Przybywa polskich firm, które chcą robić biznes we Francji. Polski eksport do tego kraju wzrósł w latach 2016–2019 o dziewiętnaście procent i stanowi obecnie nasz czwarty co do wielkości rynek eksportowy. Przybywa także francuskich firm przejmowanych przez polski kapitał. Nasze stosunki gospodarcze są znacznie lepsze niż stosunki polityczne. A jak wygląda współpraca na płaszczyźnie międzykulturowej?

Erin Meyer, autorka „Culture Map”, opisująca różnice między­kulturowe, z pochodzenia Amerykanka, obecnie mieszkająca we Francji, w jednym z wywiadów opowiada o doświadczeniu ze współpracy swojego francuskiego zespołu z wizytującym zespołem z Indii. Po tygodniu współdziałania zapytała zespół z Indii, jak im się współpracowało z Francuzami. Ich odpowiedź była jak najbardziej pozytywna: francuscy koledzy są zorganizowani, punktualni, dokładni, mili i grzeczni. Po jakimś czasie zespół we Francji został odwiedzony przez zespół z Anglii. Po tygodniu współpracy Meyer zadała to samo pytanie angielskim kolegom. Ich odpowiedź była dokładnie odwrotna! Opisali Francuzów jako chaotycznych, niezorganizowanych, spóźnialskich, aroganckich i nieuprzejmych.

Skąd biorą się tak wielkie różnice w postrzeganiu tych samych ludzi? I kto ma rację?

Erin Meyer dowodzi, że kultura to pojęcie relatywne. Odmienne kultury opisujemy z własnej perspektywy. Zachowania, które mogły świadczyć o zorganizowaniu, dokładności, uprzejmości były subiektywnie postrzegane przez Hindusów. Anglicy widzieli je odwrotnie.

Jak Francuzi są postrzegani przez Polaków? Jakie mamy o nich opinie i jak mogą one wpłynąć na nasze relacje biznesowe?

Wszyscy znamy wiele stereotypów o Francuzach, które – jak wszystkie tego typu przekonania – może nie wzięły się znikąd, ale większość z nich jest niesprawiedliwa i mam tu na myśli zarówno te pozytywne, jak i te przedstawiające przedstawicieli tego narodu w złym świetle. Do najbardziej powszechnych należą takie mówiące, że Francuzi:

  • są aroganccy,
  • nie mówią w innych językach, tylko po francusku,
  • wywyższają się,
  • są intelektualistami,
  • bardzo zwracają uwagę na wygląd, a przy tym sami są bardzo stylowi i szykowni.

Takie wyobrażenie może wpłynąć na nasze nieprzychylne lub, w najlepszym przypadku, zdystansowane nastawienie w kontaktach z obywatelami Francji. Warto poznać tę kulturę nieco lepiej i wykorzystać tę wiedzę w celu zrozumienia zachowań Francuzów i dopasowania własnych tak, aby osiągnąć sukces we współpracy z nimi.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Poprowadź klienta do zakupu

AS_28_36.jpg

Przywództwo w sprzedaży to przede wszystkim zdolność do wywierania wpływu. Tradycyjne metody sprzedaży kładą duży nacisk na prezentację oferty, a tym samym na mówienie. Nowoczesne przywództwo w sprzedaży to jednak przede wszystkim umiejętność trafnego zadawania pytań i empatycznego słuchania.

Czytaj więcej

Czy zawsze warto rozpatrywać reklamacje na korzyść klienta?

AS_28_32.jpg

Niezależnie od tego, czy kupujemy produkt, czy usługę, dokonując płatności, chcemy dostać dokładnie to, czego oczekiwaliśmy. Jak podejść do reklamacji w czasach, kiedy o dokonaniu zakupu i zbudowaniu relacji pomiędzy klientem a marką decydują przede wszystkim emocje?

Czytaj więcej

Czerwona kokarda, czyli czego (nie) oczekuje klient?

AS_28_28.jpg

Mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach kupno samochodu z salonu nie powinno nastręczać większych trudności. Ba, powinno być tak rutynowe, jak kupno ulubionej bułki u piekarza. Wchodzisz do salonu, kupujesz i wychodzisz, a uszczęśliwiony sprzedawca (prowizja!) nieba ci przychyli, żebyś był zadowolony. Cóż, przekonałam się ostatnio, że taka transakcja może być niesamowitą przygodą, a wydanie stu tysięcy złotych wcale nie jest takie proste, jak by się mogło wydawać. Nie wierzycie? Posłuchajcie...

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama