Czechy, obok Niemiec, Rosji i Francji, są jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Polski. Łączy nas wiele doświadczeń historycznych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Bliskości geograficznej nie należy jednak mylić z bliskością kulturową. Owszem, istnieje wiele podobieństw między naszymi narodami, ale jest również sporo różnic, które mogą wpływać na powodzenie naszej współpracy z czeskimi kontrahentami.

Klienci z różnych stron świata: Czechy

Podobieństwo kulturowe między nami a Czechami może sprawić, że w kontaktach z naszymi południowymi sąsiadami poczujemy się na tyle bezpiecznie, iż zapomnimy o jakichkolwiek różnicach, których – wbrew pozorom – jest jednak sporo. W czym jesteśmy do Czechów podobni, a czym się różnimy?

Punktualność

Czescy biznesmeni słyną ze swojej punktualności, dlatego na spotkanie należy przybyć kilka minut wcześniej. Lubią konkrety, jednak warto rozpocząć rozmowę od tematu niezwiązanego z biznesem. Do bezpiecznych tematów należą aktualne wydarzenia kulturalne, sportowe czy podróże. Uważaj, żeby nie przesadzić z komplementami, bo może to zostać negatywnie odebrane.

Solidne przygotowanie

Przygotuj się do spotkania. Opracuj możliwe scenariusze, odpowiednie przykłady czy case study. Przedstaw je szczegółowo, na pytania odpowiadaj wyczerpująco. Solidne podstawy zyskają uznanie wśród czeskich klientów i partnerów biznesowych. Czesi cenią pewność siebie, ale nie lubią arogancji. Docenią realistyczne podejście do tematu oraz dobre zrozumienie ich biznesu i czeskich realiów gospodarczych.

Komunikacja nie wprost

Polacy są zdecydowanie bardziej bezpośredni niż Czesi. W naszym przypadku „to co w sercu, to na języku”. Nasz bezpośredni sposób komunikacji może być źle odbierany przez Czechów, nasze intencje mogą być mylnie zinterpretowane. Dla nas taka forma komunikacji oznacza otwartość, szczerość, transparentność. Czesi komunikujący się nie wprost mogą nam się zatem wydawać nieszczerzy, możemy mieć wrażenie, że coś ukrywają.

Ogólne odpowiedzi typu „Musimy się zastanowić” czy „Brzmi ciekawie” mogą mieć znaczenie zarówno pozytywne, jak i negatywne. Czesi znani są ze swojej kurtuazji. Nie przekażą ci negatywnej opinii w sposób bezpośredni. Raczej spuszczą wzrok, niż skrytykują cię publicznie. Dla Polaków, którzy nie mają problemu, żeby konfrontować się w sposób otwarty, taki sposób komunikacji może być zrozumiany jako nieszczery, niejasny i skomplikowany. Nie warto naciskać na Czechów, gdyż łatwo można ich w ten sposób do siebie zniechęcić. Zwracaj uwagę na mowę ciała. Uzbrój się w cierpliwość.

Poważne podchodzenie do tematu, solidne przygotowanie, planowanie z dużym wyprzedzeniem są kluczowe. Czesi są także bardziej powściągliwi w kontaktach niż Polacy. Ma na to wpływ bliskość rynków niemieckiego i austriackiego i zaadaptowanie pewnych charakterystycznych dla tych kultur zasad.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 31/2020

Negocjacje w barwach turkusu

Negocjacje w barwach turkusu
  • Jak pogodzić efektywność negocjacyjną z wartościami turkusu?
  • Czym różni się relacja handlowiec–klient od relacji partnerów biznesowych?
  • Na czym polega nonviolent communication (porozumienie bez przemocy) i co ma wspólnego ze sprzedażą?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 31/2020

Mylić się jest rzeczą ludzką, ale...

Mylić się jest rzeczą ludzką, ale...
  • Jak handlowcy zniechęcają klientów do firmy i jej produktów?
  • Jak zapobiegać takim sytuacjom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama