Od 2016 roku Arabia Saudyjska realizuje plan uniezależnienia się od ropy, tak zwaną Wizję 2030. Główne filary planu są następujące: filar ekonomiczny zakłada dywersyfikację gospodarki, filar społeczny ma na celu poprawę usług dla ludności, szczególnie w obszarach zdrowia, kultury, wypoczynku i turystyki. Z kolei filar polityczny celuje w rewizję struktur instytucjonalnych, aby poprawić przejrzystość systemu zarządzania i zachęcić młodsze pokolenie do większego udziału w życiu publicznym. Tak duże zmiany mogą oznaczać wiele nowych możliwości dla przedsiębiorców, nawet tych z zagranicy. Połowa mieszkańców Arabii Saudyjskiej to obcokrajowcy. Mimo to tutejsza kultura jest silnie nasycona lokalnymi wartościami i tradycjami. Ktokolwiek udaje się tam w interesach, może oczekiwać dużej gościnności, ale też odwołanych spotkań i opóźnień oraz twardych negocjacji. Warto przede wszystkim być elastycznym i otwartym, nie dać się zwieść licznym stereotypom. Trzeba być po prostu profesjonalnym i rzetelnie podejść i do tematu rozmów, i do budowania relacji z kontrahentem.

Klienci z różnych stron świata: Arabia Saudyjska

Spotkania i negocjacje

Największym wyzwaniem jest samo umówienie się na spotkanie. Podobno istnieją dwa skuteczne sposoby. Po pierwsze, można być przedstawionym przez wspólny kontakt, czyli mieć referencje. Można też odwrotnie: przybyć na rozmowę bez wcześniejszego umówienia i liczyć na to, że saudyjska gościnność pozwoli na niezapowiedziane spotkanie. Jeśli już uda ci się je umówić, ważne jest, żeby pojawić się u kontrahenta punktualnie, ale niech cię nie zdziwi to, że osoba, z którą masz się spotkać, może być nieco spóźniona. Spóźnienia, odwołane spotkania, ale też przeciągające się rozmowy są powszechne.

Saudyjczycy są bardzo gościnni i hojni, na pewno zostaniesz poczęstowany kawą, herbatą i przekąskami. Ważne jest to, żeby przywitać się ze wszystkimi obecnymi w pomieszczeniu, podając rękę. Poniżej bardziej szczegółowo omówimy, jak się zachować w przypadku obecności kobiet na spotkaniu. Swoich kontrahentów tytułuje się formalnie, używając ich tytułów, na przykład doktor. Podczas spotkania raczej nie przestrzega się żadnej ścisłej agendy. Spotkania przebiegają spokojnie, a podjęcie decyzji może zająć nieco czasu. W związku z tym, że Saudyjczycy są narodem relacyjnym, na pewno będą cię chcieli nieco poznać, dlatego też rozpoczną rozmowę od małej pogawędki na tematy niekoniecznie związane z interesami, czyli tak zwanym small talk. Nie oczekuj zatem, że pierwsze spotkanie będzie bardzo konstruktywne lub zapadną na nim ważne decyzje. Ważna jest też godzina, na którą spotkanie jest umawiane. Pamiętajmy, żeby nie zakłócało pory modlitw. Najlepiej zatem umówić się na godziny poranne, jeszcze przed południową modlitwą lub poobiednie. Kolejnym punktem do zapamiętania w celu przeprowadzenia efektywnego spotkania biznesowego z Saudyjczykami jest powstrzymywanie się od otwartej krytyki innych uczestników – można to zrobić w bardziej delikatny, pośredni sposób, lub zadając odpowiednio sformułowane pytania.

Prezentacje nie muszą być bardzo techniczne, chyba że wymaga tego ich temat. Saudyjczycy zwracają za to uwagę na styl i estetykę. W przypadku sprzedaży produktu lub usługi negocjacje dotyczące ceny są normalnością. Nie bądź jednak bardzo agresywny czy nachalny, za to zdecydowany, a przy tym uprzejmy.

Hierarchiczność i proces podejmowania decyzji

Arabia Saudyjska charakteryzuje się kulturą bardzo hierarchiczną, struktury organizacyjne są mocno rozbudowane. Decyzje podejmowane są przez najwyżej postawionych menedżerów i dyrektorów, lub głowy rodziny. Od kierownictwa firm oczekuje się lojalności, co za tym idzie braku krytyki i kwestionowania decyzji, zwłaszcza tych najbardziej strategicznych. Mimo że tempo zmian w Arabii Saudyjskiej jest bardzo szybkie, decyzje podejmuje się powoli.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 42-43/2022

Customer Service na Facebooku

  • Na czym polega skuteczna obsługa klienta poprzez media społecznościowe?
  • Jakie błędy popełniają najczęściej firmy w komunikacji z klientami na Facebooku?
  • Jak odpowiadać na negatywne posty klientów dotyczące zamówień?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 42-43/2022

Klient w centrum obsługi

Klient w centrum obsługi
  • Na czym polega dobra obsługa klienta w e-commerce?
  • Jakie wskaźniki pokazujące poziom obsługi klienta w sklepie warto mierzyć?
  • Jakie rozwiązania warto wdrożyć, aby zapewnić wysoki poziom obsługi klienta w każdym punkcie jego styku z firmą i w każdym momencie procesu sprzedażowego?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.