Psychologia kolorów zajmuje się zależnością między barwą a nastrojem i zachowaniem człowieka. Jak więc barwy wpływają na ciebie i twoich odbiorców? Wiedza teoretyczna pogłębiona o praktyczne zastosowanie przełoży się na zauważalny wzrost efektywności sprzedażowej.

Zastanawiałeś się kiedyś co komunikuje twój ubiór? Czy twoja firma jest kojarzona z jakąś barwą? A może soczystość koloru w reklamie spowodowała, że skusiłeś się na zakup? Kolor pomaga w zbudowaniu identyfikacji i spójnego wizerunku firmy, może spowodować, że będziesz postrzegany jako bardziej profesjonalny, że twoja uwaga zostanie lepiej skupiona, a twoje myśli i reakcje będą bardziej przewidywalne. Jak więc sprzedawać kolorowo, a dzięki temu więcej i lepiej?

Psychologia kolorów to dziedzina traktująca o znaczeniu kolorów, które przekładają się na motywację naszych wyborów, również zakupowych. Jakie emocje wyrażają konkretne kolory? Z czym się kojarzą? Jak oddziałują na odbiorcę? Każdy kolor niesie ze sobą odmienny ładunek, który odbiorca dość intuicyjnie odczytuje.

KOLORY, KTÓRE SPRZEDAJĄ

Sprzedające się kolory to te, które są widoczne, wyraźne, zdecydowane i ostre. Przy ekspozycji produktów ważną rolę pełni również oświetlenie i kontrast. W świadomości konsumentów funkcjonują także utarte połączenia kolorystyczne: biało-czerwone to wyprzedaż, żółto-czerwone oznaczają promocje. W głowie klienta kodują się połączenia koloru z daną marką. Ważne, by te połączenia były na tyle silnie zakorzenione, aby skłaniały do mniej refleksyjnych zakupów. Wystarczy pokazanie konkretnego koloru, nawet bez logo czy symbolu marki, a klient będzie wiedział, kto jest producentem. Gdy widzisz dany kolor jakie skojarzenie rodzi się w twojej głowie? Odpowiedz sobie na to pytanie i porównaj z teorią.

CZERWONY

Najbardziej pobudzający z kolorów dostępnych na kole barw. Niesie za sobą energię. Ma na tyle silny ładunek energetyczny, że jest w stanie pobudzić do fizycznego działania: przyspiesza tętno, zwiększa apetyt, wzmaga namiętność i pożądanie. Zachęca do działania. Używaj go, gdy chcesz wymusić na kliencie decyzję. Czerwony to kolor mocy i sukcesu. Wzbudza ekscytację i motywację, nie możesz jednak z nim przesadzić, bo wywoła niepokój lub znużenie.

Wykorzystywany jest tam, gdzie zakupów dokonuje się w sposób impulsywny. Dedykowany do kobiecych kosmetyków, gdyż kojarzy się ze zmysłowością i pożądaniem. Czerwony zwiększa również apetyt, więc często wykorzystywany jest w reklamach produktów żywnościowych i barów szybkiej obsługi. Branża samochodowa oraz obszar gier również wpisują się w czerwony nurt prędkości i dynamizmu.

POMARAŃCZOWY

Najbardziej kontrowersyjny kolor z dostępnych na kole. Energetyczny, żywy, czasami nawet odbierany jako tandetny. Stąd odczucia bywają skrajne: albo się go kocha, albo nienawidzi. Symbolizuje zabawę, przygodę. Jest przyjazny, sygnalizuje otwartość. Sugeruje więc dostępność dla wszystkich, przy równoczesnym zachowaniu jakości. Po rewolucji na Ukrainie kolor pomarańczowy stał się symbolem odwagi, walki i przebojowości. Pomarańczowy stymuluje społeczne interakcje, zachęca do wspólnej aktywności oraz wydawania pieniędzy.

Wykorzystywany jest w reklamach produktów młodzieżowych, powoduje zwiększenie zadowolenia u obserwatora. W branży gastronomicznej zwiększa sprzedaż w restauracjach i kawiarniach, w hotelarstwie i turystyce – w biurach podróży.

ŻÓŁTY

Kojarzy się z ciepłem i słońcem. To barwa najszybciej przyciągająca uwagę, nasz mózg jest tak zaprogramowany, by dostrzegł ją jako pierwszą. Pamiętaj o tym, ustawiając towar na półce, ubierając się. Wraz z kolorem czerwonym i czarnym przyciąga uwagę obserwatora. To synonim optymizmu, młodości, ciepła i pewności siebie. Prowokuje do działania, więc trzeba stosować go z umiarem, by nie spowodować nerwowości i niepokoju u odbiorcy.

Ten kolor wykorzystuje się często przy wprowadzaniu nowych produktów. Sugerowane branże to dziecięca i fast foodowa (żółty powoduje pobudzenie kubków smakowych i stymuluje apetyt), sprawdza się również przy promocji aktywności na świeżym powietrzu.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

As_23_68.jpg

Współczesny świat wymaga od nas ciągłego uczenia się, przyswajania nowych informacji, zdobywania nowych umiejętności. Jest to warunkiem nie tylko samorozwoju, ale także kariery zawodowej i zdolności do utrzymania się na rynku pracy. Dlatego warto wiedzieć, jak się uczyć, żeby nie tylko zdobyć nową wiedzę, ale się jej nauczyć i co ważniejsze – umieć ją wykorzystać w praktyce.

Read more

Źródło sukcesu znajduje się w twojej głowie

AS_22_69.jpg

Na pewno znasz historię o młodym handlowcu, który trafił do najtrudniejszego klienta i sprzedał, ponieważ nie wiedział, że to jest „trudny klient”. Nie przypadkiem mówi się, że pozytywne nastawienie w sprzedaży niczego nie załatwia, ale negatywne niszczy wszystko. Jak więc pracować z własnym umysłem i nastawieniami, aby te wspierały nasz sukces i efektywność?

Read more
Open access On-line only no. 20/2019

Przecież już kupił…

AS_20_O357.jpg
Każdy handlowiec przeżył w swojej karierze takie spotkanie, które mimo, że szło dobrze i klient wydawał się zainteresowany produktem, to jednak nie zakończyło się sprzedażą. Rozpatrując po fakcie zaistniałą sytuację nie zawsze można dociec przyczyny tego, co się wydarzyło. A często to my sami swoim zachowaniem i postawą zniechęcamy klienta do zakupu…
Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama