Wiele osób nieustannie poszukuje motywacji rozumianej jako bodziec do tego, by zabrać się do pracy czy zmienić coś w swoim życiu. Handlowcy często proszą o motywacyjnego kopniaka czy też inną zachętę, która sprawi, że podwoją swoje wysiłki, by zrealizować cel. Pracownicy proszą o podwyżkę, która ma ich zmotywować, szefowie też twierdzą, że jednym z najlepszych czynników motywacyjnych są pieniądze. Niestety takie myślenie to błąd. Dlaczego?

Co Cię motywuje?

Motywacji nie można kupić ani nagle odszukać. To nie jest przedmiot, który leży gdzieś w ukryciu i który można znaleźć, odkurzyć i włączyć jak urządzenie. To tak nie działa. Motywację można, a nawet trzeba w sobie wyrobić. Jeśli nam się to uda, możemy dokonać naprawdę wielkich rzeczy. Czym więc jest motywacja i z czego się składa?

Elementy motywacji

Gdy dana osoba wewnętrznie odczuwa nieodpartą siłę, która pozwala jej wykonywać jakąś czynność bez względu na to, w jakim jest stanie psychofizycznym oraz bez względu na okoliczności, jakie ją spotykają, wówczas faktycznie możemy uznać, że jest zmotywowana. Wyróżniamy 3 elementy motywacji:

  1. Kierunek (co osoba chce zrobić?).
  2. Wysiłek (jak bardzo stara się, żeby to zrobić?).
  3. Wytrwałość (jak długo stara się to zrobić).

Motywacja to rozpoczęcie, a następnie kierowanie i podtrzymywanie aktywności skierowanej na określony cel tak długo, aż zostanie on w pełni osiągnięty. To stan gotowości do podjęcia określonego działania, wzbudzony potrzebą.

Należy także już na początku odróżnić motywację od motywowania, które w swojej definicji brzmi następująco: „motywowanie to marzenia, życzenia, które pobudzają i mobilizują daną osobę do podjęcia działania w celu osiągnięcia celu”. Motywacja jest także sprawą bardzo indywidualną i coś co jedną osobę motywuje, dla innej może być dużym demotywatorem. Nie ma lepszej czy też gorszej motywacji, bo każdy wyrabia ją dla siebie inaczej. Kluczem jest odnalezienie swojego własnego jej źródła.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tylko on-line nr 36/2021

Dlaczego nie warto być handlowcem?

Dlaczego nie warto być handlowcem?

Pierwotnie ten artykuł miał nosić tytuł: „5 powodów, dla których nie warto być handlowcem”. Albo „Cienie pracy handlowca.” Wypisałem nawet listę punktów, które chcę rozwinąć i wyszło mi, że całe wydanie „Asa Sprzedaży” nie pomieściłoby mojego punktu widzenia na temat pracy, którą wykonujemy. Nie mam co liczyć na wydanie książkowe, dlatego przed tobą słodko-gorzki artykuł o realiach pracy handlowca. Zaraz, zaraz – czyli twojej. Tak, mam nadzieję, że będzie jak najmniej o tobie. Z pewnością w czasie lektury nieraz pomyślisz: „a to o mnie” lub „skąd ten gość się urwał?”. Jeśli tak pomyślisz, to znak, że trafiłem w sedno i praca handlowca nie jest ci obca.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 33/2021

Język strat czy język korzyści ‑ co działa skuteczniej?

Język strat czy język korzyści - co działa skuteczniej?

Na sukces udanej transakcji ma wpływ wiele czynników, jednak do najważniejszych z nich należą odpowiednie dopasowanie oferty do potrzeb klienta, jej prezentacja oraz budowanie wartości produktów czy usług. To, w jaki sposób oraz przy wykorzystaniu, których komunikatów przedstawia się ją odbiorcy, ma duży wpływ na jego decyzje zakupowe. Na co zwracają uwagę klienci? W jaki sposób badać ich potrzeby? Jak tworzyć komunikaty, wykorzystując język strat i korzyści?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.