Jeśli kierujesz grupą osób, na pewno masz do czynienia z konfliktami. To naturalne zjawisko, które odpowiednio zarządzone potrafi wpłynąć na umocnienie więzi i zwiększenie efektywności działań. Jednocześnie wielu menedżerów obawia się wikłania w konflikty. Najczęściej, ponieważ nie czują się kompetentni lub uprawnieni. Jako lider masz do dyspozycji pokaźne pudełko z narzędziami służącymi do rozwiązywania konfliktów. Aby jednak zbyt często nie trzeba było do niego sięgać, warto najpierw dobrze zrozumieć naturę konfliktu i wiedzieć, jak tworzyć kulturę w zespole, która je samoreguluje.

Wyraźnie widzisz, że pomiędzy dwoma pracownikami iskrzy i szczerze się nie znoszą. Kłótnia o to, do kogo należy klient. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii. Niesmak wynikający z dyskusji o poglądach na temat wiary. Każdy z tych konfliktów jest inny i wymaga innego sposobu działania. Gdy przyjrzymy im się bliżej, zobaczymy, że każdy można zaliczyć do innej kategorii.

Dyskusja o poglądach religijnych to przykład konfliktu wartości. W tej kategorii mieszczą się nie tylko wartości światopoglądowe, ale i dotyczące tradycji czy nawet zwyczajów i konwenansów dnia codziennego. Iskrzenie interpersonalne to konflikt relacji i wynika najczęściej ze stereotypów i uprzedzeń, błędnego postrzegania, złej komunikacji, braku otwartości i ciekawości drugiego człowieka. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii to konflikt danych. Najczęściej płynie z braku informacji lub błędnego rozumienia danych. Możliwe jest również to, że strony dokonują odmiennej interpretacji tych samych danych wyjściowych. Spór o to, do kogo należy klient to klasyczny konflikt interesów – albo rzeczowych, albo psychologicznych. Nierówny dostęp do benefitów wskazuje na konflikt strukturalny. Tego typu konflikty wynikają z nierównego dostępu do zasobów, nierównych przywilejów i obowiązków (np. podział kobiety–mężczyźni, pokolenie X vs Y; pracownicy zdalni–pracownicy lokalni etc.).

Dlaczego jako szef musisz znać to rozróżnienie? Ponieważ konflikt wartości, relacji i danych tworzą tak zwaną czapę konfliktu, co oznacza, że nie da ich się rozwiązać tak długo, jak długo nie zostaną przekształcone w konflikt strukturalny lub interesów.

Full access available for logged users only. Log in or select best subscription option here..

Log in Order a subscription
Ulubione Print

Also check

On-line only no. 23/2019

Wyeliminować pożeracze czasu

AS_23_czas.jpg

Organizacja pracy i zarządzanie czasem mają ze sobą bardzo wiele wspólnego, gdyż dobra organizacja pracy sprzyja efektywności jego wykorzystania. Zła organizacja działa natomiast odwrotnie, a każda wykonywana czynność pochłania więcej energii niż powinna. Jeśli dzieje się tak dzień za dniem, nasza indywidualna efektywność pracy nieuchronnie się obniża. Jak poprawić swoją wydajność?

Read more
On-line only no. 23/2019

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim

AS_23_matka.jpg

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim to trudne wyzwanie, które metaforycznie można porównać do przesiadki z pędzącego rollercoastera (w domu z maluchem nigdy nie wiadomo jak będzie wyglądał kolejny dzień) do pędzącego pociągu (albo uda ci się wskoczyć do pędzącego składu, który co miesiąc przyśpiesza w kierunku nowego targetu, albo boleśnie poobijasz się, próbując dogonić uciekające wagony). Dlatego warto dobrze przygotować się do powrotu, aby etap wdrożenia przebiegł sprawnie.

 
Read more

14 sportowców, z których warto czerpać inspirację

AS_23_6.jpg

Co mają ze sobą wspólnego handlowiec i sportowiec? I jeden, i drugi walczy o wynik. Jeżeli nie sprzedajesz, to możesz mieć najlepszy kontakt z szefem, a i tak twoje dni w firmie są policzone. Podobnie w sporcie – nie ma wyników, nie ma kariery. Dlatego warto przyjrzeć się kilku sportowcom, bo możemy się od nich wiele nauczyć.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Reklama