Większość z nas kojarzy Szwecję z markami takimi jak IKEA, Absolut, Ericsson, Oriflame czy Volvo. Wszystkie charakteryzuje prostota, funkcjonalność i wysoka jakość. Tak właśnie można symbolicznie opisać Szwecję i jej kulturę. Bliskość geograficzna może dawać poczucie, że współpraca z partnerami z tego skandynawskiego kraju nie sprawi wielu kłopotów. Pod niektórymi względami Szwecja może nas jednak zaskoczyć.

Zrozumienie zachowania klientów, partnerów biznesowych czy członków zespołu wywodzących się z innych kultur jest kluczowe w celu odniesienia sukcesu na arenie międzynarodowej. Spojrzenie na styl pracy, sposób komunikacji, nawiązywania relacji czy podejmowania decyzji z innej perspektywy pomaga nam odpowiednio dopasować nasze postępowanie, i co za tym idzie, osiągnąć cele i założenia. Kilkanaście lat temu nikt nie przejmował się różnicami kulturowymi. Jednak dzisiaj, w dobie globalizacji, umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, wychodzenia na zagraniczne rynki, poznanie tych zagadnień jest istotne dla osiągnięcia sukcesu. Im bardziej zagadnienia te stają się popularne, tym więcej praktyków biznesu oraz środowisk akademickich porusza ten temat.

W celu zrozumienia kultury Szwecji skorzystamy z opracowania wymiarów kulturowych Davida Livermore'a z Centrum Inteligencji Kulturowej (CQ) w Michigan w Stanach Zjednoczonych. Jest to opracowanie nawiązujące do wcześniej opracowanych modeli i badań, między innymi Geerta Hofstede oraz GLOBE, przeprowadzonych w ponad 60 różnych kulturach. GLOBE bada zależności pomiędzy kulturami świata i tworzy podgrupy, w zależności od podobieństw i różnic między nimi. I tak na przykład Szwecja znajduje się w grupie kultur nordyckich, wraz z krajami takimi jak Finlandia, Norwegia, Dania czy Islandia.

Podobieństwa i różnice

Szwecja jest jednym z naszych najbliższych sąsiadów, a jednak zaskakująco mało wiemy o tej kulturze. Jest to zdecydowanie jedna z najprężniejszych gospodarek świata, o innowacyjnym podejściu do prowadzenia biznesu i liberalnych wartościach. Szwedzi dużą wagę przywiązują do dobrobytu społecznego, zdrowia i środowiska. Jak to wpływa na budowanie relacji biznesowych z naszymi sąsiadami zza Bałtyku?

Zarówno Polska, jak i Szwecja są kulturami umiarkowanie indywidualistycznymi. Nie powinniśmy mieć problemu z porozumieniem się na tym poziomie. Warto jednak pamiętać o specyficznym podejściu Szwedów do osiągania indywidualnych celów. Wiele elementów kolektywizmu, wartości grupowych, pracy zespołowej ma odzwierciedlenie w ich zachowaniu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 25/2019

Uważaj na sygnały, które wysyłasz klientom

Czytaj więcej

Proces zakupowy oczami klienta. B2B: Olgierd Borówka - firma Straal

AS_24_35.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Czytaj więcej

Żeby klient nie poszedł do konkurencji

AS_24_30.jpg

Henry Ford powiedział, że spotkanie to początek, współpraca to postęp, pozostanie razem to sukces. Dlatego w czasach, kiedy pozyskanie nowego klienta zajmuje coraz więcej czasu, warto mocniej zadbać o utrzymanie swoich dotychczasowych kontrahentów i nie dać im odejść do konkurencji.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama