Japonia to kraj, od którego dzieli nas nie tylko ponad osiem i pół tysiąca kilometrów, ale także wiele aspektów kulturowych. Japończycy inaczej pracują, inaczej się zachowują, inaczej się komunikują. Liczba różnic pomiędzy nami a Japończykami jest bardzo duża. Warto się z nimi zapoznać, gdyż prawdopodobieństwo zawodowego zetknięcia się z przedstawicielami tej kultury jest wysokie. Nawet jeśli nie będzie nam dane współpracować z firmami japońskimi bezpośrednio w ich pięknym kraju, to możemy się spotkać z japońskimi kontrahentami mieszkającymi i pracującymi w Polsce.

Klienci z różnych stron świata: Japonia

Japonia, jak wiele innych państw azjatyckich, charakteryzuje się kulturą kolektywistyczną. Oznacza to, że duża wartość jest przykładana do grupy i relacji między jej członkami. W kulturach indywidualistycznych, czyli większości kultur Zachodu, większą wagę przykłada się do pojedynczych osób. Japończycy szanują relacje z innymi ludźmi, bardzo ważna jest dla nich harmonia między członkami grupy. Dlatego też nigdy nie odmówią lub nie skrytykują drugiej osoby wprost. Dla wielu osób z Zachodu może to być frustrujące, a nawet uznawane za brak szczerości. Dla nas ważne jest, żeby zrozumieć przekaz, nawet jeśli będzie on bolesny – bo przecież chodzi o wykonanie zadania i dotarcie do celu. Dla Japończyka ważniejsze będzie to, aby uniknąć urażenia drugiej osoby.

Relacje są w cenie

Japończycy nastawieni są na budowanie długotrwałych relacji. Ważna jest dla nich lojalność. Nie będą zainteresowani jednorazowym kontraktem, wolą wybrać partnera, z którym będą współpracować przez dłuższy czas. Kolektywizm Japończyków widoczny jest także w sposobie podejmowania decyzji. Proces ten nazywany jest ringi. Decyzje podejmuje się grupowo, co może zająć dużo czasu. Jest on przeznaczony również na budowę fundamentów współpracy i wzmocnienie relacji – co nam może się kojarzyć z bezsensownym marnowaniem czasu. Podejmowanie decyzji odbywa się grupowo.

Japonia jest kulturą dość mocno hierarchiczną. Na swoją pozycję i status ciężko pracuje się latami. Większość Japończyków wiąże się z konkretnym miejscem pracy nawet na całe życie i powoli pnie się po szczeblach kariery. Hierarchiczność kultury japońskiej wydaje się jedynym podobieństwem między nami a Japończykami. Dzięki tej świadomości może nam być łatwiej zrozumieć sposób odnoszenia się do osób o wyższej pozycji czy statusie.


Etykieta biznesowa

  • Ukłon na powitanie jest powszechny między Japończykami, ale w przypadku zagranicznych partnerów są bardziej wyrozumiali. Lekkie skinienie głowy będzie jednak jak najbardziej na miejscu.
  • Punktualność jest bardzo ważna, Japończycy są świetnie zorganizowani. Przybycie na czas będzie okazaniem szacunku dla ich oczekiwań.
  • Skromny strój i dodatki w zupełności wystarczą, nie przesadzajmy z oryginalnością.
  • Wizytówki wręcza się dwiema rękami, stroną z nazwiskiem i tytułem do góry. Przyjmuje się je z szacunkiem, także oburęcznie. Klient wręcza wizytówkę jako drugi. Bardzo ważne jest przechowywanie ich w wizytowniku, a nie w kieszeni.
  • Wręczanie upominków jest mile widziane, mogą to być gadżety firmowe lub regionalne pamiątki. Ważna jest nie tylko zawartość prezentu, ale także forma, warto go zatem ładnie opakować.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak prezentować ofertę, gdy możemy spotkać się wyłącznie zdalnie?

Jak prezentować ofertę, gdy możemy spotkać się wyłącznie zdalnie?

Aż do znudzenia słyszę w działach handlowych powtarzający się tekst: „Sprzedawałbym więcej, gdybym mógł spotkać się z klientami”. To zdanie idealnie pokazuje, jak łatwo spuścić zasłonę dymną na niską skuteczność działań sprzedażowych. Czy rzeczywiście trzeba zobaczyć się z klientem face-to-face, żeby sprzedać? Okazuje się, że wielu handlowców działa zgodnie z utartym już schematem opartym na spotkaniach, na których odbywa się badanie potrzeb połączone z prezentacją oferty. Jak poradzić sobie ze sprzedażą, kiedy znaczna część klientów wciąż pozostaje w zdalnym trybie pracy? Jak przygotować ofertę i skutecznie ją zaprezentować?

Czytaj więcej

Jak utrzymać uwagę rozmówcy podczas prezentacji oferty?

Jak utrzymać uwagę rozmówcy podczas prezentacji oferty?

W latach 90. ubiegłego wieku byliśmy lepiej skoncentrowani i potrafiliśmy poświęcać nawet ponad 30 sekund na zupełnie nowe komunikaty, jakie do nas docierały. Dotyczyło to reklam, ulotek, rozmów na ulicach czy coraz powszechniejszych telefonów. Przestrzeń informacyjna jednak coraz bardziej się zagęszczała i obecnie nie jesteśmy w stanie poświęcić więcej niż 12 sekund nowym informacjom. Jak w takim razie prezentować, aby rozmówca był skupiony na tym, co mówimy?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama