Choć w wielu firmach nadal pokutuje przekonanie, że w pracy nie należy okazywać emocji, badania na temat przywództwa i tożsamości organizacyjnej dowodzą, że emocje w organizacji mogą stanowić kluczowy warunek sukcesu rynkowego1. Dzieje się tak, ponieważ w biznesie emocje są integralną częścią budowania relacji i zaangażowania. Dla liderów stwarza to jednak nie lada wyzwanie. O ile przyjemnością jest towarzyszenie w celebrowaniu sukcesów, o tyle radzenie sobie z trudnymi emocjami w zespole często bywa problematyczne. Jak zatem zarządzać emocjami swoimi i swojego zespołu, żeby pozostać skutecznym liderem?

Team lider: Jak łagodzić trudne emocje członków zespołu w czasie kryzysu

Rafał jest szefem 6-osobowego teamu sprzedażowego, który w tym miesiącu zamyka kwartał i ma mocno napięty plan. Ostatnie miesiące pandemii w branży kosmetycznej, w której działa firma, były niezwykle trudne, więc napięcie w zespole sięga zenitu. Do końca kwartału pozostały dwa tygodnie, a do wykonania planu jeszcze daleko, więc Rafał zwołuje spotkanie, żeby ustalić plan działań. Ledwo odpalił laptopa, żeby pokazać status i narzędzia do realizacji celu, a już wybuchają emocje... „Te cele są nierealne do wykonania, kto to w ogóle wymyślił?!”, „Nie ma szans, żeby to dowieźć na tak trudnym rynku!”, „Mam już dość zrzucania wszystkiego na nas, znowu nie dostaniemy premii!”. Rafał, który również jest zmęczony ostatnimi tygodniami intensywnej pracy, sam czuje, że zaraz wybuchnie... Co może zrobić w takiej sytuacji?

Przede wszystkim musi mieć świadomość, że radzenie sobie z trudnymi emocjami w zespole to nieodłączna część pracy lidera. Kiedy w kryzysie pojawia się dodatkowy stres związany z poczuciem zagrożenia, emocje narastają. Wtedy rola lidera w ich łagodzeniu staje się jeszcze bardziej istotna. Każdy szef powinien pamiętać o 4 zasadach, które pomagają uwzględniać potrzeby zespołu i jednocześnie pozostać skutecznym. Dobrze przeprowadzona trudna rozmowa potrafi nie tylko zakończyć się rozwiązaniem, ale dodatkowo wzmocni zaufanie i relacje między rozmówcami.

Zasada 1: Przygotuj się na trudne emocje. One nie są o tobie!

Kiedy ktoś wybucha silnymi emocjami, bardzo często odnosimy je do -siebie. Traktujemy pojawiającą się złość, frustrację, irytację drugiej strony jak bezpośredni atak i reagujemy równie emocjonalnie. Warto pamiętać, że emocje, które pojawiają się u kogoś, nie są o nas. Są one wyrazem niespełnionych potrzeb osoby, która je komunikuje. My mamy prawo postawić granicę i nie brać ich na siebie. Łatwo powiedzieć, trudniej zastosować... Kiedy bowiem wybuchają, najczęściej trudno jest nam zachować spokój. Co może pomóc? Przede wszystkim warto się przygotować, przychodząc na trudne spotkanie w jak najlepszym stanie fizycznym i psychicznym. Nie zawsze jest to możliwe, ale warto mieć świadomość, że często to nasz stan jest kluczowy w radzeniu sobie z emocjami innych. W momencie wybuchu emocji, zanim zareagujemy, warto wziąć głęboki oddech. Te dwie sekundy to czas na dokonanie świadomego wyboru, jak chcemy zareagować. Niezwykle pomocna może być także autoempatia. Kiedy znajdujemy się w trudnej sytuacji i nie mamy pomysłu, jak ją w mgnieniu oka rozwiązać, przyznajmy w myślach, biorąc oddech, że nam też jest trudno i nazwijmy to, co czujemy. Oddech i autoempatia stosowane świadomie i regularnie to doskonały zastrzyk doładowania spokojem, który pomaga przywrócić opanowanie i koncentrację.

Co zatem może zrobić Rafał, wiedząc, że spotkanie z zespołem może być trudne? Przede wszystkim warto, by zadbał o swoją równowagę przed spotkaniem. W momencie wybuchu emocji zespołu, biorąc głęboki oddech, powinien złapać do nich dystans i uporządkować swoje myśli: „To dla mnie też trudny okres. Teraz skupię się na znalezieniu rozwiązania, ale wieczorem pójdę pobiegać, żeby odreagować złość i oczyścić głowę”.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

"Upstream. Rozwiązuj problemy, nim się pojawią", Dan Heath

"Upstream. Rozwiązuj problemy, nim się pojawią", Dan Heath

Idea, która legła u podstaw modelu upstream, jest bardzo prosta. Zamiast rozwiązywać problemy, należy do nich nie dopuszczać. Downstream, odmiennie od upstream, oznacza reagowanie na problemy i ich rozwiązywanie. Łatwo zrozumieć, że taki model wymaga wysiłku, generuje większe koszty, jest też bardziej ryzykowny pod względem ewentualnych strat. Mimo to ludzie częściej działają zgodnie z modelem downstream: skupiają się na rozwiązywaniu problemów. Gaszą pożary, usuwają awarie, ale jakoś nie zabierają się do tego, co jest ich przyczyną.

Czytaj więcej

"Błękitny umysł. Myśl na odwrót, działaj na opak, poznaj nieznane!", Klaudia Pingot

"Błękitny umysł. Myśl na odwrót, działaj na opak, poznaj nieznane!", Klaudia Pingot

Koncepcja błękitnego umysłu, której poświęcona jest ta książka, zachęca do widzenia świata na odwrót, motywuje do odwrócenia zasad do góry nogami. To książka, która zawiera wiele opowieści, anegdot i przykładów. Opiera się na badaniach naukowych, choć jednocześnie przedstawia zagadnienia niewyjaśnione i zagadkowe. Łączy biznes, psychologię, filozofię Wschodu z życiem i naszymi codziennymi wyborami.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.