Czym może objawiać się manipulacja w zespole? Na poziomie świadomym może to być wykorzystywanie swojego wpływu lub pozycji w zespole do wymuszania określonych zachowań na innych, np. nakłonienie kogoś do zrobienia czegoś wbrew jego woli lub do zaprzestania czegoś, co ta osoba chce robić. Może objawiać się to przekraczaniem granic, np. prośba o pozostanie dłużej w pracy lub prośba o wykonanie czegoś, co leży poza ustalonym zakresem obowiązków, grożeniem, w przypadku gdy ktoś odmawia zachowania się w określony sposób („Wiesz, ile osób złożyło aplikację na to stanowisko?”), fałszywymi obietnicami („A już chciałem cię awansować”). Takie zachowania często noszą miano gier władzy i często można zaobserwować je ze strony liderów na różnych szczeblach.

Team lider: jak reagować na manipulacje ze strony członków zespołu

Nie oznacza to jednak, że nie zdarzają się one członkom zespołu. Ci z kolei często uciekają się do szantażu („Zobaczymy, jak poradzicie sobie, kiedy ja w tym czasie wezmę wolne”), wzbudzaniem winy w drugiej osobie („Zobacz, w co mnie wpakowałeś”) lub zatajaniem określonych informacji przed innymi, szczególnie tych, które mogą mieć wpływ na końcowy efekt danej pracy.

Drugi rodzaj manipulacji to manipulacje, które stosujemy w większości nieświadomie, ponieważ obawiamy się lub nie potrafimy wyrazić swoich potrzeb lub oczekiwań wobec kogoś wprost. Są to wszelkiego rodzaju aluzje, sugestie i prośby wyrażone w sposób niebezpośredni, a czasem nawet jako zawoalowana krytyka. Ktoś może np. obawiać się zwrócić koleżance uwagę o to, że często się spóźnia, w związku czym powie jej: „Tobie to chyba kupię na urodziny zegarek”. Ktoś inny może podważyć jakość wykonanej przez kolegę lub koleżankę pracy, mówiąc: „Słyszałem, że miałeś mieć najlepsze wyniki w naszym dziale”. Jeszcze inna forma to z kolei bezosobowe upomnienie kogoś, kto łamie ustaloną przez zespół zasadę, np. tę dotyczącą niekorzystania z komputera podczas zebrań, i skieruje swoją uwagę w próżnię: „Mamy zakaz korzystania z komputerów na zebraniach, ale niektórzy to widać mogą”.

Jak to działa?

Co powyższe zdania mają wspólnego z manipulacją? Pozornie niewiele, ponieważ na poziomie jawnym (społecznym) są po prostu informacją skierowaną do drugiej osoby. Na poziomie psychologicznym jednak niosą ze sobą ukrytą informację, która wywołuje w drugiej osobie określoną reakcję i wzbudza w niej różne uczucia, od poczucia winy, po zażenowanie i wstyd.

By zrozumieć działanie takich ukrytych komunikatów, należy sięgnąć do teorii analizy transakcyjnej Erica Berne, który wyróżnił trzy stany Ja rządzące naszym zachowaniem w danym momencie: Stan Ja-Dorosły, Stan Ja-Rodzic i stan Ja-Dziecko.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Tylko on-line nr 36/2021

Kiedy handlowiec pracuje wyraźnie poniżej swoich możliwości

  • Jakie są najczęstsze powody pracy poniżej możliwości danej osoby?
  • Jak reagować w sytuacjach, kiedy handlowiec wydaje się celowo nie osiągać wyników powyżej pewnego pułapu?
  • Jak budować system motywacyjny, który ułatwi pracownikom osiąganie wysokich wyników?
Czytaj więcej

10 miejsc w Internecie, które powinien odwiedzić każdy handlowiec

10 miejsc w Internecie, które powinien odwiedzić każdy handlowiec

Zawód handlowca wydaje się nieśmiertelny, chociaż coraz częściej słyszy się głosy, że to może się zacząć zmieniać. W przyszłości mają szansę utrzymać się tylko tacy sprzedawcy, którzy zasługują na miano eksperta, czyli specjalisty mającego ponadprzeciętną wiedzę w danej dziedzinie lub branży, wyróżniającego się na tle zwykłych handlowców, oferującego klientom pewnego rodzaju wartość dodaną. Wiele osób zastanawia się, co może zrobić, żeby zasłużyć na takie miano, a spora część uważa, że wymaga to dodatkowych, nawet sporych nakładów finansowych. W niektórych działach panuje przekonanie, że tylko profesjonalne szkolenia skrojone pod konkretną firmę przyniosą wymierne lub wręcz spektakularne efekty. W dużej mierze to prawda, szkolenia podwyższają wiedzę oraz przynoszą satysfakcjonujące rezultaty, ale jeśli handlowiec nie ma dostępu do szkoleń, to musi znaleźć inne rozwiązanie. Można w łatwy sposób dotrzeć do skarbnicy wiedzy i stale podwyższać swoje kompetencje, nie wydając ani złotówki lub naprawdę niewiele. Wystarczy regularnie zaglądać na wybrane strony internetowe i czerpać z nich wiedzę. Przeczytaj zatem i sprawdź, czy zaglądasz w te miejsca regularnie.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.