Turcja ma bardzo szybko rozwijającą się gospodarkę, młodą i wykwalifikowaną siłę roboczą oraz niskie podatki, co może oznaczać ciekawe możliwości biznesowe. Kraj położony jest na dwóch kontynentach, większość usytuowana jest w Azji, a niewielka część w Europie. Takie położenie wpływa na połączenie wpływów różnych kultur. Na kulturę Turcji duży wpływ wywiera także religia, co może potęgować różnice między naszymi zachowaniami. Warto zapoznać się z kulturą Turcji, zanim zaczniemy nawiązywać relacje biznesowe.

Klienci z różnych stron świata: Turcja

Kolektywizm

Turcja charakteryzuje się kulturą kolektywistyczną, czyli przykładaniem większej wagi do dobra grupy niż do dobra jednostki. W Turcji powszechne jest okazywanie lojalności rodzinie, przyjaciołom, znajomym. Bycie częścią większej społeczności jest bardzo ważne, a wyświadczanie sobie przysług, wzajemne wspieranie się jest na porządku dziennym. Kolektywizm wpływa na sposób prowadzenia biznesu – przewagi relacyjności nad zadaniowością, komunikacji czy negocjacji. W dalszym ciągu powszechny jest także nepotyzm, wiele biznesów to firmy rodzinne. Sukces w biznesie w wielkim stopniu będzie zależał od umiejętności i skuteczności budowania relacji z tureckimi kontrahentami.

Relacje

Nie spodziewaj się, że pierwsze spotkanie będzie konstruktywne, przynajmniej w naszym rozumieniu tego słowa. Pewnie niewiele czasu zostanie poświęcone rozmowie o interesach, za to sporo na poznanie się nawzajem. Turcy mogą na początku nieufnie podchodzić do obcokrajowców – nie jest dla nas łatwym zadaniem robienie biznesu w Turcji. Zdecydowanie pomoże nawiązanie kontaktów z potencjalnym kontrahentem poprzez wspólną sieć kontaktów. Kiedy już uda nam się umówić na pierwsze spotkanie, niezbędne jest zbudowanie zaufania. Tylko w taki sposób damy sobie szansę na kontynuowanie rozpoczętej relacji. Dobrym sposobem na budowę zaufania jest okazanie szacunku tradycyjnym wartościom tureckim.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 38/2022

Metoda wartości życiowej klienta pozwala sprawdzić rentowność

Metoda wartości życiowej klienta pozwala sprawdzić rentowność

Aby mieć pewność, że koszty pozyskania nowych klientów, które ponosi firma przyniosą oczekiwane zyski, warto zastosować metodę oceny rentowności klienta, dzięki której można mieć pewność, że dzisiejsze inwestycje okażą się opłacalne.

Czytaj więcej

Jak sprzedawać dyrektorom

Jak sprzedawać dyrektorom

Pracując jako handlowcy, często napotykamy na „dozorców”. To osoby, które nie są upoważnione do podjęcia decyzji sprzedażowej, a jednocześnie nie chcą lub nie mogą udostępnić kontaktu do dyrektora czy prezesa, który ma możliwość podejmowania takich decyzji. Co zrobić, aby rzeczywiście zdobyć kontakt do dyrektora lub prezesa danej firmy?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.