pierwszym odruchu oglądający byli przekonani o prawdziwości fotografii. Dopiero po dłuższym czasie stało się jasne, że o ile same zdjęcia są prawdziwe, to już nieprawdą jest, że przedstawiają sceny z pandemii w Bergamo. Tu fałsz został wyjaśniony i ujawniony.
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu