Jak zmieniać swoje nawyki?

Tylko on-line nr 28/2020

Na ścianie w szatni jednego z najlepszych zespołów koszykarskiej ligi NBA wisi cytat: „Gdy wszystko zdaje się nieskuteczne, idę popatrzeć na pracę kamieniarza sto razy uderzającego w skałę, na której nie pojawia się nawet drobna rysa. Ale za sto pierwszym uderzeniem kamień pęka na dwoje, a ja wiem, że nie ostatni cios to sprawił, lecz wszystkie, które nastąpiły przed nim”. To według mnie bardzo obrazowa definicja nawyku. Nawyku, czyli czynności, którą wykonujemy w sposób powtarzalny, wręcz automatycznie.

Często wmawiamy sobie, że sukces wymaga bardzo dużych działań, a poprawienie czegoś tylko o 1% jest praktycznie niedostrzegalne. W dłuższej perspektywie czasu wygląda to jednak zupełnie inaczej. Prosty przykład matematyczny: jeśli handlowiec potrafiłby poprawiać swoją wydajność o jeden procent dziennie przez rok (tylko o jeden 1%!), to na koniec będzie 37 razy lepszy w stosunku do poziomu, z jakiego zaczął. Gdyby jednak pogarszał swoją pracę o 1%  dziennie, to po roku doszedłby praktycznie do zera i pewnie już nie pracowałby w danej firmie. Nawyki są tym cennym procentem na drodze do samodoskonalenia się.

1% lepiej dziennie przez rok: 1,01365 = 37,78

1% gorzej dziennie przez rok: 0,99365 = 0,03

Zwycięzcy i przegrani mają te same cele

Brzmi to okrutnie, lecz taka jest prawda. Jedni i drudzy dążą do tego samego, ale wygrywa tylko jedna grupa. Rezultat końcowy jest efektem wcześniejszych działań, które są powtarzalne i wydają się nic nie wnosić. Handlowcy oczekują często, by ich postępy były liniowe i irytują się, jak nieefektywne wydają się być wprowadzane drobne zmiany w ciągu pierwszych dni, tygodni czy miesięcy. Mają wrażenie, że zmierzają donikąd. To jedna z głównych trudności w nabywaniu trwałych nawyków. Wiele osób, nie widząc szybkiego, mierzalnego rezultatu, postanawia przestać stosować jakieś działanie, twierdząc, że nie przynosi ono skutku. Gdy takie podejście się ugruntuje, łatwo odpuszczają na dobre. Sytuacja jest jednak zupełni odwrotna: wygrywa ten, kto nie utracił zdolności do ciągłego doskonalenia się i komu udaje się wytrwale pracować, by na koniec wszyscy zobaczyli spektakularny efekt.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak podtrzymać swoją motywację do sprzedaży?

Jak podtrzymać swoją motywację do sprzedaży?

Są zawody, w przypadku których motywacja i zadowolenie z tego, co się robi, są drugorzędne. Są też takie, w których od przyjemności czy motywacji ważniejsza jest po prostu koncentracja. Ale sprzedaż jest inna. Jest oparta na emocjach. Sukces w sprzedaży jest wprost proporcjonalnie zależny od zaangażowania samego handlowca.

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 37/2021

Jak sobie radzić z demotywacją po porażce?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.