Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że większość handlowców, niezależnie od swoich preferencji, zmuszona jest do odbywania spotkań zdalnych w formie tele- lub wideokonferencji. Oczywiście są branże i firmy, gdzie forma zdalna od wielu lat stanowi podstawową formę kontaktu. Jednak dla większości z nas nowa formuła spotkań stanowi dużą trudność, głównie w obszarze zmiany przekonań co do jej skuteczności. Trzeba uczciwie przyznać, że z jednej strony rozwiązania online mają wiele plusów i oferują nowe możliwości komunikacyjne. Z drugiej strony stanowią spore wyzwanie, nie tylko na polu technicznym, ale również w obszarze międzyludzkim. Przyjrzyjmy się zatem najlepszym praktykom, które z pewnością będą przydatne podczas prowadzenia spotkań online.

"Miło pana widzieć... na ekranie!"

Jedną z trudności związanych z organizacją spotkań online są aspekty techniczne. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, ale dobre przygotowanie z pewnością zabezpieczy nas przed wieloma wpadkami. Zatem co możesz zrobić, by nie być jak zaskoczeni przez zimę drogowcy? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek do zastosowania od zaraz:

  1. Zadbaj o wysokiej jakości połączenie internetowe. Nic tak nie denerwuje jak zacinający się głos naszego rozmówcy i „zamrożony obraz”. Trudno wtedy nawet o podstawową komunikację, a jak w takiej sytuacji zbudować relacje, zbadać potrzeby klienta czy zaprezentować rozwiązanie? Najlepiej jeśli wcześniej sprawdzisz przepustowość swojej sieci, np. za pomocą strony https://www.speedtest.net/. Jeśli wiesz, że coś może pójść nie tak, przygotuj alternatywne źródło Internetu, np. hotspot z telefonu. W ostatnim czasie to rozwiązanie kilkukrotnie uratowało mi skórę podczas spotkań i szkoleń online.
  2. Dźwięk to podstawa, dlatego zadbaj o to, by twój rozmówca wyraźnie cię słyszał i by dźwięki z otoczenia was nie rozpraszały. By to osiągnąć, nie musisz inwestować w superdrogi sprzęt. Zazwyczaj wystarczą zwykłe słuchawki (np. od smartfona) i zadbanie o odpowiednio spokojne miejsce odbywania rozmowy. Zdecydowanie odradzam korzystanie z mikrofonu wbudowanego w laptopa. Zazwyczaj jest średniej jakości i co gorsza, zbiera wszelkie szmery, trzaski i inne dźwięki z otoczenia, a to naprawdę denerwuje.
  3. Podczas spotkania online wyłącz wszelkie powiadomienia oraz wycisz telefon komórkowy. Generalnie zadbaj o to, by nic nie rozpraszało ciebie i twojego klienta. Wyskakujące co chwilę osobiste wiadomości z Messengera z pewnością nie ułatwią prowadzenia profesjonalnego spotkania.
  4. Staraj się korzystać z laptopa lub komputera stacjonarnego z podłączoną kamerą. Jeśli nie masz wyjścia i musisz użyć telefonu komórkowego, postaw go na statywie, by obraz był stabilny i nie rozpraszał uwagi odbiorcy.
  5. Kieruj się zasadą: „Przetestuj, zanim użyjesz”. Zanim rozpoczniesz rozmowę z klientem, sprawdź mikrofon, kamerę oraz łącze internetowe. Bądź przygotowany na trudności i miej plan B.
  6. Poznaj dobrze aplikację, za pomocą której będziecie się łączyć. Przed spotkaniem przećwicz podstawowe funkcje, takie jak: udostępnianie ekranu, tryb prezentacji czy ustawienia kamery i mikrofonu. Biegłe poruszanie się w aplikacji z pewnością będzie odebrane jako przejaw profesjonalizmu, a tobie zaoszczędzi dużo stresu.
  7. Zadbaj o techniczne wsparcie dla klienta. Pamiętaj, że nie każdy jest biegły w nowych technologiach. Jeśli twój klient będzie „słabszy technicznie”, zaoferuj mu pomoc i ułatw poruszanie się w świecie online. Z pewnością to doceni.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dysonans pozakupowy ‑ jak pomóc klientowi go uniknąć?

Dysonans pozakupowy - jak pomóc klientowi go uniknąć?

Wyszłam ze sklepu z torbą, w której znajdowała się sukienka za 500 zł. Natychmiast pojawiła się myśl – czy naprawdę potrzebowałam kolejnej kiecki, która będzie wisieć w szafie? Podpisałam umowę, kupując szkolenie dla swoich pracowników. Ledwo złożyłam podpis i w głowie pojawiła mi się myśl – czy na pewno dobrze zrobiłam? Znasz te sytuacje? Podejmujesz decyzję o zakupie, a później wahasz się, czy na pewno dokonałeś właściwego wyboru? To dysonans pozakupowy. Jest on tak samo powszechnym zjawiskiem jak satysfakcja i zadowolenie z dokonanych zakupów.

Czytaj więcej

Jak nie przeszkodzić klientowi w zakupie

Jak nie przeszkodzić klientowi w zakupie

Do dziś pamiętam sytuację, gdy klient po godzinnym spotkaniu powiedział: „Świetnie, proszę przygotować umowę”. Dziwnie to zabrzmi, ale... byłem tak zaskoczony, że nie wiedziałem, co robić dalej. Wszyscy przecież prowadzimy spotkania sprzedażowe, aby usłyszeć właśnie te słowa, ale żeby tak od razu, na pierwszym spotkaniu? Takie rzeczy się zdarzają, choć czasami przez własną reakcję możemy stracić klienta, nawet jeśli tak szybko podjął decyzję o zakupie. Jak uniknąć takiej sytuacji?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama