Czechy, obok Niemiec, Rosji i Francji, są jednym z najważniejszych partnerów biznesowych Polski. Łączy nas wiele doświadczeń historycznych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Bliskości geograficznej nie należy jednak mylić z bliskością kulturową. Owszem, istnieje wiele podobieństw między naszymi narodami, ale jest również sporo różnic, które mogą wpływać na powodzenie naszej współpracy z czeskimi kontrahentami.

Podobieństwo kulturowe między nami a Czechami może sprawić, że w kontaktach z naszymi południowymi sąsiadami poczujemy się na tyle bezpiecznie, iż zapomnimy o jakichkolwiek różnicach, których – wbrew pozorom – jest jednak sporo. W czym jesteśmy do Czechów podobni, a czym się różnimy?

Punktualność

Czescy biznesmeni słyną ze swojej punktualności, dlatego na spotkanie należy przybyć kilka minut wcześniej. Lubią konkrety, jednak warto rozpocząć rozmowę od tematu niezwiązanego z biznesem. Do bezpiecznych tematów należą aktualne wydarzenia kulturalne, sportowe czy podróże. Uważaj, żeby nie przesadzić z komplementami, bo może to zostać negatywnie odebrane.

Solidne przygotowanie

Przygotuj się do spotkania. Opracuj możliwe scenariusze, odpowiednie przykłady czy case study. Przedstaw je szczegółowo, na pytania odpowiadaj wyczerpująco. Solidne podstawy zyskają uznanie wśród czeskich klientów i partnerów biznesowych. Czesi cenią pewność siebie, ale nie lubią arogancji. Docenią realistyczne podejście do tematu oraz dobre zrozumienie ich biznesu i czeskich realiów gospodarczych.

Komunikacja nie wprost

Polacy są zdecydowanie bardziej bezpośredni niż Czesi. W naszym przypadku „to co w sercu, to na języku”. Nasz bezpośredni sposób komunikacji może być źle odbierany przez Czechów, nasze intencje mogą być mylnie zinterpretowane. Dla nas taka forma komunikacji oznacza otwartość, szczerość, transparentność. Czesi komunikujący się nie wprost mogą nam się zatem wydawać nieszczerzy, możemy mieć wrażenie, że coś ukrywają.

Ogólne odpowiedzi typu „Musimy się zastanowić” czy „Brzmi ciekawie” mogą mieć znaczenie zarówno pozytywne, jak i negatywne. Czesi znani są ze swojej kurtuazji. Nie przekażą ci negatywnej opinii w sposób bezpośredni. Raczej spuszczą wzrok, niż skrytykują cię publicznie. Dla Polaków, którzy nie mają problemu, żeby konfrontować się w sposób otwarty, taki sposób komunikacji może być zrozumiany jako nieszczery, niejasny i skomplikowany. Nie warto naciskać na Czechów, gdyż łatwo można ich w ten sposób do siebie zniechęcić. Zwracaj uwagę na mowę ciała. Uzbrój się w cierpliwość.

Poważne podchodzenie do tematu, solidne przygotowanie, planowanie z dużym wyprzedzeniem są kluczowe. Czesi są także bardziej powściągliwi w kontaktach niż Polacy. Ma na to wpływ bliskość rynków niemieckiego i austriackiego i zaadaptowanie pewnych charakterystycznych dla tych kultur zasad.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 29/2020

Jak budować zaufanie u klienta w czasie pandemii

AS_29_30.jpg

W trakcie kryzysu nie są potrzebne żadne szczególne umiejętności. Niezbędne jest za to bardzo rygorystyczne przestrzeganie podstawowych zasad. Jakie umiejętności sprzedażowe będą więc decydowały o zwycięstwie lub porażce handlowca?

Czytaj więcej

"Miło pana widzieć... na ekranie!"

AS_29_26.jpg

Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że większość handlowców, niezależnie od swoich preferencji, zmuszona jest do odbywania spotkań zdalnych w formie tele- lub wideokonferencji. Oczywiście są branże i firmy, gdzie forma zdalna od wielu lat stanowi podstawową formę kontaktu. Jednak dla większości z nas nowa formuła spotkań stanowi dużą trudność, głównie w obszarze zmiany przekonań co do jej skuteczności. Trzeba uczciwie przyznać, że z jednej strony rozwiązania online mają wiele plusów i oferują nowe możliwości komunikacyjne. Z drugiej strony stanowią spore wyzwanie, nie tylko na polu technicznym, ale również w obszarze międzyludzkim. Przyjrzyjmy się zatem najlepszym praktykom, które z pewnością będą przydatne podczas prowadzenia spotkań online.

Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Szwajcaria

AS_29_22.jpg

Mimo że Szwajcaria jest jednym z najmniejszych krajów Europy, należy do państw najbardziej zróżnicowanych kulturowo. Jej mieszkańcy nie tylko mówią czterema językami, ale również różnią się między sobą w zależności od tego, którą część Szwajcarii zamieszkują. U Szwajcarów można zauważyć wpływy i podobieństwa do sąsiadujących Włoch, Niemiec oraz Francji. My postaramy się zrozumieć ogólną kulturę Szwajcarii oraz jej wpływ na zachowania ludzi stamtąd, aczkolwiek pamiętajmy, że jednego szablonu nie powinno przykładać się do każdej napotkanej osoby.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama