Większość z nas kojarzy Szwecję z markami takimi jak IKEA, Absolut, Ericsson, Oriflame czy Volvo. Wszystkie charakteryzuje prostota, funkcjonalność i wysoka jakość. Tak właśnie można symbolicznie opisać Szwecję i jej kulturę. Bliskość geograficzna może dawać poczucie, że współpraca z partnerami z tego skandynawskiego kraju nie sprawi wielu kłopotów. Pod niektórymi względami Szwecja może nas jednak zaskoczyć.

Zrozumienie zachowania klientów, partnerów biznesowych czy członków zespołu wywodzących się z innych kultur jest kluczowe w celu odniesienia sukcesu na arenie międzynarodowej. Spojrzenie na styl pracy, sposób komunikacji, nawiązywania relacji czy podejmowania decyzji z innej perspektywy pomaga nam odpowiednio dopasować nasze postępowanie, i co za tym idzie, osiągnąć cele i założenia. Kilkanaście lat temu nikt nie przejmował się różnicami kulturowymi. Jednak dzisiaj, w dobie globalizacji, umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, wychodzenia na zagraniczne rynki, poznanie tych zagadnień jest istotne dla osiągnięcia sukcesu. Im bardziej zagadnienia te stają się popularne, tym więcej praktyków biznesu oraz środowisk akademickich porusza ten temat.

W celu zrozumienia kultury Szwecji skorzystamy z opracowania wymiarów kulturowych Davida Livermore'a z Centrum Inteligencji Kulturowej (CQ) w Michigan w Stanach Zjednoczonych. Jest to opracowanie nawiązujące do wcześniej opracowanych modeli i badań, między innymi Geerta Hofstede oraz GLOBE, przeprowadzonych w ponad 60 różnych kulturach. GLOBE bada zależności pomiędzy kulturami świata i tworzy podgrupy, w zależności od podobieństw i różnic między nimi. I tak na przykład Szwecja znajduje się w grupie kultur nordyckich, wraz z krajami takimi jak Finlandia, Norwegia, Dania czy Islandia.

Podobieństwa i różnice

Szwecja jest jednym z naszych najbliższych sąsiadów, a jednak zaskakująco mało wiemy o tej kulturze. Jest to zdecydowanie jedna z najprężniejszych gospodarek świata, o innowacyjnym podejściu do prowadzenia biznesu i liberalnych wartościach. Szwedzi dużą wagę przywiązują do dobrobytu społecznego, zdrowia i środowiska. Jak to wpływa na budowanie relacji biznesowych z naszymi sąsiadami zza Bałtyku?

Zarówno Polska, jak i Szwecja są kulturami umiarkowanie indywidualistycznymi. Nie powinniśmy mieć problemu z porozumieniem się na tym poziomie. Warto jednak pamiętać o specyficznym podejściu Szwedów do osiągania indywidualnych celów. Wiele elementów kolektywizmu, wartości grupowych, pracy zespołowej ma odzwierciedlenie w ich zachowaniu.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

On-line only no. 23/2019

Technika poznawania potrzeb klienta

AS_23_potrz.jpg

Z badaniem potrzeb klienta jest jak z wizytą u doktora – zanim otrzymasz diagnozę, lekarz przebada cię pod kątem wszystkich ewentualności, aby zlokalizować przyczynę pogorszenia stanu zdrowia i w konsekwencji znaleźć idealne lekarstwo na twoje dolegliwości. Badanie jednak to nie tylko stetoskop i wywiad. To przede wszystkim umiejętność słuchania i czytania między wierszami.

Read more

Proces zakupowy oczami klienta B2B: Natalia Bogdan - Jobhouse

AS_23_32.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Read more

Trudne emocje klientów

AS_23_28.jpg

Umiejętność odczytywania, interpretowania i właściwego reagowania na emocje osób, z którymi mamy kontakt to kompetencja, która przydaje się nie tylko w życiu prywatnym. Stanowi też klucz do sukcesu w sprzedaży i relacjach biznesowych. Empatia, bo to o niej mówimy, ułatwia nie tylko skuteczniejszą diagnozę potrzeb klienta, ale pozwala też na trafniejszą ocenę jego faktycznych preferencji, reakcji na nas i naszą ofertę czy odkrycie innych postaw, które nie są przez niego wprost wypowiadane. W artykule przyjrzymy się kilku najistotniejszym w procesie obsługi i sprzedaży emocjom. Zastanowimy się nad tym, z czego wynikają, jak je rozpoznać oraz – co najważniejsze – w jaki sposób na nie reagować.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama