Niektóre cechy charakteru i umiejętności są uniwersalne dla każdego biznesu i każdej branży. Jedną z nich jest pewność siebie, bo chyba nie ma nikogo, kto by zaprzeczył, że efektywny lider, sprzedawca czy trener powinien być pewny siebie. Nikt z nas jednak z pewnością siebie się nie rodzi, a dopiero ją wykształca. Jak to zrobić?

Pewności siebie można się nauczyć!

W gruncie rzeczy chyba każdy z nas na swój sposób czuje i wie, czym jest pewność siebie, a jednocześnie stworzenie jej definicji nie jest już takie proste. Filozofowie zwracali uwagę na to, że jest to obserwacja i refleksja nad samym sobą, lub sumą doświadczeń, czy też granicą pewnej swobody. Z punktu psychologicznego to poczucie własnej wartości, akceptacji i wiary w swoje kompetencje. Zestaw takich cech niewątpliwie będzie może nawet niezbędny w biznesie, gdzie potrzebujemy odpowiedniego nastawienia, wyglądu i działań, aby osiągnąć szeroko rozumiany sukces. I właśnie w tych trzech obszarach znajdziemy za chwilę ćwiczenia, wyniki badań i inspiracje, aby budować i wzmacniać pewność siebie.

Brak pewności siebie dotyczył zapewne każdego z nas, kiedy zaczynaliśmy całkiem nową pracę. Nie znamy jeszcze dobrze współpracowników i środowiska pracy, niektóre pytania o produkty wydają się nam wyrwane z księgozbioru fizyki kwantowej, nie do końca radzimy sobie też być może ze wszystkimi procedurami. Jak w takich warunkach mamy wyglądać na pewnych siebie idąc na spotkanie z ludźmi, których nie znamy? Wszystkie te uwarunkowania sprawiają, że odczuwamy stres, a nasz organizm chce walczyć, lub częściej uciekać, więc dosłownie kuli się w sobie. Wizualnie stajemy się mniejsi i cichsi, aby nikt ani nic nas nie zobaczyło. Z drugiej strony zbyt duże epatowanie pewnością siebie również nie jest kluczem do sukcesu, bo jesteśmy wtedy odbierani jako osoby zuchwałe, żeby nie napisać zadzierające nosa, a z takimi osobami mało kto lubi współpracować. Trzeba znaleźć złoty środek i być może poniższa klasyfikacja działań właśnie w tym nam pomoże. Zacznijmy od czegoś, co wygląda na sprawę oczywistą, a jednocześnie jest fundamentem budowania pewności siebie.

1. Wiedza i przygotowanie

Wchodząc do jakiejkolwiek firmy powinniśmy korzystać z każdego źródła wiedzy, jakie może przygotować nas do pracy pod kątem merytorycznym. Wciąż zauważam, jak wielu handlowców nie wykorzystuje know-how firmy, która prosperuje na rynku 10, 15, a czasem nawet 30 lat! Przez jedną dekadę pojawiały się i przeobrażały dziesiątki produktów i usług, miał miejsce krach na rynkach inwestycyjnych, w szeregach firmy mniej lub bardziej rotacyjnie pracowały setki, jeśli nie tysiące osób, które obsłużyły kolejne tysiące klientów. Bardzo rzadko doceniamy siłę wiedzy, informacji i pomysłów, jakie są ukryte pod szyldem firmy. Co zrobiłbym dzisiaj, gdybym zaczynał pracę od nowa?

  • Czytał i zgłębiał wszystkie materiały szkoleniowe, jakie gwarantuje firma (łącznie z podawanymi źródłami). Czasem spotykam się z głosami, że nie mamy na to czasu w trakcie dnia pracy, a czasu prywatnego nie chcemy na to poświęcać. Warto się zastanowić, w czyim interesie jest nabycie wiedzy?
  • Rozmawiał i obserwował pracę najbardziej doświadczonych pracowników, zwłaszcza tych odnoszących sukcesy w firmie. Byłem ewenementem u dużego ubezpieczyciela, kiedy poprosiłem o kontakt do 10 czołowych agentów, aby porozmawiać z nimi i przyjąć rady. Takie osoby nas nie pogryzą, a wręcz poczują się docenione, że chcemy sięgnąć do ich wiedzy, oraz doświadczeń. Spróbowaliście kiedyś dotrzeć do nich?
  • Czytał prasę i literaturę branżową, uczestniczył w webinarach, konferencjach, czytał polecane książki. Dzisiaj mamy tak łatwy i szeroki dostęp do wiedzy, że to wstyd nie pić z tego źródła. Kiedy ostatni raz czytałeś, słuchałeś, oglądałeś coś dodatkowo?

Aby być pewnym siebie, należy zatem dążyć do znalezienia się na pozycji eksperta merytorycznego. I tu trzeba uważać na jedną bardzo ważną rzecz. Efekt Duninga-Krugera ostrzega nas przed tym, co się może stać, kiedy nabędziemy „trochę” wiedzy. Otóż często młodzi handlowcy (choć nie tylko oni) odnosząc pierwsze sukcesy i widząc, że mają nieco więcej wiedzy branżowej niż wcześniej, zaczynają czuć się... zbyt pewnie. Są w stanie pouczać innych, wypowiadać się na wiele tematów, a co gorsza mogą przestać się uczyć, bo stwierdzają, że już praktycznie wszystko wiedzą.

W jaki sposób przełamać ten efekt? Pokornie poszerzać nadal swoją wiedzę. W pewnym momencie zauważymy, ile jeszcze nie wiemy i być może poczujemy się mniej pewnie w danym zakresie, ale będzie to chwilowe, bo merytoryka to podstawa rozwoju. Kiedy jesteśmy na bieżąco z ofertami, cenami, wydarzeniami rynkowymi będziemy po prostu bardzo dobrze przygotowani, aby komuś coś doradzić i pomóc wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprzedaż bez szewskiej pasji

Sprzedaż bez szewskiej pasji

W każdym zawodzie nerwy i agresja są rzeczą niepożądaną, ale w sprzedaży mogą one zepsuć szczególnie wiele. Jednocześnie to właśnie tu okazji do utarczek jest wyjątkowo dużo.

Czytaj więcej

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży

Inteligencja emocjonalna w sprzedaży

Każdego dnia, wychodząc do pracy, zabierasz ze sobą emocje. Podczas spotkania z klientem oprócz swoich emocji spotykasz również jego emocje. Są one obecne w życiu, zarówno zawodowym, jak i prywatnym, przez cały czas. Umiejętność zapanowania nad nimi, przekierowania ich w odpowiednią stronę to niezwykle ważne kwestie, zwłaszcza w sprzedaży. Z pomocą przychodzi obszar inteligencji emocjonalnej, inaczej określanej jako EQ – emotional quotient.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.