Kanada jest drugim co do wielkości państwem na świecie. Rozciąga się „od morza do morza”, jak by to określili sami Kanadyjczycy. Co ciekawe, tak ogromne terytorium zamieszkuje liczba ludności zbliżona do ludności Polski! Mimo że Kanada nie jest naszym najbliższym sąsiadem, warto poznać ją lepiej na wypadek nawiązania współpracy z potencjalnym kontrahentem.

Kanadę uznaje się za jedno z najbardziej zróżnicowanych kulturowo państw na świecie. Mimo że pozostaje głównie pod wpływem kultury angielskiej, francuskiej oraz amerykańskiej, w 2000 roku ponad 40% mieszkańców Kanady było innego pochodzenia etnicznego niż francuskie czy brytyjskie. Ludność Kanady posługuje się łącznie aż sześćdziesięcioma językami! Nie bez znaczenia jest również wpływ kultur emigrantów zarówno z Europy, jak i Azji. Zróżnicowanie topograficzne, klimatyczne czy też położenie w sześciu strefach czasowych wpływają na zachowania Kanadyjczyków – zarówno prywatne, jak i zawodowe. Przyjrzyjmy się ogólnym charakterystykom przedstawicieli tej nacji, które mogą się przydać w robieniu biznesu z Kanadyjczykami.

Sposób bycia oraz etykieta biznesowa

Pierwszy raz poleciałam do Kanady na ślub przyjaciółki. Korzystając z okazji, że będę na drugim końcu świata, postanowiliśmy z mężem przedłużyć podróż i zobaczyć okoliczne atrakcje. Byłam zaskoczona uprzejmością Kanadyjczyków. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z tak dużą życzliwością. Kogokolwiek byśmy nie spotkali, wszyscy byli bardzo pomocni i otwarci. Żartowaliśmy sobie z mężem, że takie zachowanie jest zbyt perfekcyjne, żeby było możliwe! Niedługo potem zaczęłam pracować dla firmy z siedzibą w Kanadzie. Byłam wniebowzięta! Kto nie chciałby pracować z tak przesympatycznymi ludźmi?! – opowiada pani Małgorzata, menedżerka w międzynarodowej sieci hoteli.

Kanadyjczycy są bardzo uprzejmi i życzliwi. W kontaktach biznesowych jednak mogą na początku sprawiać wrażenie zdystansowanych i wycofanych. Wymiana uprzejmości powinna być krótka. Kanadyjczycy cenią swój czas i będą chcieli jak najszybciej przejść do rzeczy. Standardowym i bezpiecznym sposobem przywitania się jest uścisk dłoni oraz towarzyszący temu kontakt wzrokowy. Jeśli dojdzie do nieformalnej rozmowy przed przejściem do spraw biznesowych, bezpiecznym tematem jest sport: koszykówka, piłka nożna, bejsbol, golf czy tenis. Największą dumą Kanadyjczyków jest oczywiście hokej. Tematami, których lepiej unikać są stosunki, a tym bardziej konflikty, między francuską a angielską częścią kraju, a także wszelkie porównania do Stanów Zjednoczonych.

Mimo że byłam świadoma uprzejmości Kanadyjczyków, byłam też realistką. Spodziewałam się zachowań podobnych do amerykańskich. Wcześniej współpracowałam z Amerykanami i kiedy zaczęłam pracować dla firmy kanadyjskiej, musiałam się do czegoś odnieść. Od razu nauczyłam się jednego: Kanadyjczycy nie lubią być porównywani do Amerykanów. Ja musiałam nauczyć się „kanadyjskości” i przestać wspominać czasy mojej współpracy z ich południowymi sąsiadami! – opowiada dalej pani Małgorzata.

Strój biznesowy powinien być tradycyjny i elegancki. Zalecany jest również... umiar w używaniu mocno perfumowanych kosmetyków, gdyż znaczny odsetek Kanadyjczyków cierpi na astmę czy też ma alergię.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak budować zaufanie u klienta w czasie pandemii

AS_29_30.jpg

W trakcie kryzysu nie są potrzebne żadne szczególne umiejętności. Niezbędne jest za to bardzo rygorystyczne przestrzeganie podstawowych zasad. Jakie umiejętności sprzedażowe będą więc decydowały o zwycięstwie lub porażce handlowca?

Czytaj więcej

"Miło pana widzieć... na ekranie!"

AS_29_26.jpg

Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że większość handlowców, niezależnie od swoich preferencji, zmuszona jest do odbywania spotkań zdalnych w formie tele- lub wideokonferencji. Oczywiście są branże i firmy, gdzie forma zdalna od wielu lat stanowi podstawową formę kontaktu. Jednak dla większości z nas nowa formuła spotkań stanowi dużą trudność, głównie w obszarze zmiany przekonań co do jej skuteczności. Trzeba uczciwie przyznać, że z jednej strony rozwiązania online mają wiele plusów i oferują nowe możliwości komunikacyjne. Z drugiej strony stanowią spore wyzwanie, nie tylko na polu technicznym, ale również w obszarze międzyludzkim. Przyjrzyjmy się zatem najlepszym praktykom, które z pewnością będą przydatne podczas prowadzenia spotkań online.

Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Szwajcaria

AS_29_22.jpg

Mimo że Szwajcaria jest jednym z najmniejszych krajów Europy, należy do państw najbardziej zróżnicowanych kulturowo. Jej mieszkańcy nie tylko mówią czterema językami, ale również różnią się między sobą w zależności od tego, którą część Szwajcarii zamieszkują. U Szwajcarów można zauważyć wpływy i podobieństwa do sąsiadujących Włoch, Niemiec oraz Francji. My postaramy się zrozumieć ogólną kulturę Szwajcarii oraz jej wpływ na zachowania ludzi stamtąd, aczkolwiek pamiętajmy, że jednego szablonu nie powinno przykładać się do każdej napotkanej osoby.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama