Jeśli kierujesz grupą osób, na pewno masz do czynienia z konfliktami. To naturalne zjawisko, które odpowiednio zarządzone potrafi wpłynąć na umocnienie więzi i zwiększenie efektywności działań. Jednocześnie wielu menedżerów obawia się wikłania w konflikty. Najczęściej, ponieważ nie czują się kompetentni lub uprawnieni. Jako lider masz do dyspozycji pokaźne pudełko z narzędziami służącymi do rozwiązywania konfliktów. Aby jednak zbyt często nie trzeba było do niego sięgać, warto najpierw dobrze zrozumieć naturę konfliktu i wiedzieć, jak tworzyć kulturę w zespole, która je samoreguluje.

Wyraźnie widzisz, że pomiędzy dwoma pracownikami iskrzy i szczerze się nie znoszą. Kłótnia o to, do kogo należy klient. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii. Niesmak wynikający z dyskusji o poglądach na temat wiary. Każdy z tych konfliktów jest inny i wymaga innego sposobu działania. Gdy przyjrzymy im się bliżej, zobaczymy, że każdy można zaliczyć do innej kategorii.

Dyskusja o poglądach religijnych to przykład konfliktu wartości. W tej kategorii mieszczą się nie tylko wartości światopoglądowe, ale i dotyczące tradycji czy nawet zwyczajów i konwenansów dnia codziennego. Iskrzenie interpersonalne to konflikt relacji i wynika najczęściej ze stereotypów i uprzedzeń, błędnego postrzegania, złej komunikacji, braku otwartości i ciekawości drugiego człowieka. Awantura o różnicę w wyliczeniach wysokości premii to konflikt danych. Najczęściej płynie z braku informacji lub błędnego rozumienia danych. Możliwe jest również to, że strony dokonują odmiennej interpretacji tych samych danych wyjściowych. Spór o to, do kogo należy klient to klasyczny konflikt interesów – albo rzeczowych, albo psychologicznych. Nierówny dostęp do benefitów wskazuje na konflikt strukturalny. Tego typu konflikty wynikają z nierównego dostępu do zasobów, nierównych przywilejów i obowiązków (np. podział kobiety–mężczyźni, pokolenie X vs Y; pracownicy zdalni–pracownicy lokalni etc.).

Dlaczego jako szef musisz znać to rozróżnienie? Ponieważ konflikt wartości, relacji i danych tworzą tak zwaną czapę konfliktu, co oznacza, że nie da ich się rozwiązać tak długo, jak długo nie zostaną przekształcone w konflikt strukturalny lub interesów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team leader w zespole zróżnicowanym wiekowo – jak ułożyć współpracę, by była efektywna?

Czytaj więcej

Team lider jako kolega podwładnych: gdzie leży granica?

AS_25_8.jpg

Budowanie relacji uwzględniających aspekty osobiste i wzajemną sympatię służy współpracy i efektywności. Część szefów nie chce jednak skracać dystansu w obawie przed nadużyciami ze strony pracowników. Nie chcą ryzykować utraty autorytetu i trudności w egzekwowaniu obowiązków. Uważają, że bezpieczniej jest myśleć o współpracownikach w kategorii pełnionych przez nich funkcji czy roli. To jednak droga donikąd, ponieważ duch zespołu nigdy nie narodzi się tam, gdzie brakuje poczucia więzi pomiędzy członkami zespołu. Jak więc rozwijać swój styl przywódczy na podstawie relacji i utrzymania wysokich standardów pracy?

Czytaj więcej

7 postaci ze świata biznesu, od których handlowiec może czerpać inspirację

AS_25_5.jpg

Czerpanie inspiracji od innych ludzi – szczególnie jeśli są autorytetami w naszej branży – potrafi bardzo poszerzyć nasze horyzonty i dać pożywkę dla wielu nowych pomysłów sprzedażowych i marketingowych. Oto subiektywna lista siedmiu osób ze świata biznesu, które mogą być inspiracją dla handlowca.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama