Na pewno znasz historię o młodym handlowcu, który trafił do najtrudniejszego klienta i sprzedał, ponieważ nie wiedział, że to jest „trudny klient”. Nie przypadkiem mówi się, że pozytywne nastawienie w sprzedaży niczego nie załatwia, ale negatywne niszczy wszystko. Jak więc pracować z własnym umysłem i nastawieniami, aby te wspierały nasz sukces i efektywność?

Źródło sukcesu znajduje się w twojej głowie
W scenie otwierającej serial „Magia kłamstwa” widzimy głównego bohatera, specjalistę od odczytywania mikromimiki, który przesłuchuje terrorystę podejrzanego o podłożenie bomby. Przesłuchiwany, nie udzielając żadnej odpowiedzi, przekazuje przesłuchującemu wszystkie niezbędne informacje gestami i mikromimiką, przy okazji udowadniając swoją winę, której werbalnie zaprzecza. Bohater serialu jest specjalistą rozpoznającym intencje ludzi po ich zachowaniu, postawie i mimice. Praktyka pokazuje, że ewolucja wyposażyła nas w taką umiejętność, której często sobie nawet nie uświadamiamy.

Czasem to, co chcemy ukryć, jest tak widoczne, że krzyczy głośniej niż wypowiadane słowa. Każdy z pewnością miał do czynienia ze zmęczonym sprzedawcą, kiedy na powitanie słyszał „Dzień dobry. W czym mogę pomóc?”, a jednak jak na dłoni było widać, że dzień wcale nie jest dobry, handlowiec wita, bo musi i wcale nie chce pomagać. Sprzedaż najpierw odbywa się w głowie. To tam odnosimy swój pierwszy i często najważniejszy sukces. I to właśnie tam z reguły leży przyczyna porażek. Nie w klientach, nie w produkcie, nie w rynku czy konkurencji. Najważniejsze techniki sprzedażowe to te, które dotyczą pracy z własnymi przekonaniami. A destrukcyjnych przekonań, uniemożliwiających rozwinięcie skrzydeł i czerpania z zawodu sprzedawcy pełnej satysfakcji jest zaskakująco dużo.

Przekonania dotyczące sprzedaży i roli handlowca

  • Jak nie potrafisz się uśmiechać, nie zakładaj sklepu.
  • Jeśli nie potrafisz wchodzić kominem, po tym jak wyrzucą cię przez okno, to się nie nadajesz do sprzedaży.
  • Sprzedaż to nie jest praca dla grzecznych chłopców i dziewczynek, tu trzeba umieć być cwanym, twardym, czasem należy też kłamać i oszukiwać.
  • Sprzedawać to znaczy umieć kłamać tak, żeby nikt się nie zorientował.
  • Dobry handlowiec sprzeda lodówkę Eskimosowi.

Często spotykam na swojej drodze ludzi twierdzących, że nie nadają się do sprzedaży, ponieważ patrzą na nią przez pryzmat takich właśnie stereotypów. Handel kojarzy im się z cwaniactwem lub zalegalizowanym oszustwem. Jest to opinia wygłaszana przez ludzi wrażliwych, o wysokim poziomie empatii. A moje doświadczenie pokazuje, że takie osoby są świetne we wszystkich branżach sprzedażowych, w których potrzebne jest profesjonalne doradztwo. Gdzie w ciągu dnia prowadzi się dwie, trzy rozmowy, które wymagają koncentracji i identyfikacji z problemem klienta. Gdzie trzeba w spokoju poszukać rozwiązań. Wszystkie przekonania, o których napisałem powyżej, są fałszywe, jeżeli na sprzedaż patrzysz długofalowo i chcesz zbudować grupę lojalnych klientów, będących ambasadorami twojej marki.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży

Każdego dnia, wychodząc do pracy, zabierasz ze sobą emocje. Podczas spotkania z klientem oprócz swoich emocji spotykasz również jego emocje. Są one obecne w życiu, zarówno zawodowym, jak i prywatnym, przez cały czas. Umiejętność zapanowania nad nimi, przekierowania ich w odpowiednią stronę to niezwykle ważne kwestie, zwłaszcza w sprzedaży. Z pomocą przychodzi obszar inteligencji emocjonalnej, inaczej określanej jako EQ – emotional quotient.

Czytaj więcej

Jak podtrzymać swoją motywację do sprzedaży?

Jak podtrzymać swoją motywację do sprzedaży?

Są zawody, w przypadku których motywacja i zadowolenie z tego, co się robi, są drugorzędne. Są też takie, w których od przyjemności czy motywacji ważniejsza jest po prostu koncentracja. Ale sprzedaż jest inna. Jest oparta na emocjach. Sukces w sprzedaży jest wprost proporcjonalnie zależny od zaangażowania samego handlowca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.