Czechy, obok Niemiec, Rosji i Francji, są jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Polski. Łączy nas wiele doświadczeń historycznych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Bliskości geograficznej nie należy jednak mylić z bliskością kulturową. Owszem, istnieje wiele podobieństw między naszymi narodami, ale jest również sporo różnic, które mogą wpływać na powodzenie naszej współpracy z czeskimi kontrahentami.

Podobieństwo kulturowe między nami a Czechami może sprawić, że w kontaktach z naszymi południowymi sąsiadami poczujemy się na tyle bezpiecznie, iż zapomnimy o jakichkolwiek różnicach, których – wbrew pozorom – jest jednak sporo. W czym jesteśmy do Czechów podobni, a czym się różnimy?

Punktualność

Czescy biznesmeni słyną ze swojej punktualności, dlatego na spotkanie należy przybyć kilka minut wcześniej. Lubią konkrety, jednak warto rozpocząć rozmowę od tematu niezwiązanego z biznesem. Do bezpiecznych tematów należą aktualne wydarzenia kulturalne, sportowe czy podróże. Uważaj, żeby nie przesadzić z komplementami, bo może to zostać negatywnie odebrane.

Solidne przygotowanie

Przygotuj się do spotkania. Opracuj możliwe scenariusze, odpowiednie przykłady czy case study. Przedstaw je szczegółowo, na pytania odpowiadaj wyczerpująco. Solidne podstawy zyskają uznanie wśród czeskich klientów i partnerów biznesowych. Czesi cenią pewność siebie, ale nie lubią arogancji. Docenią realistyczne podejście do tematu oraz dobre zrozumienie ich biznesu i czeskich realiów gospodarczych.

Komunikacja nie wprost

Polacy są zdecydowanie bardziej bezpośredni niż Czesi. W naszym przypadku „to co w sercu, to na języku”. Nasz bezpośredni sposób komunikacji może być źle odbierany przez Czechów, nasze intencje mogą być mylnie zinterpretowane. Dla nas taka forma komunikacji oznacza otwartość, szczerość, transparentność. Czesi komunikujący się nie wprost mogą nam się zatem wydawać nieszczerzy, możemy mieć wrażenie, że coś ukrywają.

Ogólne odpowiedzi typu „Musimy się zastanowić” czy „Brzmi ciekawie” mogą mieć znaczenie zarówno pozytywne, jak i negatywne. Czesi znani są ze swojej kurtuazji. Nie przekażą ci negatywnej opinii w sposób bezpośredni. Raczej spuszczą wzrok, niż skrytykują cię publicznie. Dla Polaków, którzy nie mają problemu, żeby konfrontować się w sposób otwarty, taki sposób komunikacji może być zrozumiany jako nieszczery, niejasny i skomplikowany. Nie warto naciskać na Czechów, gdyż łatwo można ich w ten sposób do siebie zniechęcić. Zwracaj uwagę na mowę ciała. Uzbrój się w cierpliwość.

Poważne podchodzenie do tematu, solidne przygotowanie, planowanie z dużym wyprzedzeniem są kluczowe. Czesi są także bardziej powściągliwi w kontaktach niż Polacy. Ma na to wpływ bliskość rynków niemieckiego i austriackiego i zaadaptowanie pewnych charakterystycznych dla tych kultur zasad.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

On-line only no. 25/2019

Uważaj na sygnały, które wysyłasz klientom

Read more

Proces zakupowy oczami klienta. B2B: Olgierd Borówka - firma Straal

AS_24_35.jpg

„Proces zakupowy oczami klienta B2B” to cykl „Asa Sprzedaży”, w którym przepytujemy osoby odpowiedzialne za zakupy produktów, rozwiązań oraz usług z małych i dużych firm, jak w ich organizacji wygląda proces zakupowy, jakie kryteria biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz czego oczekują od handlowców, którzy odpowiadają za proces po stronie dostawcy.

Read more

Żeby klient nie poszedł do konkurencji

AS_24_30.jpg

Henry Ford powiedział, że spotkanie to początek, współpraca to postęp, pozostanie razem to sukces. Dlatego w czasach, kiedy pozyskanie nowego klienta zajmuje coraz więcej czasu, warto mocniej zadbać o utrzymanie swoich dotychczasowych kontrahentów i nie dać im odejść do konkurencji.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement