Psychologia kolorów zajmuje się zależnością między barwą a nastrojem i zachowaniem człowieka. Jak więc barwy wpływają na ciebie i twoich odbiorców? Wiedza teoretyczna pogłębiona o praktyczne zastosowanie przełoży się na zauważalny wzrost efektywności sprzedażowej.

Zastanawiałeś się kiedyś co komunikuje twój ubiór? Czy twoja firma jest kojarzona z jakąś barwą? A może soczystość koloru w reklamie spowodowała, że skusiłeś się na zakup? Kolor pomaga w zbudowaniu identyfikacji i spójnego wizerunku firmy, może spowodować, że będziesz postrzegany jako bardziej profesjonalny, że twoja uwaga zostanie lepiej skupiona, a twoje myśli i reakcje będą bardziej przewidywalne. Jak więc sprzedawać kolorowo, a dzięki temu więcej i lepiej?

Psychologia kolorów to dziedzina traktująca o znaczeniu kolorów, które przekładają się na motywację naszych wyborów, również zakupowych. Jakie emocje wyrażają konkretne kolory? Z czym się kojarzą? Jak oddziałują na odbiorcę? Każdy kolor niesie ze sobą odmienny ładunek, który odbiorca dość intuicyjnie odczytuje.

KOLORY, KTÓRE SPRZEDAJĄ

Sprzedające się kolory to te, które są widoczne, wyraźne, zdecydowane i ostre. Przy ekspozycji produktów ważną rolę pełni również oświetlenie i kontrast. W świadomości konsumentów funkcjonują także utarte połączenia kolorystyczne: biało-czerwone to wyprzedaż, żółto-czerwone oznaczają promocje. W głowie klienta kodują się połączenia koloru z daną marką. Ważne, by te połączenia były na tyle silnie zakorzenione, aby skłaniały do mniej refleksyjnych zakupów. Wystarczy pokazanie konkretnego koloru, nawet bez logo czy symbolu marki, a klient będzie wiedział, kto jest producentem. Gdy widzisz dany kolor jakie skojarzenie rodzi się w twojej głowie? Odpowiedz sobie na to pytanie i porównaj z teorią.

CZERWONY

Najbardziej pobudzający z kolorów dostępnych na kole barw. Niesie za sobą energię. Ma na tyle silny ładunek energetyczny, że jest w stanie pobudzić do fizycznego działania: przyspiesza tętno, zwiększa apetyt, wzmaga namiętność i pożądanie. Zachęca do działania. Używaj go, gdy chcesz wymusić na kliencie decyzję. Czerwony to kolor mocy i sukcesu. Wzbudza ekscytację i motywację, nie możesz jednak z nim przesadzić, bo wywoła niepokój lub znużenie.

Wykorzystywany jest tam, gdzie zakupów dokonuje się w sposób impulsywny. Dedykowany do kobiecych kosmetyków, gdyż kojarzy się ze zmysłowością i pożądaniem. Czerwony zwiększa również apetyt, więc często wykorzystywany jest w reklamach produktów żywnościowych i barów szybkiej obsługi. Branża samochodowa oraz obszar gier również wpisują się w czerwony nurt prędkości i dynamizmu.

POMARAŃCZOWY

Najbardziej kontrowersyjny kolor z dostępnych na kole. Energetyczny, żywy, czasami nawet odbierany jako tandetny. Stąd odczucia bywają skrajne: albo się go kocha, albo nienawidzi. Symbolizuje zabawę, przygodę. Jest przyjazny, sygnalizuje otwartość. Sugeruje więc dostępność dla wszystkich, przy równoczesnym zachowaniu jakości. Po rewolucji na Ukrainie kolor pomarańczowy stał się symbolem odwagi, walki i przebojowości. Pomarańczowy stymuluje społeczne interakcje, zachęca do wspólnej aktywności oraz wydawania pieniędzy.

Wykorzystywany jest w reklamach produktów młodzieżowych, powoduje zwiększenie zadowolenia u obserwatora. W branży gastronomicznej zwiększa sprzedaż w restauracjach i kawiarniach, w hotelarstwie i turystyce – w biurach podróży.

ŻÓŁTY

Kojarzy się z ciepłem i słońcem. To barwa najszybciej przyciągająca uwagę, nasz mózg jest tak zaprogramowany, by dostrzegł ją jako pierwszą. Pamiętaj o tym, ustawiając towar na półce, ubierając się. Wraz z kolorem czerwonym i czarnym przyciąga uwagę obserwatora. To synonim optymizmu, młodości, ciepła i pewności siebie. Prowokuje do działania, więc trzeba stosować go z umiarem, by nie spowodować nerwowości i niepokoju u odbiorcy.

Ten kolor wykorzystuje się często przy wprowadzaniu nowych produktów. Sugerowane branże to dziecięca i fast foodowa (żółty powoduje pobudzenie kubków smakowych i stymuluje apetyt), sprawdza się również przy promocji aktywności na świeżym powietrzu.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Co Cię motywuje?

Co Cię motywuje?

Wiele osób nieustannie poszukuje motywacji rozumianej jako bodziec do tego, by zabrać się do pracy czy zmienić coś w swoim życiu. Handlowcy często proszą o motywacyjnego kopniaka czy też inną zachętę, która sprawi, że podwoją swoje wysiłki, by zrealizować cel. Pracownicy proszą o podwyżkę, która ma ich zmotywować, szefowie też twierdzą, że jednym z najlepszych czynników motywacyjnych są pieniądze. Niestety takie myślenie to błąd. Dlaczego?

Czytaj więcej
Tylko on-line nr 36/2021

Dlaczego nie warto być handlowcem?

Pierwotnie ten artykuł miał nosić tytuł: „5 powodów, dla których nie warto być handlowcem”. Albo „Cienie pracy handlowca.” Wypisałem nawet listę punktów, które chcę rozwinąć i wyszło mi, że całe wydanie „Asa Sprzedaży” nie pomieściłoby mojego punktu widzenia na temat pracy, którą wykonujemy. Nie mam co liczyć na wydanie książkowe, dlatego przed tobą słodko-gorzki artykuł o realiach pracy handlowca. Zaraz, zaraz – czyli twojej. Tak, mam nadzieję, że będzie jak najmniej o tobie. Z pewnością w czasie lektury nieraz pomyślisz: „a to o mnie” lub „skąd ten gość się urwał?”. Jeśli tak pomyślisz, to znak, że trafiłem w sedno i praca handlowca nie jest ci obca.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.