Grecja kojarzy się ze słońcem, Akropolem, Olimpem, mitologią, morzem i licznymi wyspami, oliwą i fetą. Ten piękny i nie tak odległy kraj jest ulubionym wakacyjnym kierunkiem niejednego Polaka. Turystyka, obok eksploatacji największej na świecie floty handlowej, jest jedną z głównych gałęzi greckiej gospodarki. Niestety, od 2007 roku kraj przechodzi poważny kryzys gospodarczy. Grecja jest jednym z najbardziej zadłużonych państw świata. W 2021 stopa bezrobocia w Grecji wynosiła według Eurostatu 13,3% i była drugą najwyższą w Unii Europejskiej, zaraz po Hiszpanii. Dzięki licznym programom pomocowym, reformom rynku pracy i prywatyzacji, sytuacja ekonomiczna Grecji poprawia się. W 2017 wskaźnik PMI (Purchasing Managers Index) dla tamtejszego przemysłu był najwyższy od 2008 roku, zarówno import, jak i eksport powoli rosną. Przed Grecją jeszcze długa droga powrotu do świetności, ale może to oznaczać pojawienie się wielu możliwości nawiązania ciekawych relacji biznesowych. Jak zwykle, aby uniknąć przypadkowych pułapek, błędów i niedomówień, warto poznać kulturę Grecji, która wpływa na zachowania jej mieszkańców. Ta wiedza umożliwi nam między innymi skuteczną komunikację, efektywne prezentacje i owocne negocjacje.

Klienci z różnych stron świata: Grecja

Grecy są bardzo gadatliwym narodem, a sposób, w jaki się komunikują można określić jako intensywny. Są bardzo emocjonalni w swoim przekazie, chociaż podobnie jak Francuzi lubią używać racjonalnych argumentów w swoich debatach. No właśnie, debaty... Grecy je uwielbiają, potrafią prowadzić długie i zaciekłe dyskusje na wiele tematów. Zdecydowanie unikajmy jednak tematów tabu, do których należą polityka i religia, oraz stosunki między Cyprem a Grecją. Unikajmy też otwartego krytykowania Grecji czy Greków. Grecy lubią wchodzić innym w słowo i przerywać wypowiedzi – nie jest to oznaką braku szacunku do rozmówcy, ale po prostu zwyczajem panującym wśród Greków. Grecy stawiają kontakty osobiste ponad wirtualnymi, kontakt fizyczny i wzrokowy są tam najbardziej akcentowane wśród kultur Europy. Przestrzeń osobista może okazać się dla nas nieco za mała, żeby nazwać ją komfortową. Tego samego możemy doświadczyć, jeśli chodzi o kontakt wzrokowy. Mimo że jako Polacy także należymy do kultur, które pokazują skupienie na drugiej osobie oraz szacunek poprzez utrzymywanie kontaktu wzrokowego, ten nawiązywany z Grekami może być dłuższy lub bardziej intensywny niż ten, do którego jesteśmy przyzwyczajeni.

Styl komunikacji

Grecy komunikują się nie wprost, co może być dla nas kłopotliwe i trudne do zrozumienia, gdyż nasz styl komunikacji jest raczej bezpośredni. Jasno i klarownie wyrażamy swoje opinie, zadajemy pytania, rozwiewamy wszelkie wątpliwości. Greków, podobnie jak inne kultury o komunikacji nie wprost trzeba czytać między wierszami. Duża część komunikatów przekazywana jest także niewerbalnie. Żeby zrozumieć Greków trzeba zauważać nie tylko to, co zostało wypowiedziane, ale również to, co zostało przemilczane albo zakomunikowane inaczej, poprzez gesty, mimikę czy postawę ciała.

Ciekawe i warte wspomnienia jest to, że obie kultury, zarówno Grecy jak i Polacy, przekazują negatywną informację zwrotną w sposób bezpośredni. Grecy, mimo swojej komunikacji nie wprost, będą w stanie zakwestionować twoją opinię, jeśli ich będzie inna. Dla nas, dzięki podobieństwu między naszymi kulturami, taka sytuacja będzie bardzo komfortowa. Przynajmniej będziemy wiedzieli na czym stoimy. Kultury, które przemilczają swoją dezaprobatę lub choćby niepewność często doprowadzają do patowych sytuacji. Skoro nie komentują naszej oferty, skąd mamy wiedzieć, co o niej myślą. A nawet gorzej, myślimy, że skoro nie dzielą się negatywną informacją zwrotną, podoba im się to, co proponujemy. Nic bardziej mylnego. Dlatego współpraca z Grekami, pod tym kątem, może działać na naszą korzyść!


Krótki przewodnik po mowie niewerbalnej Greków

  • Unoszenie brwi może oznaczać brak zgody.
  • Kiwanie głową z prawa na lewo oznacza aprobatę.
  • Tak zwane puszczanie oczka uznawane jest za przyjazny gest.
  • Otwarta dłoń skierowana w czyjąś stronę jest uważana za niegrzeczny, a nawet obraźliwy gest. Jest on używany w momentach, kiedy się na kogoś złościmy. Często spotyka się go wśród kierowców, którzy w ten sposób wyrażają swoją frustrację w stosunku do innych użytkowników drogi.
  • Grecy często się dotykają – może nie być to dla ciebie komfortowe, ale pamiętaj, że nie chcą nikogo w ten sposób urazić.
  • Uważaj na powszechny gest „OK”, czyli złączony w kształt litery „o” palec wskazujący i kciuk. Gest ten może być bardzo obraźliwy. Podobną pułapkę może stanowić kciuk skierowany w górę – w Grecji jest on jednoznaczny z naszym środkowym palcem.
  • Zdecydowany uścisk dłoni jest standardowym powitaniem. W przypadku dobrych znajomych pocałunki w oba policzki są na porządku dziennym.

Opracowanie na podstawie: www.businessculture.org i www.veem.com


Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 41/2022

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?

Jak sprawić, by klient po zakupie był bardziej zadowolony niż przed?
  • W czym pomaga dobry kontakt posprzedażowy z klientem?
  • Dlaczego w sprzedaży trzeba dbać o emocje klienta?
  • Na czym polega over-delivery?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 41/2022

Sztuka prezentacji, czyli jak budować zaufanie i obudzić pragnienia klienta

Wielu sprzedawców sądzi, że jednym z najważniejszych etapów procesu sprzedaży jest prezentacja handlowa. Może ona być początkiem długiej współpracy lub początkiem jej końca. Co powinno poprzedzać udaną prezentację? W jaki sposób odgadnąć motywacje klienta i wzbudzić potrzebę posiadania danego produktu? Jak zbudować zaufanie, które zaowocuje przyjęciem naszej propozycji? Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytania, które zadaje sobie każdy sprzedawca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.