Czechy, obok Niemiec, Rosji i Francji, są jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Polski. Łączy nas wiele doświadczeń historycznych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Bliskości geograficznej nie należy jednak mylić z bliskością kulturową. Owszem, istnieje wiele podobieństw między naszymi narodami, ale jest również sporo różnic, które mogą wpływać na powodzenie naszej współpracy z czeskimi kontrahentami.

Klienci z różnych stron świata: Czechy

Podobieństwo kulturowe między nami a Czechami może sprawić, że w kontaktach z naszymi południowymi sąsiadami poczujemy się na tyle bezpiecznie, iż zapomnimy o jakichkolwiek różnicach, których – wbrew pozorom – jest jednak sporo. W czym jesteśmy do Czechów podobni, a czym się różnimy?

Punktualność

Czescy biznesmeni słyną ze swojej punktualności, dlatego na spotkanie należy przybyć kilka minut wcześniej. Lubią konkrety, jednak warto rozpocząć rozmowę od tematu niezwiązanego z biznesem. Do bezpiecznych tematów należą aktualne wydarzenia kulturalne, sportowe czy podróże. Uważaj, żeby nie przesadzić z komplementami, bo może to zostać negatywnie odebrane.

Solidne przygotowanie

Przygotuj się do spotkania. Opracuj możliwe scenariusze, odpowiednie przykłady czy case study. Przedstaw je szczegółowo, na pytania odpowiadaj wyczerpująco. Solidne podstawy zyskają uznanie wśród czeskich klientów i partnerów biznesowych. Czesi cenią pewność siebie, ale nie lubią arogancji. Docenią realistyczne podejście do tematu oraz dobre zrozumienie ich biznesu i czeskich realiów gospodarczych.

Komunikacja nie wprost

Polacy są zdecydowanie bardziej bezpośredni niż Czesi. W naszym przypadku „to co w sercu, to na języku”. Nasz bezpośredni sposób komunikacji może być źle odbierany przez Czechów, nasze intencje mogą być mylnie zinterpretowane. Dla nas taka forma komunikacji oznacza otwartość, szczerość, transparentność. Czesi komunikujący się nie wprost mogą nam się zatem wydawać nieszczerzy, możemy mieć wrażenie, że coś ukrywają.

Ogólne odpowiedzi typu „Musimy się zastanowić” czy „Brzmi ciekawie” mogą mieć znaczenie zarówno pozytywne, jak i negatywne. Czesi znani są ze swojej kurtuazji. Nie przekażą ci negatywnej opinii w sposób bezpośredni. Raczej spuszczą wzrok, niż skrytykują cię publicznie. Dla Polaków, którzy nie mają problemu, żeby konfrontować się w sposób otwarty, taki sposób komunikacji może być zrozumiany jako nieszczery, niejasny i skomplikowany. Nie warto naciskać na Czechów, gdyż łatwo można ich w ten sposób do siebie zniechęcić. Zwracaj uwagę na mowę ciała. Uzbrój się w cierpliwość.

Poważne podchodzenie do tematu, solidne przygotowanie, planowanie z dużym wyprzedzeniem są kluczowe. Czesi są także bardziej powściągliwi w kontaktach niż Polacy. Ma na to wpływ bliskość rynków niemieckiego i austriackiego i zaadaptowanie pewnych charakterystycznych dla tych kultur zasad.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 42-43/2022

Customer Service na Facebooku

  • Na czym polega skuteczna obsługa klienta poprzez media społecznościowe?
  • Jakie błędy popełniają najczęściej firmy w komunikacji z klientami na Facebooku?
  • Jak odpowiadać na negatywne posty klientów dotyczące zamówień?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 42-43/2022

Klient w centrum obsługi

Klient w centrum obsługi
  • Na czym polega dobra obsługa klienta w e-commerce?
  • Jakie wskaźniki pokazujące poziom obsługi klienta w sklepie warto mierzyć?
  • Jakie rozwiązania warto wdrożyć, aby zapewnić wysoki poziom obsługi klienta w każdym punkcie jego styku z firmą i w każdym momencie procesu sprzedażowego?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.