Przybywa polskich firm, które chcą robić biznes we Francji. Polski eksport do tego kraju wzrósł w latach 2016–2019 o dziewiętnaście procent i stanowi obecnie nasz czwarty co do wielkości rynek eksportowy. Przybywa także francuskich firm przejmowanych przez polski kapitał. Nasze stosunki gospodarcze są znacznie lepsze niż stosunki polityczne. A jak wygląda współpraca na płaszczyźnie międzykulturowej?

Klienci w różnych stron świata: Francja

Erin Meyer, autorka „Culture Map”, opisująca różnice między­kulturowe, z pochodzenia Amerykanka, obecnie mieszkająca we Francji, w jednym z wywiadów opowiada o doświadczeniu ze współpracy swojego francuskiego zespołu z wizytującym zespołem z Indii. Po tygodniu współdziałania zapytała zespół z Indii, jak im się współpracowało z Francuzami. Ich odpowiedź była jak najbardziej pozytywna: francuscy koledzy są zorganizowani, punktualni, dokładni, mili i grzeczni. Po jakimś czasie zespół we Francji został odwiedzony przez zespół z Anglii. Po tygodniu współpracy Meyer zadała to samo pytanie angielskim kolegom. Ich odpowiedź była dokładnie odwrotna! Opisali Francuzów jako chaotycznych, niezorganizowanych, spóźnialskich, aroganckich i nieuprzejmych.

Skąd biorą się tak wielkie różnice w postrzeganiu tych samych ludzi? I kto ma rację?

Erin Meyer dowodzi, że kultura to pojęcie relatywne. Odmienne kultury opisujemy z własnej perspektywy. Zachowania, które mogły świadczyć o zorganizowaniu, dokładności, uprzejmości były subiektywnie postrzegane przez Hindusów. Anglicy widzieli je odwrotnie.

Jak Francuzi są postrzegani przez Polaków? Jakie mamy o nich opinie i jak mogą one wpłynąć na nasze relacje biznesowe?

Wszyscy znamy wiele stereotypów o Francuzach, które – jak wszystkie tego typu przekonania – może nie wzięły się znikąd, ale większość z nich jest niesprawiedliwa i mam tu na myśli zarówno te pozytywne, jak i te przedstawiające przedstawicieli tego narodu w złym świetle. Do najbardziej powszechnych należą takie mówiące, że Francuzi:

  • są aroganccy,
  • nie mówią w innych językach, tylko po francusku,
  • wywyższają się,
  • są intelektualistami,
  • bardzo zwracają uwagę na wygląd, a przy tym sami są bardzo stylowi i szykowni.

Takie wyobrażenie może wpłynąć na nasze nieprzychylne lub, w najlepszym przypadku, zdystansowane nastawienie w kontaktach z obywatelami Francji. Warto poznać tę kulturę nieco lepiej i wykorzystać tę wiedzę w celu zrozumienia zachowań Francuzów i dopasowania własnych tak, aby osiągnąć sukces we współpracy z nimi.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 31/2020

Negocjacje w barwach turkusu

Negocjacje w barwach turkusu
  • Jak pogodzić efektywność negocjacyjną z wartościami turkusu?
  • Czym różni się relacja handlowiec–klient od relacji partnerów biznesowych?
  • Na czym polega nonviolent communication (porozumienie bez przemocy) i co ma wspólnego ze sprzedażą?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 31/2020

Mylić się jest rzeczą ludzką, ale...

Mylić się jest rzeczą ludzką, ale...
  • Jak handlowcy zniechęcają klientów do firmy i jej produktów?
  • Jak zapobiegać takim sytuacjom?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama