Większość z nas kojarzy Szwecję z markami takimi jak IKEA, Absolut, Ericsson, Oriflame czy Volvo. Wszystkie charakteryzuje prostota, funkcjonalność i wysoka jakość. Tak właśnie można symbolicznie opisać Szwecję i jej kulturę. Bliskość geograficzna może dawać poczucie, że współpraca z partnerami z tego skandynawskiego kraju nie sprawi wielu kłopotów. Pod niektórymi względami Szwecja może nas jednak zaskoczyć.

Zrozumienie zachowania klientów, partnerów biznesowych czy członków zespołu wywodzących się z innych kultur jest kluczowe w celu odniesienia sukcesu na arenie międzynarodowej. Spojrzenie na styl pracy, sposób komunikacji, nawiązywania relacji czy podejmowania decyzji z innej perspektywy pomaga nam odpowiednio dopasować nasze postępowanie, i co za tym idzie, osiągnąć cele i założenia. Kilkanaście lat temu nikt nie przejmował się różnicami kulturowymi. Jednak dzisiaj, w dobie globalizacji, umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, wychodzenia na zagraniczne rynki, poznanie tych zagadnień jest istotne dla osiągnięcia sukcesu. Im bardziej zagadnienia te stają się popularne, tym więcej praktyków biznesu oraz środowisk akademickich porusza ten temat.

W celu zrozumienia kultury Szwecji skorzystamy z opracowania wymiarów kulturowych Davida Livermore'a z Centrum Inteligencji Kulturowej (CQ) w Michigan w Stanach Zjednoczonych. Jest to opracowanie nawiązujące do wcześniej opracowanych modeli i badań, między innymi Geerta Hofstede oraz GLOBE, przeprowadzonych w ponad 60 różnych kulturach. GLOBE bada zależności pomiędzy kulturami świata i tworzy podgrupy, w zależności od podobieństw i różnic między nimi. I tak na przykład Szwecja znajduje się w grupie kultur nordyckich, wraz z krajami takimi jak Finlandia, Norwegia, Dania czy Islandia.

Podobieństwa i różnice

Szwecja jest jednym z naszych najbliższych sąsiadów, a jednak zaskakująco mało wiemy o tej kulturze. Jest to zdecydowanie jedna z najprężniejszych gospodarek świata, o innowacyjnym podejściu do prowadzenia biznesu i liberalnych wartościach. Szwedzi dużą wagę przywiązują do dobrobytu społecznego, zdrowia i środowiska. Jak to wpływa na budowanie relacji biznesowych z naszymi sąsiadami zza Bałtyku?

Zarówno Polska, jak i Szwecja są kulturami umiarkowanie indywidualistycznymi. Nie powinniśmy mieć problemu z porozumieniem się na tym poziomie. Warto jednak pamiętać o specyficznym podejściu Szwedów do osiągania indywidualnych celów. Wiele elementów kolektywizmu, wartości grupowych, pracy zespołowej ma odzwierciedlenie w ich zachowaniu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Proces zakupowy oczami klienta B2B: Mateusz Jonkowski ‑ Tommy Cafe

AS_26_34.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 26/2020

Komunikowanie zmian klientom

AS_26_30.jpg

Zmiana, zwłaszcza w relacjach biznesowych, wiąże się często z niepewnością i rodzi wiele pytań. Dlaczego coś się zmienia? Co to dla mnie osobiście oznacza? Czy poradzę sobie w nowych realiach? Czy zakup lub dalsze korzystanie z produktu/usługi nadal mi się opłaca? Jak pomóc klientowi przebrnąć przez ten trudny czas, nie tracąc go przy okazji?

Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Litwa

AS_26_26.jpg

Bliskość geograficzna czy liczne wydarzenia historyczne, które zarówno połączyły, jak i zwaśniły nasze narody mogą sprawiać wrażenie, że wiedza o Litwie jest w Polsce na wysokim poziomie. I wiele w tym prawdy. Na pewno mniej sytuacji zaskoczy nas w kontaktach z klientami z Litwy niż we współpracy z kontrahentami z bardziej odległych czy też egzotycznych zakątków świata. Kultura Litwy, zwyczaje i zachowania jej mieszkańców, są także pod sporym wpływem krajów bałtyckich oraz Rosji. Przed nawiązaniem współpracy z Litwinami warto zatem zapoznać się zarówno z podobieństwami, jak i różnicami pomiędzy naszymi kulturami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama