Ostatnie lata – tak, stwierdzenie „lata” ma już uzasadnienie! – pokazały nam, że tradycyjne fizyczne wizyty u klienta czy też spotkania gdzieś na „mieście” odchodzą do lamusa. Niezależnie od tego, czy zgodnie z polityką twojej firmy wróciłeś do osobistych spotkań z klientami, czy też świetnie odnajdujesz się w nowej, bardziej zdalnej rzeczywistości, mam dla ciebie serię porad, które pomogą ci utrzymać dobre relacje z obecnymi klientami, szukać nowych kontrahentów z twojego domowego biura i zachować równowagę pomiędzy pracą zdalną/hybrydową a życiem prywatnym.

Ostatni raz widzieliśmy się w 2019 roku
Znasz to? Spotyka się dwóch staruszków i zaczynają rozmowę od kwestii w stylu:
– A pamiętasz jak to było w 1957? To były czasy!
Ostatnie lata pokazały, że budowanie i utrzymywanie relacji dzięki nowinkom technologicznym odpowiedzialnym za komunikację weszło do naszych biur i domów na stałe.
Nieważne czy pracujesz zdalnie, hybrydowo, czy wyłącznie z biura; kolejne lata przywiążą nas do laptopów, telefonów i kamerek na dłuższy czas.
Pierwszą rzeczą, jaką możesz zrobić, by utrzymać kontakt ze swoimi klientami, bez konieczności częstych wizyt, są stałe, cykliczne telefony.
Przeczytaj historię Tomka i jego przygód z klientem, który przynajmniej raz w miesiącu podejmował go w swoim biurze pod Krakowem.
Relacje to nie tylko domykanie sprzedaży – ale to pewnie wiesz
Tomek sprawdził kalendarz w swoim CRM-ie i wtorkowy poranek miał mu przynieść trzy rozmowy z klientami. Firma Tomka dostarcza artykuły biurowe do krakowskich biur. Ostatni czas był trudny, ale po serii zmian – takich jak dostawy do domu klienta, serwis sprzętu oraz kawa do każdego zamówienia przekraczającego 200 zł, szef Tomka mógł spać spokojnie, a pracownicy zająć się swoimi zadaniami.
Tomek wybrał numer do Invox System – jego rozmówca, Jacek zajmował się w niej zakupami i obsługą klienta.
– Dzień dobry, panie Jacku – zaczął z uśmiechem na ustach; taka postawa to podstawa.
Najpierw uśmiech, potem telefon. Jeśli nie możesz się uśmiechnąć, bo coś cię blokuje – lepiej odpuść i zaplanuj inne działania, napij się kawy i wróć do telefonu, gdy nieco poprawisz swój dzień.
– Dzień dobry panie Tomku, w czym mogę pomóc? – odpowiedział Jacek. – Z tego, co wiem zamówienie poszło do pana w czwartek. Czy wszystko jest OK? Bo będziemy drukować ofertówki do wysyłki i muszę mieć te tusze i folie w tym tygodniu.
– Spokojnie. Wszystko jest w porządku. Zamówienie dziś wychodzi z magazynu. Dzwonię, bo jak pan wie, nie widzieliśmy się od dłuższego czasu. Chciałem porozmawiać o tym, jakie działania pan planuje na najbliższe miesiące? Jakieś ciekawe akcje? Jakiś obszar, w którym mogę pomóc?
Seria pytań o to, czym planuje się zająć klient, jest całkiem na miejscu w momencie, gdy tylko w ten sposób możesz sprawdzić, czego klient aktualnie potrzebuje.
– W sumie nie planujemy nic nowego poza wysyłką ofertówek z pakietem słodyczy do klientów jesienią. Popytam w naszym dziale marketingu, czy mają temat, który warto razem poruszyć.
W słuchawce zapadła cisza. Jacek sprawdzał coś w notesie, a Tomek czekał na rozwój wypadków. Po chwili do rozmowy wrócił Jacek.
– Panie Tomku? Jest tam pan?
– Tak, jestem; nie chciałem przeszkadzać. Mogę w czymś pomóc?
– Mamy tutaj pewien pomysł, ale dobrze by to było omówić u nas w firmie, tylko że zazwyczaj fizycznie nie wiem, jak to ogarnąć... – znów cisza.
Tomek miał pomysł jak to rozwiązać. Podobne rozmowy przeprowadza już od kilku tygodni i zawsze proponuje jedno rozwiązanie; oczywiście jeśli klient wcześniej tego nie zrobi.
– Nie ma to jak Skype, Google Meets lub inny komunikator. Co pan na to? Spotykam się w ten sposób z wieloma klientami i dzięki temu możemy wspólnie omówić to, co do tej pory załatwialiśmy podczas spotkań osobistych. Działamy?
– Czemu nie? Korzystamy czasem z Meetsa, więc wymieńmy się e-mailami i ustalimy szczegóły z naszym marketingiem.
– Super, dobrego dnia.
– Do usłyszenia, pozdrawiam.
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
