Według Głównego Urzędu Statystycznego udział Niemiec w naszym eksporcie wynosi prawie 30%. Polskie produkty są bardzo dobrze postrzegane wśród naszych zachodnich sąsiadów. To otwiera sporo możliwości współpracy. Geograficzna bliskość sprawia, że odczuwamy dużo mniejszą barierę wejścia na ten rynek, a także mniejsze różnice w komunikacji, we wzajemnym zrozumieniu oraz podejściu do biznesu. Owszem, mamy wiele wspólnych cech z naszymi zachodnimi sąsiadami, ale istnieją też pewne różnice, o których warto pamiętać.

Na początek niezbędne jest przypomnienie, iż generalizowanie w odniesieniu do jakiejkolwiek nacji jest bardzo niebezpieczne. Istnieje wiele cech charakteryzujących każdą kulturę, ale nie możesz wrzucić 83 mln obywateli Niemiec do jednego worka i powiedzieć, że wszyscy są tacy sami. Spójrz zatem na informacje zawarte w artykule z pewną rezerwą i pamiętaj, że bez względu na kulturę, z której się wywodzisz lub z którą obcujesz, na pierwszym miejscu zawsze stawiaj indywidualne podejście do każdego klienta.

Przykład:

Marek, handlowiec pracujący dla dużego producenta części samochodowych, eksportującego do Niemiec, Belgii i Holandii:

– Ten potencjalny interes z Niemcami pojawił się niespodziewanie. Jeden z naszych klientów z Belgii nas polecił. Zapowiadał się bardzo duży kontrakt. Nie chcieliśmy niczego popsuć. Wyjazd do Niemiec był bardzo krótki, wróciliśmy trochę zaskoczeni obrotem sprawy i tak naprawdę nie wiedzieliśmy, czego się dalej spodziewać. Spędziliśmy cały dzień, jadąc na spotkanie, które zajęło zaledwie godzinkę. Niemcy wydawali się tacy oschli i nieprzyjaźni. Brak próby nawiązania jakiejkolwiek relacji. Ja to lubię najpierw poznać swoich klientów, pożartować, pogadać o sportowych samochodach… To zawsze działa! Wszyscy je uwielbiają! Samochody to przecież nasza branża! A oni tak od razu do rzeczy. Jasne, zapracowani ludzie, biznes to biznes, ale jakiś taki ludzki odruch to chyba nic złego? No i kwestionowali wszystko, co prezentowaliśmy. Zadawali dużo pytań. Nie wiem, czy to była krytyka, czy zainteresowanie. Znam przecież dobrze nasze produkty, wiem, że są najlepszej jakości, siedzę w tej firmie od 10 lat! A oni sprawiali wrażenie, że im się nie podobało. Sam nie wiem, co o tym sądzić.

Styl komunikacji

Na pytanie, jakich określeń użyłbyś do opisania kultury niemieckiej, wiele osób odpowiedziałoby: punktualni, solidni, rzeczowi, zdyscyplinowani, konkretni, wymagający, prostolinijni. Taki właśnie stereotyp Niemców większość z nas postrzega. I jest w nim dużo prawdy. Kulturę niemiecką charakteryzuje bardzo bezpośredni sposób komunikacji. Większość Niemców od razu przechodzi do rzeczy podczas rozmowy, przedstawiając swoje argumenty, potrzeby, opinie. Z punktu widzenia sprzedaży lub obsługi klienta jest to bardzo praktyczne podejście, gdyż od razu możemy poznać wymagania klienta i dobrać odpowiedni produkt bądź usługę. W rozmowie z Niemcem nie ma wiele miejsca na small talk, nawiązywanie bliskiej osobistej relacji czy poznawanie się. Zaufanie niemieckiego klienta możemy zdobyć dzięki własnej rzeczowości, dobremu przygotowaniu i profesjonalizmowi. Zrazimy go natomiast odwrotnym zachowaniem.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Proces zakupowy oczami klienta B2B: Mateusz Jonkowski ‑ Tommy Cafe

AS_26_34.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 26/2020

Komunikowanie zmian klientom

AS_26_30.jpg

Zmiana, zwłaszcza w relacjach biznesowych, wiąże się często z niepewnością i rodzi wiele pytań. Dlaczego coś się zmienia? Co to dla mnie osobiście oznacza? Czy poradzę sobie w nowych realiach? Czy zakup lub dalsze korzystanie z produktu/usługi nadal mi się opłaca? Jak pomóc klientowi przebrnąć przez ten trudny czas, nie tracąc go przy okazji?

Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Litwa

AS_26_26.jpg

Bliskość geograficzna czy liczne wydarzenia historyczne, które zarówno połączyły, jak i zwaśniły nasze narody mogą sprawiać wrażenie, że wiedza o Litwie jest w Polsce na wysokim poziomie. I wiele w tym prawdy. Na pewno mniej sytuacji zaskoczy nas w kontaktach z klientami z Litwy niż we współpracy z kontrahentami z bardziej odległych czy też egzotycznych zakątków świata. Kultura Litwy, zwyczaje i zachowania jej mieszkańców, są także pod sporym wpływem krajów bałtyckich oraz Rosji. Przed nawiązaniem współpracy z Litwinami warto zatem zapoznać się zarówno z podobieństwami, jak i różnicami pomiędzy naszymi kulturami.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama