Przybywa polskich firm, które chcą robić biznes we Francji. Polski eksport do tego kraju wzrósł w latach 2016–2019 o dziewiętnaście procent i stanowi obecnie nasz czwarty co do wielkości rynek eksportowy. Przybywa także francuskich firm przejmowanych przez polski kapitał. Nasze stosunki gospodarcze są znacznie lepsze niż stosunki polityczne. A jak wygląda współpraca na płaszczyźnie międzykulturowej?

Erin Meyer, autorka „Culture Map”, opisująca różnice między­kulturowe, z pochodzenia Amerykanka, obecnie mieszkająca we Francji, w jednym z wywiadów opowiada o doświadczeniu ze współpracy swojego francuskiego zespołu z wizytującym zespołem z Indii. Po tygodniu współdziałania zapytała zespół z Indii, jak im się współpracowało z Francuzami. Ich odpowiedź była jak najbardziej pozytywna: francuscy koledzy są zorganizowani, punktualni, dokładni, mili i grzeczni. Po jakimś czasie zespół we Francji został odwiedzony przez zespół z Anglii. Po tygodniu współpracy Meyer zadała to samo pytanie angielskim kolegom. Ich odpowiedź była dokładnie odwrotna! Opisali Francuzów jako chaotycznych, niezorganizowanych, spóźnialskich, aroganckich i nieuprzejmych.

Skąd biorą się tak wielkie różnice w postrzeganiu tych samych ludzi? I kto ma rację?

Erin Meyer dowodzi, że kultura to pojęcie relatywne. Odmienne kultury opisujemy z własnej perspektywy. Zachowania, które mogły świadczyć o zorganizowaniu, dokładności, uprzejmości były subiektywnie postrzegane przez Hindusów. Anglicy widzieli je odwrotnie.

Jak Francuzi są postrzegani przez Polaków? Jakie mamy o nich opinie i jak mogą one wpłynąć na nasze relacje biznesowe?

Wszyscy znamy wiele stereotypów o Francuzach, które – jak wszystkie tego typu przekonania – może nie wzięły się znikąd, ale większość z nich jest niesprawiedliwa i mam tu na myśli zarówno te pozytywne, jak i te przedstawiające przedstawicieli tego narodu w złym świetle. Do najbardziej powszechnych należą takie mówiące, że Francuzi:

  • są aroganccy,
  • nie mówią w innych językach, tylko po francusku,
  • wywyższają się,
  • są intelektualistami,
  • bardzo zwracają uwagę na wygląd, a przy tym sami są bardzo stylowi i szykowni.

Takie wyobrażenie może wpłynąć na nasze nieprzychylne lub, w najlepszym przypadku, zdystansowane nastawienie w kontaktach z obywatelami Francji. Warto poznać tę kulturę nieco lepiej i wykorzystać tę wiedzę w celu zrozumienia zachowań Francuzów i dopasowania własnych tak, aby osiągnąć sukces we współpracy z nimi.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty Tylko on-line nr 30/2020

Webinary ‑ kluczowe w e‑sprzedaży

ECOM_16_67.jpg
  • Jak zdobyć odbiorców, którzy wezmą udział w webinarium?
  • Jak zaplanować promocję webinarium?
  • Z jakich narzędzi skorzystać w zależności od potrzeb?
Czytaj więcej

Po co dzwonisz/jedziesz do klienta?

AS_30_30.jpg

Pomimo tego, że żyjemy i działamy w mocno cyfrowym świecie, w którym wiele rzeczy można załatwić na odległość, to jednak bezpośrednie rozmowy i spotkania z klientami wciąż są jednymi z najskuteczniejszych metod sprzedaży – a już na pewno dotyczy to B2B. W jaki zatem sposób efektywnie podejść do planowania kontaktów z klientami, żeby przyniosły jak najlepszy efekt?

Czytaj więcej

Co to znaczy wejść w buty klienta?

AS_30_26.jpg

Stare powiedzenie mówi: „Zanim coś sprzedasz, przejdź co najmniej milę w butach klienta.” Obejrzenie rzeczywistości z perspektywy potencjalnego nabywcy pozwala zrozumieć jego potrzeby i bariery decyzyjne, co znacznie ułatwia zaprojektowanie procesu sprzedaży. Jak wejść skutecznie w buty klienta, zrozumieć z czym się mierzy i przekuć to na sprzedaż?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama